Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidontukisysteemissä mättää seuraavat asiat:

Vierailija
16.02.2011 |

-ansiosidonnaisen vanhempainrahan pitäisi jatkua pidempään, esim. siihen saakka, kun lapsi on 1,5v. Ja isän pitäisi olla kotona ainakin 6kk - Islannissa on sellainen käytäntö. Kyllä nykysysteemi/kulttuuri oikeasti syrjäyttää juuri ja nimenomaan naisia työelämästä ja aiheuttaa riippuvuutta miehestä/tukisysteemistä. Mutta syy on juuri kulttuurissa, ei niinkään yksittäisissä ihmisissä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perhe tekee niin kuin haluaa. Ja turha väittää, ettei ole mahdollisuuksia tai vaihtoehtoja. Kyllä on. Ihmisen täytyy uskoa, että ihan kaikkea ei voi saada. Siitä löytyy se onnellisuus ja tyytyväisyys elämään.

Vierailija
2/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä paitsi aika vanha juttu jo, vihreät on tätä vaatinut jo piiiitkään.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Perhevapaiden+uudistamisesta+isot+n%…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe pärjää mieheni tuloilla yksistään mainiosti. Minun ansioni ovat pienet, nettona vain noin viidesosa mieheni tuloista, bruttona tietysti vielä vähemmän.

Mieheni on yrittäjä (toiminimi) ja jos yritys olisi toimimatta 6kk ei sille enää kysyntää olisikaan kun joku olisi markknaraon ottanut.

Ja monissa perheissä nyt vaan halutaan elää ihan siihen vanhanaikaiseen tyyliin että äiti hoitaa lapset ja isä elättää perheen. Nyt olen töissä "lasten välissä" ihan huvikseni, minun palkkani menee omiin huvituksiini ja harrastuksiini, vaatteisiin, koiriini, melkein kokonaan koska mieheni on sanonut alusta alkaen että ei ole minun tehtäväni elättää perhettä joten minun rahojani ei siihen käytetä vaikka töissä haluaisin näin lasten välissä käydä. Mielellään mieheni pitäisi minut ihan kotona vaikka esikoinen onkin jo 3v ja kotihidontukeakaan en enää saisi.

Onhan niillä isillä aivan yhtälailla mahdollisuus kotiin jäädä jotka sitä haluavat, vanhempainraha ja kotihoidontuki ei ole korvamerkitty äideille. Isä voi sen halutessaan ja mahdollisuuden siihen ollessa käyttää. Rahojen korvamerkitsemistä isälle en kannata koska se ei tosiaan monessa perheessä ole mahdollista että isä jää noin pitkäksi aikaa kotiin.

Vierailija
4/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi maksaa valtionpuolesta siten, että kaikki työnantajat maksaa samansuuruista maksua. Eli naisvaltaisten alojen työnantajia ei rangaistaisi. Onhan lapsilla isätkin, joten kustannuksiin tulisi osallistua kaikkien. Jokainen on joskus ollut lapsi, vaikkei itsellä lapsia oliskaan.

Vierailija
5/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin vanhanaikainen näkökanta nykypäivänä.

Ja se minua aina ihmetyttää että miten naisyrittäjät kyllä pystyvät olemaan äitiyslomalla, mutta miesyrittäjille puolikin vuotta on aina liikaa.

Meidän perhe pärjää mieheni tuloilla yksistään mainiosti. Minun ansioni ovat pienet, nettona vain noin viidesosa mieheni tuloista, bruttona tietysti vielä vähemmän.

Mieheni on yrittäjä (toiminimi) ja jos yritys olisi toimimatta 6kk ei sille enää kysyntää olisikaan kun joku olisi markknaraon ottanut.

Ja monissa perheissä nyt vaan halutaan elää ihan siihen vanhanaikaiseen tyyliin että äiti hoitaa lapset ja isä elättää perheen. Nyt olen töissä "lasten välissä" ihan huvikseni, minun palkkani menee omiin huvituksiini ja harrastuksiini, vaatteisiin, koiriini, melkein kokonaan koska mieheni on sanonut alusta alkaen että ei ole minun tehtäväni elättää perhettä joten minun rahojani ei siihen käytetä vaikka töissä haluaisin näin lasten välissä käydä. Mielellään mieheni pitäisi minut ihan kotona vaikka esikoinen onkin jo 3v ja kotihidontukeakaan en enää saisi.

