Mitä ajattelet jos 3-vuotias lapsi imee vielä tuttia?
Kommentit (8)
hammasongelmilta ja puhevaikeuksilta. 3-vuotiaalla ei ole kyllä enää imemisen tarvetta.
en yhtikäs mitään. Ei jaksa vieraiden asiat tai kasvatusperiaatteet kiinnostaa tai pohdituttaa niin paljon.
Ja miten tää terveyteen liittyy? Mä tiedän, et jollain voi hampaat muotoutua väärään asentoo liiallisesta tutin syönnistä, mut mun tutun lapsen kohdalla hammaslääkäri oli sanonut, et asia korjaantuu ajan kanssa.
Että miksi ihmeessä.
Mutta minulle se ei kuulu kuitenkaan. Riittää että kasvatan omani ja katselen miten muut onnistuu omissa lapsissaan.
Omalla esikoisella on lukihäiriö kaiketi lievänä eikä se ole lähtösin tutin käytöstä koska ei ole tuttia lussuttanut 1- vuotiaana enää.
Puhe silti takkuaa ja tämä johtuu perinnöllisestä seikasta.
Perheen muilla lapsilla ei ole huomattu lukihäiriöö. Esikoisella oli myös S ja R vikaa joka saatiin 6- vuotiaana pois.
Eli pienet viat saattaa korjaantua itsestään ajan kanssa mutta ei ne isot viat mihinkään häviä. Ja puhe totta kai puhuminen on vaikeampaa tutti suussa.
Tutin imeminen pitää lopettaa viimeistään kahden vuoden iässä.
Tämänhetkisen suosituksen mukaan ensimmäisen puolen vuoden aikana tuttia voi käyttää vapaasti. Sen jälkeen tutin käyttöä vähennetään pikkuhiljaa. Tutti annetaan lapsen suuhun vain nukkumaan mennessä helpottamaan nukahtamista tai lohduksi isoon itkuun. Sitä ei enää käytetä jatkuvasti leikkiessä, rattaissa, autossa tai nukkuessa.
Kymmenen kuukauden iästä lähtien tutti olisi parasta jättää kokonaan pois. Kätkytkuolemia ei silloin enää juuri esiinny ja korvatulehdusriski alkaa olla pahimmillaan. Samoin vaikutukset hampaistoon ovat sitä pahemmat, mitä pidempään tuttia käytetään.
Purennan kehittymisen kannalta näyttää siltä, että tutin käyttö pitäisi lopettaa viimeistään noin 2,5 vuoden iässä. Riski, että lapselle kehittyy sivualueen ristipurenta, kohoaa yli viisinkertaiseksi, jos tutin käyttö jatkuu tämän iän jälkeen. Dosentti, lasten infektiolääkäri Marjo Renko, Oulun yliopistollinen sairaala, hampaiston kehitys- ja oikomisopin professori Juha Varrela, Turun yliopisto
http://www.vauva.fi/artikkeli/terveys/112/onko_tutista_hyotya_vai_haitt…
jotka, eivät ajattele lapsensa terveyttä yhtään, vain ja ainoastaan omia korviaan ja hermojaan.