Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit kysyä suurperheelliseltä?

Vierailija
15.02.2011 |

Suurperheistä on aina välillä juttua lehdissä tai telkkarissa. Jokin niissä siis kiinnostaa, mutta mikä?

Mitä sinä haluaisit kysyä suurperheen äidiltä, jos voisit kysyä mitä vain?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelee ap

Vierailija
2/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kassia kantaa kaupasta kotiin?

Kuinka isoja kattilallisia oikein kokataan?

Paljonko lapset auttaa kotitöissä?

Onko lapsilla harrastuksia vai kuluuko kaikki aika vaan kodinhoitoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisilla autoilla ajelette?

Vierailija
4/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa laitetaan 5 krt päivässä. Se aikuinen tekee, joka ehtii - yleensä äiti. Lapset auttavat esim. pöydän kattamisessa ja salaatin tekemisessä.

Kerran viikossa käydään kaupassa, viikosta riippuen 1-2 kärryllistä ruokaa ostetaan. Viikolla haetaan tiistain keskiviikon maissa lisää maitoa kaupasta, 6-8 litraa.

Lapset tyhjentävät tiskikonetta, laittavat omia pyykkejä kaappiin, hakevat postia, vievät roskia, raivaavat joskus lattiat leluista, toisinaan ripustavat pyykkiä kuivumaan, vaihtavat omat lakanat pyydettäessä. Kotitöitä tehdään tietysti ikäsidonnaisesti.

Jokaisella yli 3-vuotiaalla on jokin oma harrastus.

Kuinka monta kassia kantaa kaupasta kotiin?

Kuinka isoja kattilallisia oikein kokataan?

Paljonko lapset auttaa kotitöissä?

Onko lapsilla harrastuksia vai kuluuko kaikki aika vaan kodinhoitoon?

Vierailija
5/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaatko noin yleisesti ottaen perhe-elämässäsi enemmän hälinää vai hiljaisuutta?

Miltä tuntuu ajatus siitä ajasta kun lapset ovat lähteneet kotoa?

Miten varmistat että aikaa riittää sekä kaikille lapsille, parisuhteelle että itsellesi?

Vierailija
6/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä kokoinen on perheesi ja entä lastesi iät?

mikä on mielestäsi suurperhe?

Vierailija
7/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme normaalia suurempi perhe jo nelilapsisina. Itsestäkin tuntui, että jotain muuttui, kun tuli viides. Mutta sellaiset talvisota-sarjan suurperheet on toki isompia kuin meidän. :)

ap

mikä kokoinen on perheesi ja entä lastesi iät?

mikä on mielestäsi suurperhe?

Vierailija
8/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli kuopuksen syntyessä juuri täyttänyt 7v. Tuntui ettei kädet riitä millään! Nyt riittää huomattavasti paremmin, kun vauva on jo puolivuotias, mutta ei tästä silti noin vain mihinkään vapaalle lähdetä, vaikka ottaisi vauvan mukaan... :-P Ihan erilaista kuin neljän lapsen kanssa.

Vierailija
9/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki keskivertoa enempi, mutta ei mun mielestä suurperhe tai et tarvisi jotenkin ihmetellä miten pärjää jne..:-)

Kyllä ne todelliset suurperheet on jotain aivan muuta kuin viisi lasta 1-12 vee!

Vierailija
10/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten rajaa aika paljon ruokaa roskiin, emme osta läheskään noin paljoa ja meitä on sentää 6 lasta ja 2 aikuista...

Vierailija
11/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hei itse kokeilemaan viiden lapsen perheeseen miten pärjäät.

Toki keskivertoa enempi, mutta ei mun mielestä suurperhe tai et tarvisi jotenkin ihmetellä miten pärjää jne..:-)

Kyllä ne todelliset suurperheet on jotain aivan muuta kuin viisi lasta 1-12 vee!

Vierailija
12/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hei itse kokeilemaan viiden lapsen perheeseen miten pärjäät.

Olen itse 11-lapsisesta perheestä ja perheeni vanhin joten tiedän kyllä millaista on viiden lapsen perheessä :-)

Vierailija
13/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmannen kanssa :) mulla kaks lasta ja haluaisin kolmannen ja mies ei.Hänen mielestä elämästä tulee niin rankkaa ettei kannata tehdä.Jos voisit hiukan kertoa :)

Vierailija
14/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuntuu, että vaikka jatkuvasti pesee 1-3 koneellista pyykkiä päivässä niin aina sama määrä koreissa eikä hupene minnekään.

Ja minulla on myös siis viisi lasta (2kk-14v) Tosin en muuten koe tätä suurpeheenä mutta tuo pyykkivuori näyttää siltä kuin olisi 5*enemmän väkeä. No, vauva pulauttelee runsaasti ja harsopyykkiä riittää niin, että yksi kone päivässä on pelkkää harso/vaippapyykkiä.

Vierailija
15/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten rajaa aika paljon ruokaa roskiin, emme osta läheskään noin paljoa ja meitä on sentää 6 lasta ja 2 aikuista...