Onhan niillä isillä aivan yhtälailla mahdollisuus kotiin jäädä jotka sitä haluavat, vanhempainraha ja kotihoidontuki ei ole korvamerkitty äideille. Isä voi sen halutessaan ja mahdollisuuden siihen ollessa käyttää. Rahojen korvamerkitsemistä isälle en kannata koska se ei tosiaan monessa perheessä ole mahdollista että isä jää noin pitkäksi aikaa kotiin.

Vierailija
6/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teittekin ihan tarkat laskelmat, mutta ainakin me yllätyimme siitä, kuinka vähän perheen tulot loppujen lopuksi pienenivät miehen jäädessä vanhempainvapaalle.

Suurempipalkkaisena mies sai tietenkin suurempaa vanhempainpäivärahaa kuin minä ja lisäksi veroprosentti pieneni.

Isä kotona 6kk on mahdotonta monissa perheissä. Meidän perhe pärjää mieheni tuloilla yksistään mainiosti. Minun ansioni ovat pienet, nettona vain noin viidesosa mieheni tuloista, bruttona tietysti vielä vähemmän.

Vierailija
7/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi maksaa valtionpuolesta siten, että kaikki työnantajat maksaa samansuuruista maksua. Eli naisvaltaisten alojen työnantajia ei rangaistaisi. Onhan lapsilla isätkin, joten kustannuksiin tulisi osallistua kaikkien. Jokainen on joskus ollut lapsi, vaikkei itsellä lapsia oliskaan.

kuinka sitä kehtaisi lapsia tehdäkään jos työnantajan siitä pitäisi jotain maksaa, pitäisi ensin irtisanoutua jotta ketaisi kotiin jäädä.

Onneksi ei ole sellaista ongelmaa, kun ei ole mitään moisia mainintoja työsopimuksessa. Mitään rahoja en kyllä työnantajalta ottaisi vastaan äitiyslomalla ollessani! Onhan se hirveä rasite työnantajalle, itsekin olen yrityksen ainoa työntekijä niin yksin joutuisi pomo siinä tapauksessa työt tekemään jos joutuisi vielä palkkaa maksamaan minulle kun en ole töissä, ei slloin olisi vara palkata sijaistakaan.

Vierailija
8/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä jään äitiyslomalle, maksaa työnantajani minulle 3kk täyttä palkkaa. Samaan aikaan Kela maksaa työnantajalleni äitiyspäiväpäivärahani, joka on nykyään n. 90% palkasta juuri tuon ajan.

Mitä muita ylimääräisiä maksuja ja kustannuksia työnantajalleni minun äitiysvapaistani aiheutuu?

Jos se palkkaisi sijaisen, tulisi se halvemmaksi, koska sijainen tuskin on yhtä pätevä kuin itse olen (=pienempi palkka). Toisaalta suurella todennäköisyydellä mitään sijaista ei edes palkata, koska työn luonne on sen verran vaativa asiantuntijatyö, että siihen on hankala ketään kouluttaa vuodeksi. Eli joka tapauksessa työnantajani säästää (joko enemmän tai vähemmän).

Vierailija
9/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti haluaa jäädä kotiin, voi jäädä. Se on oma valinta, joka myös kustannetaan ihan itse. Isän kohdalla sama juttu. Sitten perheet vaan opettelevat elämään pienentyneiden menojensa mukaan. Jos ei perse kestä sitä, sitten molemmat töihin ja lapsi hoitoon.

Mutta mikään yhteiskunta ei pitemmän päälle kestä sitä että vanhemmille maksetaan omien lastensa hoitamisesta.

Vierailija
10/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teittekin ihan tarkat laskelmat, mutta ainakin me yllätyimme siitä, kuinka vähän perheen tulot loppujen lopuksi pienenivät miehen jäädessä vanhempainvapaalle. Suurempipalkkaisena mies sai tietenkin suurempaa vanhempainpäivärahaa kuin minä ja lisäksi veroprosentti pieneni.

Isä kotona 6kk on mahdotonta monissa perheissä. Meidän perhe pärjää mieheni tuloilla yksistään mainiosti. Minun ansioni ovat pienet, nettona vain noin viidesosa mieheni tuloista, bruttona tietysti vielä vähemmän. Mieheni on yrittäjä (toiminimi) ja jos yritys olisi toimimatta 6kk ei sille enää kysyntää olisikaan kun joku olisi markknaraon ottanut. Ja monissa perheissä nyt vaan halutaan elää ihan siihen vanhanaikaiseen tyyliin että äiti hoitaa lapset ja isä elättää perheen. Nyt olen töissä "lasten välissä" ihan huvikseni, minun palkkani menee omiin huvituksiini ja harrastuksiini, vaatteisiin, koiriini, melkein kokonaan koska mieheni on sanonut alusta alkaen että ei ole minun tehtäväni elättää perhettä joten minun rahojani ei siihen käytetä vaikka töissä haluaisin näin lasten välissä käydä. Mielellään mieheni pitäisi minut ihan kotona vaikka esikoinen onkin jo 3v ja kotihidontukeakaan en enää saisi. Onhan niillä isillä aivan yhtälailla mahdollisuus kotiin jäädä jotka sitä haluavat, vanhempainraha ja kotihoidontuki ei ole korvamerkitty äideille. Isä voi sen halutessaan ja mahdollisuuden siihen ollessa käyttää. Rahojen korvamerkitsemistä isälle en kannata koska se ei tosiaan monessa perheessä ole mahdollista että isä jää noin pitkäksi aikaa kotiin.

