Saisko tähän etiketin mukaisen tippiohjeistuksen, kiitos!
Missä rafloissa tippiä tulee antaa, missä ei ja millainen määrä on sopiva, ettei ole "nolo almu", mutta ettei myöskään mene överiksi? Vai vaikuttaako esimerkiksi laskun summa, josta sitten katsotaan esim. 20%??????
Jos tippaan baarissa tai ruokaravintolassa kortilla, niin sanonko sen jo laskua pyytäessäni vai ojentaessani kortin?
Jos jossain ravintolassa kerran tippaan ja sitten seuraavalla kerralla ei vaan ole taloudellisesti mahdollista tipata, niin tuleeko heti väärä käsitys etten ollutkaan sillä kertaa tyytyväinen palveluun? Jos siis vaikka käyn usein samassa paikassa syömässä ja otan tavakseni tipata ja sitten tuleekin "kuun loppu" ja on joko valittava ruokailu ulkona ilman tippausta tai koko ravintolareissun väliin jättäminen, niin onko jätettävä väliin etteivät luule tyytymättömäksi.
Kommentit (3)
tippiä kuuluu antaa sellaisissa maissa ravintoloissa, joissa tippi on osa tarjoilijan/työtekijöiden palkkaa. Suomi ei ole tällainen maa. Täällä saa tipata, jos siihen on joku erityinen syy, olette saaneet jotenkin poikkeuksellisen hyvää palvelua tai teitä on erityisesti huomioitu, mutta ei tarvitse.
Sopiva tippi on noin 15% laskun loppusummasta.
ei tarvi sanoa mitään erikseen. kun tarjoilija antaa sulle kassakuitin, siinä lukee erikseen kohta "tippi" tai extra". Sä voi siihen sit kirjotitaa, mitä haluat tippiä antaa ja se lisätään korttilaskuun jälkeenpäin.
sääntöä tippauksen suhteen. Voit antaa tippiä tai olla antamatta ja summakin on ihan itse päätettävissä. Itse pyöristän summan seuraavaan tasalukuun. Eli jos ostokset/ruoka/taksi ym. maksaa vaikak 11,90 niin sanon että se on tasan 15 kiitos. Joskus heitän esimerkiksi portsarille 10 tai 20 euroa. Olen nähnyt jopa 50 euron tippejä annettavan. Se riippuu ihan itsestä..