Meitä on vain viisi ja käymme kerran viikossa kahdella kärryllä kaupassa. Yksi kärry vain pursuaa tavaraa ja alimmat kerrokset lyttääntyvät, ellei hae tuotteita pakkausten "kovuus" järjestyksessä sieltä täältä kauppaa. Kahteen kärryyn saa tavarat väljemmin. Niillä kerroilla, kun ostetaan wc- ja talouspaperisäkit tai vaippoja, toinen kärry tulee etenkin tarpeseen.

Mutta ne kysymykset:

1. Kuinka jaksat vuodesta toiseen jatkuvaa univelkaa, kun öisin ei saa kunnon yöunia ja päivisin ei ehdi nukkumaan. (Haluaisin kuulla myös siltä viiden lapsen äidiltä vastauksen, kenen lapset ovat kaikki alle 7-vuotiaita).

2. Kuinka paljon pystyt kierrättämään vaatteita ym. lasten hyödykkeitä lapselta seuraavalle. Tai kuinka usein joutuu hankkimaan uusia vaatteita, pyöriä ym., kun toiselta pieneksi jääneet ovat liian nuhjuisia tai aikansa eläneitä.

3. Kuinka paljon kuluu rahaa

a) vähittäistavarahankintoihin kuukaudessa (ruoat, pesuaineet ym.?

b) lasten vaatteisiin ym. muihin tarvehankintoihin (sukset, pyörät ym.)?

c) vuodessa yhteensä lasten harrastuksiin?

4. Minkä kokoisessa asunnossa asutte ja millaisella autolla pääsette koko porukalla liikenteeseen (ellette linja-autolla).

5. Mitkä ovat kuukausitulonne? Jääkö niistä säästöön enempää kuin parisataa kuussa?

6. Pystyttekö matkustamaan ulkomaille? Kuinka usein?

Anteeksi talouteen liittyvät kysymykset, mutta ne kiinnostavat. Meillä (miehellä, jonka ei ole koskaan tarvinnut valvoa lasten takia, koska ei yksinkertaisesti herää) on haaveissa vielä neljäs lapsi. Kuukausitulomme ovat kuitenkin hieman alle keskiarvotuloja ja itseäni mietityttää, kuinka tiukalle talous sitten kiristyisi. Nyt olemme kyenneet käymään ulkomaanmatkalla kerran vuoteen ja kerran talvessa Ylläksellä viikon.

Vierailija
16/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen juuri tuon 1-3 koneellista päivässä, vähän sen mukaan miten narut vetää kuivumaan. Joskus näkyy korin pohja, joskus ei meinaa mahtua sisään koko kylpyhuoneeseen ilman, että pyykit tulevat syliin. :)

Yhdessä meitä isommassa perheessä käytetään kahta konetta ja yhtä kuivuria, se voisi olla hyvä juttu.

ap

Vierailija
17/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on VW Transporter 1+9, entinen koulutaksi. Tälle porukalle vielä hyvin löytyy näitä autoja, joiden ajamiseen ei linjurikorttia tarvi, toiin kuin oikealle suurperheelle (mielestäni 10+ hlöä on OIKEA suurperhe)

Vierailija
18/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 h + k. Mietitään, tarvitaanko isompaa, kun pienin siirtyy nukkumaan pois vanhempien makuuhuoneesta.

Autoksi riittää tällä hetkellä tavallinen tila-auto, mutta ei sitten enää, jos olisi yksikin lapsi lisää.

Tuloja ja menoja en tarkkaan itse asiassa edes tiedä, mies huolehtii niistä. :) Tällä hetkellä minä olen kotona pienimmän vuoksi, joten säästöön jää melko vähän. Noin joka toinen vuosi ollaan kuitenkin käyty ulkomailla ja joka vuosi tehty pienempiä reissuja kotimaassa tai risteilyillä.

Vaatteet kierrätän mahdollisuuksien mukaan lapselta toiselle, samoin käyttävät samoja ulkoilu- ym. varusteita kunnes ne hajoavat. Yleensä pyritään ostamaan kaikkea käytettynä, kirppiksiltä tai huutiksesta tms. Tämä onnistuu nyt vielä, kun vanhinkaan ei ole ihan teini. :)

Harrastuskustannuksiin on asetettu tasapuolisuuden nimissä katto. Yhden lapsen harrastus saa tällä hetkellä maksaa korkeintaan 300 / vuodessa. Yhdellä menee itse asiassa himpan yli ja toisella taas alle.

Ruokakauppaan menee kerralla tyypillisesti 100-150 e, joskus tuhlataan enemmän ja joskus vähemmän.

ap

Vierailija
19/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso talo jos vain mies käy töissä???

Vierailija
20/29 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso talo jos vain mies käy töissä???

Mies on yrittäjä ja vuositulot on vaihtelevasti 200 000-400 000e. Ihan hyvin ollaan pärjätty, tosin lapsia on 11, mutta talo on kyllä aika iso. :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan