Sisustusapua! Keittiön väreistä..
Meillä on ihana remontoitu rintamamiestalo ja keittiössä on säästetty komeroiden vanhat teak (?) ovet ja isot komerot.
Rakastan näitä ovia, enkä missään nimessä halua niitä hävittää.
Keittiö kaipaa kuitenkin muuten vähän remonttia, ja olen ihan hukassa värimaailman kanssa.
Tällähetkellä lattia on korkkia, seinät valkeat, välitilan laatoitus pientä valkoista laattaa ja pöytätasot valkoista melamiinia.
Ainakin pöytätasot haluaisin muuttaa.
Vinkkejä?
En ole löytänyt kuvia tämän tyyppisistä keittiöistä, josta voisin ideoita "varastaa", joten niitäkin otan vastaan enemmän kuin mielelläni.
Keittiö on isohko, neliskulmainen, jossa on kahdella seinällä ikkuna ja kahdella muulla seinällä oviaukot ruokailutilaan ja eteiskäytävään.
Kiitos etukäteen jos joku ideoisi kanssani!
Kommentit (10)
Lähinnä mietin juuri sitä värisävyä, joka voisi sopia...
Googlannut olen, kiitos vaan vinkistä. Yhtään kuvaa en ole löytänyt, jossa olisi samanlaiset ovet kuin meillä.
Ovet taitavat olla koivua eikä teakia. Väri on melko tumma, punertavanruskea.
Sellainen mitää 50-luvun taloissa on usein myös väliovet.
a) sen hoito on hankalaa ja siihen tulee takuuvarmasti länttejä ja veitsenjälkiä ja
b) sitä ei kuitenkaan saisi sävytettyä, vaikka miten vahaisi ja pigmentoisi, saman väriseksi kuin ovet. Sit olis jo kolme puun sävyä, kun olis kaapinovet ja lattian korkki ja työtaso.
Mä laittaisin tumman, lähes mustan työtason. Se voisi olla kiveä tai laadukasta melamiinia. Melamiinista sen saisi myös täysin yksivärisenä, mikä olisi mun suosikki. Sit pyrkisin saamaan samanvärisellä mustalla myös jotain pystyelementtejä seinään, joko maalattuna tai laatoitettuna. Siis lattiasta kattoon. Välitilan voimi myös laatoittaa samalla.
Seinät saisi olla valkoiset pääväriltään, jotta tila pysyy valoisana.
Sit jotkut keväisen vihreät tekstiilit, verhot, pyyhket, pannulaput, pöytäkernit jne.
Seiniin voisi laitta jonkun lämpimämmän sävyn, ei välttämättä kovin tummaa.
mutta oletettavasti ap ei halua mitään ultramodernia tyyliä rintamamiestaloonsa. Jättäisiin siis mustan aika vähiin, enkä ainakaan vetäisi seiniin mitään raitoja.
Minä tekisin vanhaan tyyliin uusittuna, eli jos se valkoinen taso näyttää olleen ihan ok valinta, niin ostaisin uuden sellaisen. On se ainakin neutraali. Voihan siinä olla joku muutos, että vaikka materiaali vaihtuu tai jos ennen oli pyöristettyä kulmaa niin nyt ottaisi kantikkaan tason. Tai jos ei ihan valkoista, niin joku tällainen: http://denmark.diapol.com/img/gallery/27.jpg missä on vähän harmaata sävyä seassa. Voihan se olla melamiiniakin, jos ei kivestä pidä. Ja samansävyistä laattaa välitilaan. Seinät valkoiseksi, valkoinen pöytä ja puiset (tai mustat) kevyet tuolit. Lattialle joku räsymatto.
harmaata, ihan aavistuksen verran. Ettei ne ole ihan räikeän valkoiset. Esim. Tikkurilan Harmony F499 tai G499.
Kiitos kovasti vastauksista!
Meillä ei ole keittiössä ruokapöytää, vaan viereisessä huoneessa on ruokailutila.
Pöytä on keittiön kanssa samaa aikakautta, mustat alaspäin kapenevat jalat ja pyöreä pöytälevy, samaa punaruskeaa kuin kaapit.
Ovet ja lattia ovat kummatkin aika eläväpintaista, joten tykkäisin jos tasot olisivat mahdollisimman yksiväriset.
En ollut ajatellut mustaa, mutta nyt kun mietin, sehän voisi olla hieno!
Ainoa mikä mietityttää on valkea hella ja tiskikone. Niitä emme ole vaihtamassa.
Modernia tyyliä en etsi, vaan enemmänkin semmoista mummola -lookkia. Matto on tällähetkellä luonnonvalkoinen paimentolaismatto.
Ne on ainakin hienon näköisiä ja niistähän voisi valita sopivat sävyt. Edullisempia voisi olla jäljitelmät.
Ovatko ovet siis tummat?