Onko minulla oikeus vaatia ja myös saada lapselleni pph
joka puhuu ruotsia?
Kommentit (20)
Muussa tapauksessa ei onnistu. Tuon kielistatuksenkin voi muuten vaihtaa Hurrit-sivustolla.
Tästä oli juttua Hesarissa.
asun itse ruotsinkielisellä alueella jossa suomenkieliset vähemmistönä ja tosiaan kunta hankki suomenkielisen hoitajan, koska lapsen kieli on suomi. Näin se menee.
Ei ollut kovin yksinkertaista kunnalle, mutta kiltisti toimivat niin, koska laki näin määrää.
Sama homma lääkärin kanssa kun odotin ekaa lasta. Halusin kuulla niin tärkeään asiaan liittyvät jutut omalla äidinkielelläni (sillon en puhunut ruotsia nimekskään). Kunta sitten järjesti lääkärin joka oli täysin kaksikielinen, ei normaalisti ole neuvolassa mutta tuli sinne kun mulla oli aika.
asun itse ruotsinkielisellä alueella jossa suomenkieliset vähemmistönä ja tosiaan kunta hankki suomenkielisen hoitajan, koska lapsen kieli on suomi. Näin se menee.
Ei ollut kovin yksinkertaista kunnalle, mutta kiltisti toimivat niin, koska laki näin määrää.
Sama homma lääkärin kanssa kun odotin ekaa lasta. Halusin kuulla niin tärkeään asiaan liittyvät jutut omalla äidinkielelläni (sillon en puhunut ruotsia nimekskään). Kunta sitten järjesti lääkärin joka oli täysin kaksikielinen, ei normaalisti ole neuvolassa mutta tuli sinne kun mulla oli aika.
nyt nää palstan vähemmistönvihaajat vihaa tasapuolisesti suakin, kun haluat tuollaisia erityispalveluja itsellesi :D
nyt nää palstan vähemmistönvihaajat vihaa tasapuolisesti suakin, kun haluat tuollaisia erityispalveluja itsellesi :D
treenata "hoonoa soomeaan" puhumalla mulle suomea ja tarkistuttamalla mulla suomen puhettaan kun mä taas olisin halunnut jutella niille ruotsia. :=)
ruotsinkielistä hoitajaa. ap
Onko siis rekisteröity ruotsinkieliseksi?
Totuus on että lähes jokainen ruotsinkielinen halusi tuolloin treenata "hoonoa soomeaan" puhumalla mulle suomea ja tarkistuttamalla mulla suomen puhettaan kun mä taas olisin halunnut jutella niille ruotsia. :=)
Sama juttu mulla, kun meen Tallinnaan: mä haluan puhua viroa, mutta virolaiset haluaa puhua mulle suomea. Onneksi muualla Virossa käy harvemmin niin.
valitat lääninhallintoon. Hoitaja on saatava omalla äidinkielellä, niin se vaan menee.
Kerro päivähoitojohtajalle, että valitat lääninhallintoon, yleensä jo se auttaa pistämään asioihin vauhtia.
Päiväkodin johtaja sanoi, ettei aluella ole
ruotsinkielistä hoitajaa. ap
Jos tarha ei sinulle kelpaa ja haluat perhepäivähoitajan. Voit saada sellaisen vain jos lähelläsi asuu joku joka hoitaa ja jolla on jo lapsia ja jolla on tilaa ottaa vielä yksi lapsi.
Minä olen ollut todella tyytyväinen pph järjestelmään, mutta ei se niin yksinkertaista kaikille ole. Joskus hänellä on ollut tilaa ottaa lisää lapsia ja joskus on joutunut kieltäytymään kun ei ole ollut.
Minä tekisin itse oman haun jotta loytäisin jonkun josta pidän.
Joten ei, et voi vaatia mitään.
ruotsinkielistä pph vaan ruotsinkielinen päivähoito. Eli siis tarhapaikka mikäli perhepäivähoitajia ei ole saatavana.
eiks teillä ole omat vauva palstat?
Varmaan auttaa jos kysyt muilta paikallisilta ruotsinkielisiltä mammoilta
Mitä ruotsinkielinen mamma täällä suomenkielisten palstalla tekee eiks teillä ole omat vauva palstat?
Varmaan auttaa jos kysyt muilta paikallisilta ruotsinkielisiltä mammoilta
Pitäiskö sun mennä täältä pois, jos ahdistaa se, että kaikki palstailijat eivät olekaan aivan sitä, mitä sinä haluat heidän olevan?
Ps. Vauvapalsta on yhdyssana.
niin voit vaihtaa jos jostain syystä et pidä.
