Mikä on lain mukaista kohtelua kuoleman jälkeen?
Eli kuolleelta vanhemmalta jää lapsi,yksi tytär.
Vainaja ja tyttären äiti elivät avoliitossa ja isä siis kuolla kupsahti.
Mieheltä jäi velkaa sekä maapalsta.Kuka siis joutuu ottamaan velkaa maksaakseen alaikäisen tytön perintöverot,minä tytön äitinä vai voiko mieheni laittaa asialle esim jonkun muun esim.juristiystävänsä? Mutta kuitenkin olen äiti.
Kommentit (5)
eli jos tytär haluaa pitää sen maapalstan, hänen ei ole pakko myydä sitä, jos hän pystyy ottamaan velat hoitaakseen - maksetaan joko heti tai sen aikataulun mukaan, jonka isäkin oli sopinut tai ehkä jonkun muun mukaan, esim sillä suunnitelmalla, että 10 vuoden päästä siellä palstalla on myynti-ikäistä puuta ja sillä voi lyhentää velkaa. ja sit lapsi alkaa tienata itse.
Perintöveroa menee sen verran kuin menee maapalstan ja velkojen arvon erotuksesta. Summa ei ehkä ole ihan hirveä. Periaatteessa velkaa ei voi ottaa kukaan muu kuin tyttö itse, eli sieltä pitäisi löytyä jotain realisoitavaa - mut käytännössä tytön edunvalvoja voi ottaa sen velan tytön nimiin. Kukaan muu sitä ei noin teoriassa voi ottaa, koska se sit taas menee helposti verotettavan lahjan puolelle. Jos siis veroa olisi enemmän kuin sen 3999 euroa. Sehän on tytön vero - jos joku muu maksaa sen, se on lahja.
eli kaiken voi realisoida.
tyttäresi omaisuutta varjelee edunvalvoja, mikäli sitä omaisuutta jää jäljelle velkojen maksun jälkeen. Se ei ei tule sinun käyttöösi vaan odottamaan tyttären täysi-ikäisyyttä. Mikäli velkamäärä ei vaadi kaiken omaisuuden realisointia, niin sitä ei tehdä.
eli kaiken voi realisoida.
ja tytön iästä. Käytännössä tytölle määrätty edunvalvoja on henkilö, joka päätökset tekee. Tyttöä kuunnellaan samoin kuin velkojia (oletus, että tyttö teini-iässä), jotta päästään yhteisymmärrykseen järjestelyistä. Ja jos jotain realisoidaan, jäävät rahat edunvalvojan valvontaan, niitä ei saa käyttää lapsen elatukseen.
Eli kuolinpesä realisoidaan ja maksetaan velat, vasta lopusta menee perintöveroa. ja nehän voi maksaa sillä omaisuudesta saadulla rahalla.