Kävin lääkärissä ja nyt v****taa
Oikeasti olen ihan normaali ihminen. Akateemisesti koulutettu. Töitäkin on, vaikka nyt olenkin hoitovapaalla. Työkaverit pitävät minua ystävällisenä. Tulen siis toimeen ihmisten kanssa. MIksi lääkärit kohtelevat minua AINA törkeästi? MIkä minussa ärsyttää? Olen kohtelias ja ystävällinen. Kerron vaivat asiallisesti, en dramatisoi enkä voivottele. En edes riiputa suupieliäni vaan suhtaudun lääkäreihin kuin keihin tahansa asiakaspalvelijoihin, joille yritän voimieni mukaan ollan niin ystävällinen kuin mahdollista. Silti aina olen saanut kurjan mielen palkakseni. Minua ei oteta todesta ja vaivojani vähätellään. Saan aina rampata lääkäreillä monta kertaa, ennen kuin oikeasti tajutaan, että jotain vikaa on. Tai sitten en jaksa mennä, nappailen vain buranaa ja kipu menee hiljalleen ohi.
Olen nyt viikon verran ollut sairaana. Kuumetta on ollut 39-39,5 ja samalla hirveitä päänsärkyjä ja lihassärkyjä. Särkylääkkeitä olen syönyt valtavasti. Labrat sain omalääkäriltä ja hieman oli tulehdusarvo koholla, samoin valkosolut mutta piti katsoa ja tehdä viikonloppuna tarkistuslabrat, jos kuume ei laske. Kuume laski sunnuntaina, mutta mieletön päänsärky ja kova nuha ja kurkkukipu jäi. En voinut niellä lainkaan, ja särkylääkkeitä piti syödä, että pystyin edes makuullani olemaan itkemättä. Niinpä varasin ajan lääkärille, vaikka siis kuumetta ei enää ollut.
Tänään sitten särkylääkkeitten voimin raahauduin lääkäriin ja käyttäydyin ystävällisesti. Niin teki lääkärikin. Tarkisti kurkun ja keuhkot. Kysyi, onko yskää, mutta kerroin, että eipä juuri kuin ehkä ihan vähän. Kerroin päänsärystä ja varovasti esitin, että tuntuu ehkä vähän niin kuin poskiontelotulehdukselta. Lääkäri ei vastannut, kirjoitti vain koneelle jotain ja antoi reseptin ja totesi, että siinä lääkkeet, joilla saadaan olo paremmaksi.
Menin suoraan apteekkiin ja yllätys oli tosiaan suuri, kun sain HERVOTTOMAN KOKOISEN YSKÄNLÄÄKEPULLON eteeni. Kysyin sitten farmaseutilta, että tälläkö se päänsärky ja mahdollinen poskiontelotulehdus lähtee. Ei, farmaseutti oli vähän hämillään. Lääkäri on laittanut, että on tarkoitettu kolme kertaa vuorokaudessa YSKÄÄN. Muuhun farmaseutti sitten suositteli buranaa.
Mitä tässä tapahtui? Mielestäni olimme lääkärin kanssa ihan väleissä. Hymyiltiin ja juteltiin. Luulin, että hän otti vaivani tosissaan, mutta jos ei ottanut, niin miksi ei sitten täräyttänyt suoraan, että tuohon ei ole lääkettä, kärsi vaan. Mieluummin se kuin että omistan nyt puolen litran pullon yskänlääkettä, jota pitäisi juoda kolme kertaa vuorokaudessa NIIN KAUAN, ETTÄ YSKÄNI ON OHI. Mikä yskä?
Kertokaapa nyt, hyvät av-mammat, mitä tein väärin. Mikä minussa saa lääkäreissä sen reaktion, että minua voi kohdella kuin idioottia?