Se on mutkikasta jos kunta on sen sinulle etsinyt
Suomenkieliset kunnat ja kylät pitää ruotsalaistaa jotta vähemmisto on tyytyväinen.
JOs kylän kyltit ei kelpaa suomenkielisinä, niin miten ihmeessä av palsta kelpaa?
Mitä ruotsinkielinen mamma täällä suomenkielisten palstalla tekee eiks teillä ole omat vauva palstat? Varmaan auttaa jos kysyt muilta paikallisilta ruotsinkielisiltä mammoilta
Pitäiskö sun mennä täältä pois, jos ahdistaa se, että kaikki palstailijat eivät olekaan aivan sitä, mitä sinä haluat heidän olevan? Ps. Vauvapalsta on yhdyssana.
Suomenkieliset kunnat ja kylät pitää ruotsalaistaa jotta vähemmisto on tyytyväinen.
JOs kylän kyltit ei kelpaa suomenkielisinä, niin miten ihmeessä av palsta kelpaa?Mitä ruotsinkielinen mamma täällä suomenkielisten palstalla tekee eiks teillä ole omat vauva palstat? Varmaan auttaa jos kysyt muilta paikallisilta ruotsinkielisiltä mammoilta
Pitäiskö sun mennä täältä pois, jos ahdistaa se, että kaikki palstailijat eivät olekaan aivan sitä, mitä sinä haluat heidän olevan? Ps. Vauvapalsta on yhdyssana.
toistensa kanssa?
Käythän muuten vittuilemassa tuollekin äidille, joka ruotsinkiel. kunnassa suomenkieliseen vähemmistöön kuuluvana on vaatinut palveluja itselleen.
mutta ruotsinkieliseen hoitoon kyllä. Eli jonkinlainen ruotsinkielinen hoitopaikka pitää järjestää.
Kaveri tappelee juuri samasta asiasta saamenkielisen lapsensa kanssa... Ei millään meinaa järjestyä, vaikka oikeus on kirjoitettu lakiin. :(
niin ketään kai ei voida kadulta napata ja todeta, että sinä olet sitten se ruotisnkielisen lapsen hoitaja. Vai? Ruotsinkielisistä työntekijöistä on moninpaikoin pulaa jopa pk seudulla. Siis tehtävissä, joissa pitäisi olla ruotisinkielinen tai erittäin hyvää ruotsia taitava edes.
niin ketään kai ei voida kadulta napata ja todeta, että sinä olet sitten se ruotisnkielisen lapsen hoitaja. Vai? Ruotsinkielisistä työntekijöistä on moninpaikoin pulaa jopa pk seudulla. Siis tehtävissä, joissa pitäisi olla ruotisinkielinen tai erittäin hyvää ruotsia taitava edes.
jotkut kotirouvat sitä tekevät ja hoitavat samalla omia lapsiaan. Mutta aika raskasta ja todella vähän palkattua joten harva haluaa.
Ai en tiennytkään et ruotsinkielisistä tyontekijoistä on pulaa? tiedän aika monta suomenkielistä jotka ovat kirjoittaneet L:n ylioppilastodistuksessa ruotsinkielessä. Ihan hyvää ruotsia puhuvat. En tiedä miksi eivät ole saaneet ruotsinkielisten virkoja. Ei vaikka osaavat ne tehtävät tehdä.
Kuinka laajaa kielitaitoa tarvitaan kun luet taaperolle kirjoja tai vaihdat vaippaa tai syotät muussia tai viet ne puistoon?
Ai en tiennytkään et ruotsinkielisistä tyontekijoistä on pulaa? tiedän aika monta suomenkielistä jotka ovat kirjoittaneet L:n ylioppilastodistuksessa ruotsinkielessä. Ihan hyvää ruotsia puhuvat. En tiedä miksi eivät ole saaneet ruotsinkielisten virkoja. Ei vaikka osaavat ne tehtävät tehdä.Kuinka laajaa kielitaitoa tarvitaan kun luet taaperolle kirjoja tai vaihdat vaippaa tai syotät muussia tai viet ne puistoon?
oon kirjoittanut e:n ruotsista, mutta en mä osaa sitä puhua vaikka luen ja ymmärrän sitä sujuvasti. Sulla ei taida olla mitään käsitystä siitä, mitä eroa on koulussa opitulla kielitaidolla ja elävässä elämässä opitulla kielitaidolla, tai sitten sulla on hyvin hämärä käsitys siitä, millaista lasten hoitaminen on.
äidinkieleksi ruotsi. Muussa tapauksessa ei onnistu. Tuon kielistatuksenkin voi muuten vaihtaa Hurrit-sivustolla.