Siis apua! Mä havahduin tänään siihen, että tätäkö tää elämä on eläkkeelle asti?!
Töitä, töitä ja töitä joka saakutin viikonpäivä klo 8-16, sen jälkeen kauppaan/kotiin/lapset harrastukseen ja nukkumaan jotta taas aamlla pääset säntäämään töihin, istumaan palaverissa, tekemään miljoonaa eri asiaa yhtä aikaa. KOko ajan vain ajattelet, että kohta on viikonloppu ja pääsee "elämään." Ei hemmetti!
Kommentit (44)
itse teen kuustuntista päivää ja jaksaminen on ihan eri luokkaa kuin normityöpäivänä, vaikka teen "kevyttä" tstotyötä. 3 lasta, 2-9v, paljon harrastuksia, ukko paljon pois, mutta tuntuu, että vapaa-aikaa on myös arkisin.
Voi sitä lyhennettyä ehdottaa työnantajalle, vaikka lapset ovat yli 3v, jos oma talous kestää. Itse aion jatkaa näin vaikka eläkkeelle asti, jos pomo sallii.
En odota viikonloppujakaan niin kiihkeästi kuin ennen, kun exstrajuttuja ehtii arkisinkin.
Puhehan oli työelämästä ennen kaikkea. Ymmärrän ap:tä täysin. Olen ihan kyllästynyt työelämään jo nyt, ikää 34v vasta kuitenkin. Vielä tosiaan pitäisi jaksaa painaa töitä 5pv/vk seuraavat 30 vuotta ainakin. Kukapa eläkkeelle ennen 64v pääsee. Ei kyse siis ollut että lapset ne rasite olisi (ainakaan se pahin;)), vaan työelämä ennen kaikkea. Imee niin mehut! Ja tätä samaa tosiaan tiedossa niiiiin pitkään vielä. Huoh!
Elämäni eka vakityö 37-vuotiaana ja ahdistus sen mukainen :) Tylsää nyhertämistä konttorissa, kaksi tuntia työmatkoja siihen päälle päivässä. Pieni, kapinen palkka. Ei jessus! Olen jo miettinyt, että miten pääsen tästä ja mitä tilalle.
itse teen kuustuntista päivää ja jaksaminen on ihan eri luokkaa kuin normityöpäivänä, vaikka teen "kevyttä" tstotyötä. 3 lasta, 2-9v, paljon harrastuksia, ukko paljon pois, mutta tuntuu, että vapaa-aikaa on myös arkisin. Voi sitä lyhennettyä ehdottaa työnantajalle, vaikka lapset ovat yli 3v, jos oma talous kestää. Itse aion jatkaa näin vaikka eläkkeelle asti, jos pomo sallii. En odota viikonloppujakaan niin kiihkeästi kuin ennen, kun exstrajuttuja ehtii arkisinkin.
vaikka lapsetkin jo isoja? Mitähän esimies ajattelisi? Lusmuna heti pidettäisiin. Minulle riittäisi kyllä 6h päivässä ja taloudellisesti tulisin toimeen kyllä.
Ainokaiseni olen saanut myöhään, on nyt 7 vee, joten elän nyt "ruuhkavuosia". Niin mun ikäisellähän voi olla jo aikuiset lapset ja niitä lapsenlapsiakin, mutt niinkuin tuolla jo joku kirjoitti, jokainen ekee tavallaan. Mä olen elänyt 35 vuotiaaksi vapaata sinkkuelämää (melkein sinkku) ja asunut ulkomailla yli 12 vuotta. Mulle ehkä aiheuttaa juuri se suurimman "harmausmasennuksen", ajattelen niitä upeita vuosia ja mietin et tässäkö tää nyt on? En ole kerinnyt kouluttamaan itseäni niin korkeasti, että olisin koskaan uraa tehnytkään, joten mistään ulkomankomennuksista en voi edes haaveilla. Lapsi on ehdottomasti upeinta mitä olen koskaan saanut aikaan, joten en sen puolesta haikaile niitä sinkkuvuosia. Mutta mutta...kyllä nää tulevat vuodet jotenkin harmaina levittäytyy eteen, ei voi mitään.
Elämä on tässä ja nyt, ei huomenna. Ja jokainen asia on tarkoitettu opittavaksi ja ymmärrettäväksi. Olkaa onnellisia asioista, jotka teillä on.
Tämä harmaa(?) arki on sitä elämää. Suru siitä tulee kun se loppuu. Mitä vain voi tapahtua, ehkä huomenna loukkaannut pahasti ja sitten se arki loppuu. JA sitä arkea varmasti tulet silloin kaipaamaan.
Onhan olemassa "laillistakin" osa-aikatyötä. Lusmujako he kaikki ovat? Mitä lusmua on tehdä 6 h työtä ja saada palkka 6 h:sta?
Voi kai olla vaihtoehtoja välillä täyspäiväinen työ vs. ei työtä ollenkaan?
Vähän luovuutta ajatusmalleihin, niin arkikin luistaa.
