Onko väärin ottaa lapsi ylimääräiset 2 viikkoa pois koulusta?
haluaisimme lomalle, mutta koulusta ei ole sinä aikana lomaa. lapsi on 2 luokalla. Jääkö 2 viikossa paljon jälkeen vai onko ihan ok, jos tekee läksyt lomalla?
Kommentit (29)
Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus. Jos huoltaja valitsee oppivelvollisuuden suorittamistavaksi kunnallisen koulun käymisen, koulu päättää siitä, miten sitä oppivelvollisuutta suoritetaan.
Yleisesti ei taida olla tiedossa, että huoltajan on valittava joko tai. Jos kunnallista opetusta ei ota, ei ole oikeutettu myöskään kirjoihin eikä mihinkään muuhunkaan. Jos koulun ottaa, se pitää hoitaa koulun ohjeiden mukaan.
mekin siis suunnittelemme Thaimaan matkaan. olen katsonut hiihtoloman reissuja. Ja jos lähtisi vasta maaliskuussa, niin hiontaeroa olisi 600-1000e. Se on aika iso raha. Etenkin yh-äidille.
hiihtoloman jatkoksi.
Hienosti tekivät annetut tehtävät.
Siitä huolimatta en ottaisi 2 vko ylimääräistä lomaa koulusta. Kyllä siitä tulee ongelmia.
Lomailemme siis joulun aikaan kalliilla hinnalla.
Olisi pitänyt matkustella kaukomaille ennen lasten kouluja.
Pyytäkää opettajalta lomaläksyt ja tehkää ne loman aikana. Näin me ollaan tehty monet vuodet, eikä mitään ongelmaa. Ihanaa lomaa teille!!
Lapset ovat siis vielä pieniä, mutta jo nyt "opetan" heille luonnontieteitä, kulttuuria, matematiikkaa jne. Molemmat osaavat esim. veden kiertokulun, tietävät mitä tuuli tai sateenkaari on, käyvät kanssamme kulttuuritapahtumissa jne. Osaavat vähän kieliä.
Otan oppimisen ja tietämisen vakavasti, mutta toisaalta oletan, että osaan ne puuttuvat tiedot poissaoloajoilta korvata. Koulu ei tässä mielessä ole korvaamaton, mutta monessa muussa mielessä taas on.
Lapsi otettiin koulusta aina, kun vanhempia huvitti lomailla ja aina se oli vähintään 2 viikkoa.
Poissaoloajan tehtävät hutaistiin; nehän olivat vaan rasite perheen lomailua ajatellen.
Arvata saattaa, että lapsi kasvoi ajatusmaailmaan, että koulusta voi olla pois aina niin halutessaan.
Vanhemmuus hukassa.koulun kanssa sitten, kun lapsemme koulun aloittavat. Lomia lapsilla on enemmän kuin tarpeeksi, mutta niin typeriin aikoihin, että ei me silloin mihinkään mentäisiin. Sitten kun Suomessa saadaa nämä koulujen lukuvuodet järkeviksi, voisin jopa noudattaa niitä loma-aikoja. Olen kuullut todella erilaisista käytännöistä eri koulujen välillä. Sittenpä olen piikki open ja reksin lihassa. Minkä sille voin ;-)
Ihan pienille koululaisille 2 vkon loma voi aiheuttaa harmia. Opettaja opettaa tietyllä tavalla, ja vanhemmilla voi olla täysin erilainen tapa neuvoa.
Opettajat opettaa eritavalla. :)
Itse olen Fyysikko. Olen opettanut matikkaa lapsilleni silloin tällöin. Osasivat laskea varsin hyvin ennen koulua. Koulussa asia muuttui kun opettaja halusi laittaa nuo ruotuun ja laskemaan ainuastaan tietyllä tavalla. Ennen leikimme esim. autossa erillaisia päässälasku kilpailuja nyt ei kiitos tuon opetussuunnitelman, että kaikki laskee samalla tapaan.
Ehkä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa saavat taas laskea niin kuin itselle sopii.
12 - 4 = 8
vai
(12 - 2) - 2 = 8
vai
8 + 4 - 4 = 8
vai
10 + (2 - 2) - 2 = 8
jne
Kaikilla meillä on omat perverssiomme.
Itse olen Fyysikko. Olen opettanut matikkaa lapsilleni silloin tällöin. Osasivat laskea varsin hyvin ennen koulua. Koulussa asia muuttui kun opettaja halusi laittaa nuo ruotuun ja laskemaan ainuastaan tietyllä tavalla. Ennen leikimme esim. autossa erillaisia päässälasku kilpailuja nyt ei kiitos tuon opetussuunnitelman, että kaikki laskee samalla tapaan.
Ehkä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa saavat taas laskea niin kuin itselle sopii.
12 - 4 = 8
vai
(12 - 2) - 2 = 8
vai
8 + 4 - 4 = 8
vai
10 + (2 - 2) - 2 = 8jne
Kaikilla meillä on omat perverssiomme.
Kyllä mää nyt vähän ihmettelen tätä Fyysikkoa.
Päässälasku ainakin on päässälaskua aina. Ei siinä opettajan perversiot paljon vaikuta, kun siinä riittää pelkkä vastaus.
Kyllä ihan turhaan liioitellaan opettajien perversioita!
Niin ja koulut käydään sitten kun on sen aika. Nyt ei ole oikea aika mennä mökille tai kokoontua yli 5 hengen porukoihin kertoo 30v tytöntyllerö Sanna Marin suoraan perseilyiden palatsista Eduskunnasta. Niin no kyllä koulut saa käydä mutta lomille, mökille tai porukoihin ei saa kokoontua. Eikä sinne uloskaan suositella menemään. Joo sitten koulut käydään ja tartutetaan itsemme ja toisemme sekä yli 60 v isovanhempamme lomilla.
T. Uutisia katsonut, lukenut sekä pohtinut tuota Suomen eduskunnan perseilyä 2019 lähtien.
Miten rehtori voi siis kieltää ylimääräisen loman?
Ihan pienille koululaisille 2 vkon loma voi aiheuttaa harmia. Opettaja opettaa tietyllä tavalla, ja vanhemmilla voi olla täysin erilainen tapa neuvoa.
Ja aina vanhemmat eivät saa loma-aikaan lomiaan vaikka haluaisivatkin. Yleensä työpaikoilla lomat jaetaan moneen pätkään ettei useampi ole samaan aikaan lomalla!