Hei muijat, töihin sieltä
http://www.hs.fi/juttusarja/salmi/artikkeli/Hei+muijat+t%C3%B6ihin+siel…
Suomessa, maassa, jossa monien höyrypäiden mielestä tasa-arvo on mennyt jo liian pitkälle, puolet alle kouluikäisistä lapsista on mutsiensa kanssa kotona.
Tuoreen kansantaloustieteen väitöskirjan mukaan kotihoidontuki kuntalisineen johtaa naisten työttömyyteen ja on siksi järjetön. Samaan tulokseen on päätynyt moni sosiaalipolitiikan tutkija, joita muun muassa Turun Sanomat hiljattain haastatteli.
Miksi yhteiskunnan rahoilla tuetaan sitä, että työikäiset naiset jäävät huvikseen vuosikausiksi pois töistä kuin jotkut elämäntapahipit? Miksi tavallisia, töissäkäyviä suomalaisnaisia on ryhdytty kutsumaan "uraäideiksi" ikään kuin työnteko olisi naisilta jokin pirullinen ratkaisu?
Siksi, että suomalaista äitiyskeskustelua hallitsevat kotiäitihihhulit Nina ja Timo T.A. Mikkonen sekä professori Liisa Keltinkangas-Järvinen, jonka keksimää nyrkkisääntöä siitä, että alle 3-vuotiaan paikka on kotona, pidetään Suomessa jonkinlaisena matemaattisena totuutena.
Äideille kerrotaan, kuinka lapsen aivoille saattaa tapahtua sitä tai tätä, jos lapsi viedään suomalaiseen päiväkotiin, joka näissä esimerkeissä esitetään jonkinlaisena neuvostoliittolaisen vankileirin vastineina.
Todistusaineistoa päiväkotilapsien pitkäaikaisista aivovaurioista on vaikea löytää, mutta enimmäkseen viitataan "useisiin tutkimuksiin", jotka vaikuttavat Myrskylän Salen tuulikaapissa tehdyiltä.
Kotiäideistä puhutaan Suomessa kuin sotaveteraaneista. Peruspalveluministeri Paula Risikko kommentoi Kotimaa24.fi:lle pari päivää sitten, että "lasten hoitaminen kotona on arvokasta työtä, jota ei voi verrata työttömänä olemiseen."
Paitsi että omien lasten hoitaminen ei ole työtä eikä siitä tarvitse maksaa kenellekään palkkaa.
Jos ei huvita käydä töissä, on tietysti kivempi luulotella itselleen olevansa muita parempi vanhempi kuin uskoa Tampereen yliopistossa pari vuotta sitten tehtyyn tutkimukseen, johon haastateltiin ja havainnoitiin 8 000 lasta ja jotka olivat sen mukaan päivähoidossa iloisia ja tyytyväisiä.
Tutkimuksiahan löytyy, mutta kun lapsista yritetään kasvattaa psykologisesti täydellisiä malli-ihmisiä, tehtävän mahdottomuus kaatuu tietysti naisten kannettavaksi. Naiset menettävät palkkatulonsa ja eläkkeensä ja tyhmyyspäissään vielä leuhkivat näillä "uhrauksillaan" pitkin keskustelupalstoja.
Lapsen etu ei ole muuta kuin on epämääräinen tekosyy, jolla voi perustella mitä tahansa itselleen edullista lähtien siitä, että meillä on järjestelmä, jolla tuetaan maailman korkeimmin koulutettuja naisia jäämään työttömiksi.
Sen sijaan yhteiskunnan etu on paljon yksiselitteisempi. Sen mukaan aikuisen naisen paikka on töissä.
Kommentit (15)
oli älykkään ja tiedostavan ihmisen kirjoitus, mihin av mammat eivät kykene vastaamaan.
että epäilen "journalisti" Salmen itse tehtailevan näitä. Juu, selväksi tuli, tän viikon kohde on kotiäidit. Mitäs ensi viikolla: kasvissyöjät, isovanhemmat, opiskelijat, punapäät? Tai sittenhän sitä vois tietty opetella kirjottamaan. Viimenen vaihtoehto taitaa kyllä Virpin kohdalla olla auttamattomasti poissa laskuista.
että epäilen "journalisti" Salmen itse tehtailevan näitä. Juu, selväksi tuli, tän viikon kohde on kotiäidit. Mitäs ensi viikolla: kasvissyöjät, isovanhemmat, opiskelijat, punapäät? Tai sittenhän sitä vois tietty opetella kirjottamaan. Viimenen vaihtoehto taitaa kyllä Virpin kohdalla olla auttamattomasti poissa laskuista.
ja heti ensimmäinen joka ei osaa artikuloida ja turvautuu ainoaa av aseeseen eli mielipiteen lausujan halventamiseen. ja täysin asiaan kuulumattomalla tavalla. voi itku..!
oli älykkään ja tiedostavan ihmisen kirjoitus, mihin av mammat eivät kykene vastaamaan.
höp höp. miks naiset aina nousee toisiaan vastaan? Kyllä naisella on oikeus jäädä kotiin siinä missä mennä töihinkin. Samat oikeudet tietysti myös miehillä.
Kyse ei ollut Salmen "halventamisesta", vaan yksinkertaisesti siitä, että en tykkää hänen teksteistään enkä taktiikastaan. En näe mitään arvokasta siinä, että joka viikko valitsee uuden, mahdollisimman suuren kohteen ja sitten tykittää sitä mukanokkeluuksilla ja yrittää ärsyttää. Salmen kirjalliset ansiot ovat kauniisti sanottuna erittäin ohkaiset verrattuna Hesarin oikeasti hyviin kolumnisteihin, esim. Johanna Korhoseen, Sofi Oksaseen, Riku Korhoseen ja Annamari Sipilään.