Kyllä mullekin töissä alkuun vitsailtiin (hienovaraisesti vttuiltiin?), että olis kiva itsekin lähteä jo noin aikaisin. Kyllästyin näihin heittoihin ja kehotin menemään tj:n puheille työajan lyhentämiseksi. Sitten kaikki panikoivat, että eivät kuitenkaan halua euroakaan palkastaan pois. Niinpä, kaikkea ei voi saada, mutta voihan sitten ainakin muita haukkua laiskaksi :(
vaan muunlaista elämää...
Ei ihme että se Hesarin tyyppi, joka päätti myydä koko omaisuutensa huutiksessa ja muuttaa perheineen Thaimaahan, sai paljon julkisuutta. Kyllä tästä oravanpyörästä moni kaipaisi pois. Ja tästä kylmyydestä myös.
Elämä on tässä ja nyt, ei huomenna. Ja jokainen asia on tarkoitettu opittavaksi ja ymmärrettäväksi. Olkaa onnellisia asioista, jotka teillä on.
Tämä harmaa(?) arki on sitä elämää. Suru siitä tulee kun se loppuu. Mitä vain voi tapahtua, ehkä huomenna loukkaannut pahasti ja sitten se arki loppuu. JA sitä arkea varmasti tulet silloin kaipaamaan.
Tässä asiaa.
Kannattaa opetella nauttimaan siitä hetkestä ja arvostamaan sitä. Voit kuolla hetkenä minä hyvänsä, eikä ole mikään takuu, että pääsisist eläkepäivistä koskaan nauttimaan.
Kannattaa miettiä, mitä itse pitää kaikkein tärkeimpänä, esim. lapsia ja vaalia sitä niin hyvin aina kuin voi ja oikeasti olla sataprosenttisesti mukana, kun lapsi näyttää jotain, mitä on pk:ssa juuri tehnyt.
Sitten jos sulla on jotain haaveita, esim. että haluaisit lukea sen ja sen kirjan, matkustaa jonnekin tms. niin niitä kannattaa yrittää toteuttaa kun voi.
Saatat myös saada aivohalvauksen ja muuttua pyörätuolissa eläväksi vihannekseksi.
ja sillä aikaa oli tullut tsiljoona meiliä asioista, jotka pitää hoitaa ja mieluiten jo eilen... Lapset eivät ole taakka,päinvastoin, hehän ovat juuri yksi elämän kiinnostavimmista asioista! Lyhennetty työaika ei tule kysymykseen, kun se asuntolaina odottaa kuukausittaista maksuaan. JOtain pitäisi keksiä, mutta mitä?
se on kyllä itsepetosta, jos väkisin käy nauttimaan jostain, mistä ei oikeasti nauti. Voi löytää hyviä puolia kaikista asioista, mutta jos oikeasti mieluummin maalaisi tauluja Tahitilla kuin siivoaisi vessoja Jakomäessä, niin ei sitä sellaisiin harhoihin pysty itseään suitsimaan, että siitä kykenisi aidosti nauttimaan.
että kaipaisit vähän breikkiä työpuurtamisestasi.
Olisiko mahdollista puhua pomon kanssa, että sun tehtäväkuvaa voitaisiin esim. laajentaa tai onko teidän työpaikalla mahdollisuus työkiertokokeiluun? Voisitko opiskella jollain kurssilla lisää uusia oppeja työhösi? Voitko itse muuttaa jotain työtapaasi ja tehdä työn jotenkin eri tavalla? Voisitko jäädä opintovapaalle tai vuorotteluvapaalle? Onko mahdollista koettaa vaihtaa työpaikkaa?
Elämässä pitää oppia näkemään kaikki pienet vivahteet. Töissä haasteita tulee ja menee, työkaverit ehkä vaihtuu, työnkuva voi muuttua. Parisuhde kehittyy ja muuttuu vuosien mittaan. Lapset kasvaa ja tuo mukanaan uudet kuviot. Lapsen kulloisetkin kehitysvaiheet vaikuttavat perheeseen, tuovat vanhemmuuteen uusia haasteita. Ehkä on aika aloittaa joku uusi harrastus?
Elämä on sellainen, kun sen haluaa nähdä!
Elämässä pitää oppia näkemään kaikki pienet vivahteet. Töissä haasteita tulee ja menee, työkaverit ehkä vaihtuu, työnkuva voi muuttua. Parisuhde kehittyy ja muuttuu vuosien mittaan. Lapset kasvaa ja tuo mukanaan uudet kuviot. Lapsen kulloisetkin kehitysvaiheet vaikuttavat perheeseen, tuovat vanhemmuuteen uusia haasteita. Ehkä on aika aloittaa joku uusi harrastus?
