Käärme murrosikäiselle lemmikiksi?
Jos lapsi haluaa käärmeen, vaarattoman ja kohtuullisen helppohoitoisen, esim viljakäärmeen, niin antaisitteko ottaa? Jos lapsella on jo akvaariokalojen kautta kokemusta lemmikin hoidosta, ja perheessä on monenlaisia muitakin eläimiä, ja vanhemmat tottakai ottaisivat viime kädessä vastuun jos jotain tarvittaisiin. Periaatteessa ei kai tuossa olisi mitään estettä, ruokintakin olisi kuolleilla eläimillä, ei tarvitsisi edes mitään eläviä sirkkoja kasvattaa jne.
Alkuun olin ehdottoman vastaan, mutta netistä kun olen aikani lukenut, niin varsin kauniita eläimiä näyttävät olevan, ja voisihan se olla lapselle kasvattavaa vastuunottoa.
Kommentit (9)
Ainoa, että teidän vanhempien kannattaa varautua siihen, että käärme voi jäädä teidän huoleksenne, kun lapsi muuttaa esim opiskelemaan, eikä lemmikkiä saa/voi ottaa mukaan,
Minä hommasin 14 v pojalleni tarantellan, mikä sitten karkasi eikä ole vieläkään löytynyt :/ tapauksesta on noin 1,5 vuotta! Poika kyllä huolehti siitä hyvin ja piti välillä kädelläkin. Yksi päivä sattui sitten niin, että unohti laittaa kannen kunnolla kiinni ja tuo mokoma karkasi.. Ihme ettei naapurit ole valittaneet vielä vaikka kerrostalossa asutaan. Mutta hommaa ihmeessä! Toki jos lapsesi jättää hoitamatta niin se on sinun vastuulla sitten.
Miksi ei kannattaisi? Mukavia ovat!!
Matelijat elävät pitkään, mikä voi tulla ongelmaksi. Itselläni on pienehköjä liskoja ja nyt viidentoista vuoden iässä ne ovat vasta puolessa välissä mahdollista ikäänsä!
Käärmeitä lemmikiksi? Sairasta. Joo, voitte hankkia mutta vaan jos käärme on lajia joka ei menesty Suomen luonnossa ja asutte omakotitalossa kaukana muusta sivilisaatioista. Kumma kun niitä saa ottaa mutta ei esim. leijonia. Kummatkin yhtä villejä mutta vaan se niljakas luikero on sallittu. Ei sillä, kumpaakaan en halua Suomeen, ei eläintarhoihin eikä lemmiksi.
Itsekin hommasin kaksi viljakäärmettä 16-vuotiaana. Onhan nuo jo 13 vuotta kulkeneet minun kanssani :) hienoja eläimiä
Viljakäärme on suht helppohoitoinen, nätti ja kiva. Pitkäikäisiä ovat kyllä eli sitoutumista tarvitaan.
siitä vaan, viljakäärmeet ovat helppo hoitosia :)