Itse en ole äiti, joten itse kolumnin aiheeseen mulla ei ole osaa eikä arpaa. Olen vain Salmen työskentelyä pitkään seurannut ja todennut, etten ole toistaiseksi yhdestäkään hänen tekstistään pitänyt.
Hyvään kolumniin vaaditaan paljon muutakin kuin se, että joku ärsyyntyy.
höp höp. miks naiset aina nousee toisiaan vastaan? Kyllä naisella on oikeus jäädä kotiin siinä missä mennä töihinkin. Samat oikeudet tietysti myös miehillä.
mutta on sikamaista että odotetaan yhteiskunnan maksavan sinun lapsen saantisi. muissa maissa perheet laskevat onko VARAA lapsiin. suomessa se on joka(naisen) OIKEUS jonka yhteiskunta maksaa. ja vielä kehdataan valittaa kun tuet liian pieniä.
Kyse ei ollut Salmen "halventamisesta", vaan yksinkertaisesti siitä, että en tykkää hänen teksteistään enkä taktiikastaan. En näe mitään arvokasta siinä, että joka viikko valitsee uuden, mahdollisimman suuren kohteen ja sitten tykittää sitä mukanokkeluuksilla ja yrittää ärsyttää. Salmen kirjalliset ansiot ovat kauniisti sanottuna erittäin ohkaiset verrattuna Hesarin oikeasti hyviin kolumnisteihin, esim. Johanna Korhoseen, Sofi Oksaseen, Riku Korhoseen ja Annamari Sipilään.
Itse en ole äiti, joten itse kolumnin aiheeseen mulla ei ole osaa eikä arpaa. Olen vain Salmen työskentelyä pitkään seurannut ja todennut, etten ole toistaiseksi yhdestäkään hänen tekstistään pitänyt.
Hyvään kolumniin vaaditaan paljon muutakin kuin se, että joku ärsyyntyy.
Mietin samaa. Vähän mautonta nousta jotain tiettyä ryhmää vastaan. Äidit ovat jo ihan tarpeeksi saaneet historiassa kestää.
mutta on sikamaista että odotetaan yhteiskunnan maksavan sinun lapsen saantisi. muissa maissa perheet laskevat onko VARAA lapsiin. suomessa se on joka(naisen) OIKEUS jonka yhteiskunta maksaa. ja vielä kehdataan valittaa kun tuet liian pieniä.
No se nyt johtuu vain siitä, että Suomessa (kerrankin) on hoidettu asiat oikein. Kerrankin on ajateltu naisia. Kerrankin.
Mautonta sen sijaan on, että joku lapseton höpöhöpö-kolumnisti yrittää viedä niitä taistelulla ansaittuja oikeuksia pois toisilta naisilta. Eikö me naiset voitaisi jo pikku hiljaa alkaa puhaltamaan yhteen hiileen?
Ja ihan selvyydeksi muuten, että kotihoidontukea saavat myös muutamat miehet. Yhtälailla se on miestenkin oikeus.
Kotihoidontuki ei saa ketään jäämään kotiin. Jos äidillä ei ole säästöjä, kotihoidontuki ei mahdollista kotiin jäämistä. Asumiskustannukset ja ruoka maksavat reilusti enemmän kuin tuo 300 euron tuki. Koko väitöskirja on niin epätosi.
Väittelijällä ei taida olla lapsia. Äidit jäävät kotiin lapsiensa takia. Ei vauvaa voi viedä hoitoon vielä vanheimpainrahakauden päätteeksi, vai tarkoittaako tämä "kansantaloustieteilijä" tukien lopetuksella koko äitiysloman lopettamista...
ei vielä ole lapsia, joten aihe on minulle vähän epäselvä. Kritisoiko Salmi nyt kotihoidon tukea vastaan? Olen ymmärtänyt, että myös päiväkotihoitoon saa jotain tukea, tai siis siitä ei makseta täyttä hintaa, vaan kunta maksaa osan. Onko näin ja paljonkohan tuo apu on?
Eikö yhtä hyvin voisi sanoa, että maksakaa työäidit itse lapsenhoitonne?? Ainakin kavereilta olen ymmärtäyt, ettei hoito maksa kuin jotain muutaman satasen kuukaudessa. Vai onko tuo ansiosidonnaista?
tuohon etusivulle tuon pidemmän ketju, jossa kyllä av-mammat ovat kyllä ihan kiitettävästi vastailleet.
maksetaan myös työssä kävyville äideille ja ISILLE, joiden lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Jos siis mummo hoitaa lasta ilmaiseksi, niin miksi perheelle pitää maksaa? Rahat pois kuntaa rahastavilta työvanhemmilta!
Mikä siinä nyt on, että taas ollaan ekana säästämässä lasten ja äitien kustannuksella? Siis niiden ihmisten kustannuksella, joilla ei tiettävästi ole niin paljon vaikutusvaltaa.
joka ei ole liian kaukana
vastaa jotenkin mun koulutusta
jota pystyn tekemään terveyteni asettamista rajoituksista huolimatta
josta maksetaan oikeaa palkkaa(ei riistoa)
etsii mun sijaiselle uuden työpaikan
olisiko jo aika kotiäitien herätä todellisuuteen?
ja lopettaa yhteiskunnan iilimatona olo!