mutta kun siinä on vielä tuokin minkä mainitsin että mies ei voi myydä asiakkaille monta kuukautta eioota, kun ne asiakkaat sitten tilaavat toisen yrittäjän tekemään ne työt ja mieheni menettää vakiasiakkaansa. Se sitten maksaakin aikalailla!

Tämän takia rahojen osoittaminen erityisesti isälle ei mielestäni ole hyvä vaihteehto kun se ei vaan ole mahdollista monissa erheissä pitää noin. Siinä sitten kävisi niin että ne isän lomat jäisivät pitämättä ja äiti olisi kotona ilman omia tuloja ollenkaan. Mikä kuten jo sanoin sopii kyllä meidän perheelle, mutta ei välttämättä kaikille.

Vierailija
11/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti haluaa jäädä kotiin, voi jäädä. Se on oma valinta, joka myös kustannetaan ihan itse. Isän kohdalla sama juttu. Sitten perheet vaan opettelevat elämään pienentyneiden menojensa mukaan. Jos ei perse kestä sitä, sitten molemmat töihin ja lapsi hoitoon. Mutta mikään yhteiskunta ei pitemmän päälle kestä sitä että vanhemmille maksetaan omien lastensa hoitamisesta.

ja äidin palkka on bruttona 1200e/kk niin siitä voi jokainen laskea että onko yhteiskunnalle halvempi maksaa äidille vaikka se 300e/kk vai järjestää hoitopaikka kaikille kolmelle lapselle...

Vierailija
12/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin nykysysteemissäkään kaikille perheille ei ole mahdollista KUMMANKAAN jäädä kotiin vanhempainrahakauden loputtua.

Suurimmalle osalle tämä varmasti (työpaikkojen pysyvyyden ja tulojen osalta) kävisi ihan hyvin, jos vaan asenteet saadaan kohdilleen. Ja sehän tämän kaiken tarkoitus onkin.

Tämän takia rahojen osoittaminen erityisesti isälle ei mielestäni ole hyvä vaihteehto kun se ei vaan ole mahdollista monissa erheissä pitää noin. Siinä sitten kävisi niin että ne isän lomat jäisivät pitämättä ja äiti olisi kotona ilman omia tuloja ollenkaan. Mikä kuten jo sanoin sopii kyllä meidän perheelle, mutta ei välttämättä kaikille.

Vierailija
13/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin nykysysteemissäkään kaikille perheille ei ole mahdollista KUMMANKAAN jäädä kotiin vanhempainrahakauden loputtua.

Suurimmalle osalle tämä varmasti (työpaikkojen pysyvyyden ja tulojen osalta) kävisi ihan hyvin, jos vaan asenteet saadaan kohdilleen. Ja sehän tämän kaiken tarkoitus onkin.

Vierailija
14/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertyy kesäloma, ja olet työterveyshuollon piirissä myös äitiysloma-ajan. Kaipa niitä muitakin palkan sivukustannuksia kertyy myös ä-loman aikana.

Vierailija
15/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti haluaa jäädä kotiin, voi jäädä. Se on oma valinta, joka myös kustannetaan ihan itse. Isän kohdalla sama juttu. Sitten perheet vaan opettelevat elämään pienentyneiden menojensa mukaan. Jos ei perse kestä sitä, sitten molemmat töihin ja lapsi hoitoon. Mutta mikään yhteiskunta ei pitemmän päälle kestä sitä että vanhemmille maksetaan omien lastensa hoitamisesta.

ja äidin palkka on bruttona 1200e/kk niin siitä voi jokainen laskea että onko yhteiskunnalle halvempi maksaa äidille vaikka se 300e/kk vai järjestää hoitopaikka kaikille kolmelle lapselle...

Ne ovat enemmän kuin kotihoidontuesta.