Elämä on sellainen, kun sen haluaa nähdä!
lasten kanssa ei ole ongelmia, vaan ehkäpä mulla tosiaan eniten tökkii tämä työelämä, juokseminen kellon perässä ja niiden viikonloppujen ja lomien odottaminen. Ehkä mä en vain osaa selittää tarpeeksi hyvin asiaa ;)
4pv viikossa. Juttelin parille työkaverille jatkuvasta väsymyksestä (8-9 tuntia töitä ja siihen 2 tuntia päivässä työmatkoja) ja he kertoivat että minulla on oikeus lyhennettyyn työviikkoon. Kysyin esimieheltä ja hän sanoi että niin kauan kuin nuorin on eka- vai oliko se tokaluokalla koulussa, minulla on oikeus siihen ja työnantaja ei voi sitä käsittääkseni kieltää. Esimies kysyi haluanko tehdä 5pv viikossa 6 tuntia kerrallaan vai haluanko tehdä normaalin mittaisia päiviä 4pv viikossa. Valitsin 4pv viikossa.
Työni on kiireistä ja henkisesti rankkaa, mutta nyt olen huomannut että jaksan paljon paremmin sekä kotona että töissä. Vaikka palkka tippui, ei kaduta pätkääkään. Mies on tyytyväinen kun yksi päivä viikossa viikonloppujen lisäksi ei tarvitse ajatella lasten hakua hoidosta ja kaupassa käyntiä. Lapset on minun työpäivinä lähes 10 tuntia hoidossa, ovat rankkoja päiviä heille. työvuorosuunnittelija on kuitenkin niin ihana että laittaa aina mulle viikonloput vapaiksi ja viikolla oleva vapaa on aina työpäivien keskellä. Sopivasti pääsee hengähtämään parin työpäivän jälkeen. Sanoisin että koko meidän perhe voi kokonaisuudessaan paljon paremmin nyt.
4pv viikossa. Juttelin parille työkaverille jatkuvasta väsymyksestä (8-9 tuntia töitä ja siihen 2 tuntia päivässä työmatkoja) ja he kertoivat että minulla on oikeus lyhennettyyn työviikkoon. Kysyin esimieheltä ja hän sanoi että niin kauan kuin nuorin on eka- vai oliko se tokaluokalla koulussa, minulla on oikeus siihen ja työnantaja ei voi sitä käsittääkseni kieltää. Esimies kysyi haluanko tehdä 5pv viikossa 6 tuntia kerrallaan vai haluanko tehdä normaalin mittaisia päiviä 4pv viikossa. Valitsin 4pv viikossa.
Työni on kiireistä ja henkisesti rankkaa, mutta nyt olen huomannut että jaksan paljon paremmin sekä kotona että töissä. Vaikka palkka tippui, ei kaduta pätkääkään. Mies on tyytyväinen kun yksi päivä viikossa viikonloppujen lisäksi ei tarvitse ajatella lasten hakua hoidosta ja kaupassa käyntiä. Lapset on minun työpäivinä lähes 10 tuntia hoidossa, ovat rankkoja päiviä heille. työvuorosuunnittelija on kuitenkin niin ihana että laittaa aina mulle viikonloput vapaiksi ja viikolla oleva vapaa on aina työpäivien keskellä. Sopivasti pääsee hengähtämään parin työpäivän jälkeen. Sanoisin että koko meidän perhe voi kokonaisuudessaan paljon paremmin nyt.
että taidan oikein hyvin ymmärtää mitä AP tarkoittaa. Työpäivät oli todella raskaita, siihen päälle pitkä työmatka. Kun pääsin kotiin, äkkiä ruoanlaitto ja päivällinen, mahdollisesti koneellisen pyykkiä, sitten olikin jo lasten iltapalan aika ja lapset nukkumaan. Arkipäivät meni arjen pyörityksessä eikä lasten kanssa ehtinyt tehdä käytännössä mitään. Viikonloput oli sitten siivousta ja kaupassa käyntiä. Oikeastaan vain yksi päivä viikossa oli vapaata ja sai nauttia rauhassa olemisesta ja silloin olikin helkkarin väsynyt.
Onhan olemassa "laillistakin" osa-aikatyötä. Lusmujako he kaikki ovat? Mitä lusmua on tehdä 6 h työtä ja saada palkka 6 h:sta? Voi kai olla vaihtoehtoja välillä täyspäiväinen työ vs. ei työtä ollenkaan? Vähän luovuutta ajatusmalleihin, niin arkikin luistaa. Kyllä mullekin töissä alkuun vitsailtiin (hienovaraisesti vttuiltiin?), että olis kiva itsekin lähteä jo noin aikaisin. Kyllästyin näihin heittoihin ja kehotin menemään tj:n puheille työajan lyhentämiseksi. Sitten kaikki panikoivat, että eivät kuitenkaan halua euroakaan palkastaan pois. Niinpä, kaikkea ei voi saada, mutta voihan sitten ainakin muita haukkua laiskaksi :(
lyhentää työaikaa. Tuntuu vain, että se on ihan tabu koko asia. Vain pienten lasten äidit voivat niin tehdä. Työpäivä on 8h ja sillä siisti. Sellainen tunne tulee.
että syöt tarpeeksi tasapainoisesti ja saat kaikkia vitamiineja yms. riittävästi?
Tää talvi on ollut piiitkä...
toiselle alalle, jos ei ole koulutusta ja kokemusta. Uudelleenkouluttautuminen voi olla myös ongelma, jos on asuntolainaa jne.