Kommentit (66)
turkulainen tk? naislääkäri? mulla oli viime talvena kova flunssa päällä, kuumetta 38-40 astetta, hirveä yskä, nuha ym. ei siihen mikään auttanut. katso mitä aineita yskänlääke sisältää. vaikka on liuoksena ja kulkee nimellä yskälääke, voi oikeasti auttaa, monessa on esim.kodeiinia (siis auttaa kipuun ja hillitsee yskää), ei se, että saat kipuun lääkkeeksi liuosta, välttämättä niin paha asia ole, liuos vaikuttaa nopeammin vain. jos hait esim.panacod reseptiä, yskänlääke voi ajaa saman asian... reseptivapaat yskänlääkkeetkin voivat helpottaa oloa flunssassa, avaa hieman tukkoista oloa ja poistaa kipua.ihmettelen ettei tutkituttanut poskionteloitasi sillä kaiulla, ei siihen röntgeniä enää tarvita...jos painetta esiintyy ja kipua silmien alla, mene uudestaan ja sano suoraan jo aikaa varatessa, että poskiontelotulehdus voi olla päällä. jos crp ei ollut tarpeeksi korkea (alle 100), niin ehkä ei ole bakteeritulehdus, vaan virus ja siihen ei antibiootit auta.
tälläistä
terv.poskiontelo-ongelmainen kemisti
Apteekkissa myydän kyllä useampikin paketti mutta ei tosiaan kerralla. Mutta ostetettuasi yhden paketin menet ovesta ulos ja tulet samantien takaisin niin jopas voivatkin myydä sinulle taas uuden paketin, kokeiltu on. :D Näin voit tehdä siis useammankin kerran.
Jos olosi on kovin kurja, kokeile ottaa Burana 800mg ja Panadol 1g vuorotellen 4 tunnin välein. Näin siis molempia tulee 3kertaa vuorokaudessa.
Ja osta tosiaan sitä halvinta Buranan vastiketta.
Burana 800mg on aivan sama kuin 2x 400mg. Sideaineita varmasti on eri määrä mutta vaikuttavaa ainetta (Ibuprofeiini) on tismalleen sama määrä.
vaan särkylääkettä tai sitten varmistusta siihen, että minulla ei ole poskiontelotulehdusta. Ehkä olisi voinut ne tulehdusarvotkin testauttaa, kun olivat labroissa koholla, mutta enpä älynnyt vaatia, kun lääkäri tuntui olevan niin varma itsestään ja lupaili troppia, joka auttaa... Luulin siis saavani jotain tulehduskipulääkettä tuon tavisburanan tilalle. Ap
tavisburana on tulehduskipulääke
Menin järkyttävän, vihlovan korva-&kurkku-&päänsäryn kanssa korvalääkäriin. Ei ollut nuhaa, ei yskää, mutta tuntui kuin korvat olisivat ihan kohta poksahtaneet rikki ja nieleminen sattui niin, että oli erittäin vaikea olla, vaikka buranaa söinkin.
Sanoi, että uskonko, että olen täynnä limaa vai mennäänkö röntgeniin? Täh? Kuka laitetaan röntgeniin jonkun liman takia?!?
Määräsi minulle sarvikuono-kannun ja buranaa. Viikon maksasin tuskissana sängyssä, ennen kuin vaiva rupesi helpottamaan.
Ennen tätä erikoislääkäriä olin eksynyt yleislääkärillä joka närkästyneenä toikaisi vain, että "miksi et mennyt korvalääkäriin?", sillä ei hän voi asialle mitään tehdä.
Ei keskustelemaan "asiakaspalvelijan" (mikä kammottava sana) kanssa.
Seuraavan kerran kun menet lääkäriin, kerrot heti mikä sua vaivaa, et hymyile tai pokkuroi vaan valitat vain vaivoistasi. Mieluiten tarpeeksi äänekkäästi, ei vain pikkuisen kuiskaten.
Sä et ihan taida osata suhtautua lääkäreihin. Ne eivät ole asiakaspalvelijoita vaan lääkäreitä, joiden pääasiallinen funktio on parantaa sinussa todettu sairaus.
En ymmärrä, miksi nykypäivänä ollaan heti hirveän hysteerisiä kun pöpö iskee. Heti pitää saada kaikki mahdolliset tropit ja poskiontelontulehdukseen voi kuolla. Suurin osa näistä taudeista paranee ihan issekseen - ilman antibiootteja, ilman vahvempia lääkkeitä. Yleensä pelkkä lepääminen, runsas nesteiden juominen ja tavallinen panadol auttavat. Pahoittelen suoraa kritiikkiäni, mutta tätä mieltä olen. Mutta järjetöntä on kyllä lääkäriltä määrätä yskänlääkettä vaikka yskää ei juuri ole, se ei kuulosta hyvältä. Verenkuvassa olisi kuitenkin näkynyt merkki tulehduksesta, joten mitään vakavaa tuskin oli.