Vierailija
16/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin vanhanaikainen näkökanta nykypäivänä. Ja se minua aina ihmetyttää että miten naisyrittäjät kyllä pystyvät olemaan äitiyslomalla, mutta miesyrittäjille puolikin vuotta on aina liikaa.

Meidän perhe pärjää mieheni tuloilla yksistään mainiosti. Minun ansioni ovat pienet, nettona vain noin viidesosa mieheni tuloista, bruttona tietysti vielä vähemmän. Mieheni on yrittäjä (toiminimi) ja jos yritys olisi toimimatta 6kk ei sille enää kysyntää olisikaan kun joku olisi markknaraon ottanut. Ja monissa perheissä nyt vaan halutaan elää ihan siihen vanhanaikaiseen tyyliin että äiti hoitaa lapset ja isä elättää perheen. Nyt olen töissä "lasten välissä" ihan huvikseni, minun palkkani menee omiin huvituksiini ja harrastuksiini, vaatteisiin, koiriini, melkein kokonaan koska mieheni on sanonut alusta alkaen että ei ole minun tehtäväni elättää perhettä joten minun rahojani ei siihen käytetä vaikka töissä haluaisin näin lasten välissä käydä. Mielellään mieheni pitäisi minut ihan kotona vaikka esikoinen onkin jo 3v ja kotihidontukeakaan en enää saisi. Onhan niillä isillä aivan yhtälailla mahdollisuus kotiin jäädä jotka sitä haluavat, vanhempainraha ja kotihoidontuki ei ole korvamerkitty äideille. Isä voi sen halutessaan ja mahdollisuuden siihen ollessa käyttää. Rahojen korvamerkitsemistä isälle en kannata koska se ei tosiaan monessa perheessä ole mahdollista että isä jää noin pitkäksi aikaa kotiin.

kaksi samanlaista...

En tiedä miten naisyrittäjät sitten siitä pystyyn pääsevät mutta kyllä miehelleni vakiasiakaskannan luominen on ollut monen vuoden työ, tällä alalla mainostaminen ei auta vaan suositulset kulkevat suusta suuhun, joten kolme ja puoli vuotta meni ennen kuin mieheni uskalsi alkaa kokopäiväiseksi yrittäjäksi ja jäädä kokonaan töistä pois. Aluksi teki normityön ohessa.

Vierailija
17/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

selittää, että ihan itsehän ihmiset nämä asiat harkitsevat ja valitsevat. Toiset tykkäävät olla yrittäjinä ja toiset palkkatyössä vieraalla. Mutta täytyy sitten ottaa ne asiat huomioon kaikissa tilanteissa.

Vierailija
18/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat enemmän kuin kotihoidontuesta.

vaikka laskisit että työnantajalle on kuluja 1,6 palkan verran oikeasti, eli 1920e eli siitä 920e menee valtiolle kuussa, kun 1200e bruttopalkasta maksan veroja 200e ja työnantaja maksaa työnantaja kuluja tuon 720e, niin pienimmänkin laskukaavan mukaan kolmen lapsen hoitopaikasta tulee kuluja 3x700e eli 2100e/kk kunnalle. siitä pois työnantajan ja äidin työssäkäynnistä maksamat verot eli 920e niin kunnalle jää kuluja äidin työssäkäynnistä 1180e/kk. Verrataan nyt siihen että äiti olisi kotona niin kuluja sen 300e/kk. Vaikka olisi vaan 2 lasta niin kunnalle jäisi kuluja 480e/kk eli 180e enemmän kuin siitä kotihoidontuesta. Ja tuo 700e/kk päivähoidosta on aika pieni lasku kun jossain se lasketaan jopa lähemmäs tonnin per laspi.

Vierailija
19/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

selittää, että ihan itsehän ihmiset nämä asiat harkitsevat ja valitsevat. Toiset tykkäävät olla yrittäjinä ja toiset palkkatyössä vieraalla. Mutta täytyy sitten ottaa ne asiat huomioon kaikissa tilanteissa.

ja niin sen pitäisi jatkossakin pysyä, eli perhe saa itse päättää kumpi vanhemmista on kotona ja miten kauan eikä korvamerkitä rahoja jommalle kummalle. Pitää luottaa jatkossakin siihen että perheet tekevät itse heille parhaat ratkaisut.

Vierailija
20/21 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin sen pitäisi jatkossakin pysyä, eli perhe saa itse päättää kumpi vanhemmista on kotona ja miten kauan eikä korvamerkitä rahoja jommalle kummalle. Pitää luottaa jatkossakin siihen että perheet tekevät itse heille parhaat ratkaisut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä