- 25 astetta huomen aamullakin. Miten ihmeessä saan lapset kouluun?
Autoni tuskin käynnistyy tuossa pakkasessa ja koulumatkaa on kuitenkin melkein 4 km. Tuskallista.
Kommentit (44)
Olishan mun se pitänyt arvata, että saan ilkeitä vastauksia mutta teki mieli purkaa huoliani. :-(
Mä kyllä muistan tämän kun joku täällä seuraavan kerran avautuu, niin taatusti laitan niin ilkeän vastauksen kun ikinä osaan! t. ap
Onhan 4 km tosi pitkä matka käveltäväksi kenelle tahansa 25 asteen pakkasessa!!
Ja vielä kahteen kertaan päivän aikana!!
Ja sitten vielä ihmetellään, että mistä niitä uusavuttomia lapsia sikiää. Ei tartte enää ihmetellä, ne on ap:n lapset!
Mun lapsuudessa oli kyllä Helsingissäkin kylmää ja luntakin oli aika paljon. Eikö teistä kukaan ole elänyt 80-lukua tai edes 90-luvun alkua? Ja olihan viime talvikin tätä talvea kylmempi, miten pääsitten silloin kotoa mihinkään?
Itse olen astmaatikko ja silti pystyn kävelemään kovassa pakkasessa , jos on tarve päästä jonnekin eikä auto käynnisty.
Villahuivi tmv kasvojen eteen niin lämpiää hengitysilma ja rauhallisella tahdilla. EI ongelmaa.
Mun lapsuudessa oli kyllä Helsingissäkin kylmää ja luntakin oli aika paljon. Eikö teistä kukaan ole elänyt 80-lukua tai edes 90-luvun alkua? Ja olihan viime talvikin tätä talvea kylmempi, miten pääsitten silloin kotoa mihinkään?
aiemmin ollut näin kylmiä talvia kuin nyt nämä 2. On toki ollut pikaisesti muutama kylmempikin päivä muttei koskaan tällaisia monen viikon kovia pakkasjaksoja. Ainoastaan 2003 oli kylmä alkutalvi muutaman viikon ja 80-luvun lopussa oli yksi kylmempi talvi. Siinä ne. Että kyllä ainakin mulle tämmönen vaati sopeutumista. Siksi en ole pohjois-Suomeen ikinä kuvitellutkaan muuttavani sillä en ole pakkasten ystävä.
No ei ole. Kunnolliset vaatteet päälle vaan.. Itse olen astmaatikko ja silti pystyn kävelemään kovassa pakkasessa , jos on tarve päästä jonnekin eikä auto käynnisty.
Villahuivi tmv kasvojen eteen niin lämpiää hengitysilma ja rauhallisella tahdilla. EI ongelmaa.
no kyllä kai sen nyt jokainen pystyy tekemään, jos on pakko. Mutta ei se silti miellyttävää ole!
Itse olen astmaatikko ja silti pystyn kävelemään kovassa pakkasessa , jos on tarve päästä jonnekin eikä auto käynnisty.
-15 päiväkoti-ikäisille. Yksikään tarha ei laita lapsia ulos, jos pakkasta on -25
Lto
Onhan 4 km tosi pitkä matka käveltäväksi kenelle tahansa 25 asteen pakkasessa!! Ja vielä kahteen kertaan päivän aikana!!
ihme vastauksia tosiaan!
älä välitä ap;ee.heidän lapset ei mitä ilmeisemmin joudu kävelemään kouluun.
-25 on ihan ulkoiltava keli vielä. Tärkeintä on huolehtia, että kädet ja jalat pysyy lämpiminä. Ja hyvä pipo ja/tai huppu pitää olla päässä. Muuten vaan tarpeeksi kerroksia, kuten joku aiemmin tuolla kuvaili. Kaula suojassa ja huivia suun eteen.
Pieni tuuli ei vielä niin paljon viilennä, eri asia jos on oikein kova pohjoistuuli, mutta sitä ei nyt ole.
Olen Lapista kotoisin ja kyllä siellä mennään kouluun -30 asteen pakkasessakin, jopa kylmemmässä. Muistan nuoruudestani (90-luvun loppu, 2000-luvun taite eli ei mitään esihistoriaa), että joskus oli pakko kävellä koska polkupyörä oli liian jäässä. Ja ei se ole mikään tottumuskysymys, kyllä pakkanen on yhtä kylmä lappilaisillekin. Siellä vaan osataan pukeutua eikä manguta tyhjästä.
vastaajista kävelee säässä kuin säässä 4 km töihin? Itse tunnen vain pari jotka näin tekevät, ja huonolla säällä/kovalla pakkasella hekin turvautuvat bussiin. Itse en kävele talvella edes 3 km matkaa. Huivi suun edessä pakkasella ei juuri auta, kun se kostuu hengityksestä ja sitten jäätyy.
vastaajista kävelee säässä kuin säässä 4 km töihin? Itse tunnen vain pari jotka näin tekevät, ja huonolla säällä/kovalla pakkasella hekin turvautuvat bussiin. Itse en kävele talvella edes 3 km matkaa. Huivi suun edessä pakkasella ei juuri auta, kun se kostuu hengityksestä ja sitten jäätyy.
Tosin matka vaan kolmisen kilometriä, mutta se ei suuri ero ole.
Parinkymmenen asteen pakkasissa terveet keuhkot kestää kyllä hengitellä ilman huiviakin. Leuka sen sijaan kannattaa suojata.
Ja eihän tässä ketjussa kukaan sanonut, että on käveltävä jos on vaihtoehtoja, vaan koska tässä tapauksessa se ap:n mukaan on ainoa tapa päästä kouluun.
se ei ole märkänäkään kylmä.
Itse kuljin 2 vuotta kouluun säässä kuin säässä pyörällä tai kävellen. Hommasin villafroteisen kypärämyssyn itselleni. Oli todella toimiva pakkasilla. Lämmitti hengitysilman hyvin.
Ei siinä mitään ongelmaa ole kun pukeutuu sopivasti.
Ap:n ja kaltaistensa kannattaa muuttaa paikkaan, jossa pääsee bussilla töihin ja kouluun.
ja oli Etelä-Suomessakin -30 astetta. Kyllä silloinkin kouluun ja töihin päästiin. Nykyään vaan on niin paljon uusavuttomia, että normaali talvinen sääilmiö aiheuttaa ylitsepääsemättömiä ongelmia.
Miten ovat aiemmin sinne kouluun päässeet?
Kulkeeko kukaan lasten koulukavereista samalta suunnalta, jos pääsisivät kyydillä?
aiemmin ollut näin kylmiä talvia kuin nyt nämä 2. On toki ollut pikaisesti muutama kylmempikin päivä muttei koskaan tällaisia monen viikon kovia pakkasjaksoja. Ainoastaan 2003 oli kylmä alkutalvi muutaman viikon ja 80-luvun lopussa oli yksi kylmempi talvi. Siinä ne. Että kyllä ainakin mulle tämmönen vaati sopeutumista. Siksi en ole pohjois-Suomeen ikinä kuvitellutkaan muuttavani sillä en ole pakkasten ystävä.
Ei ole mielestäni Helsingissä kovin monta päivää ollut enemmän kuin -15 astetta pakkasta? Ja -10 on mielestäni aivan normaalia. Lunta on tullut enemmän ja suojaa ollut vähemmän, se on totta. Mutta mitään hirmupakkasia ei ole ollut. Ja 88 ja 89 olivat vissiin aika kyllmiä talvia ja kyllä sitä luntakin 80-luvulla oli. Ehkäpä sitä ei vaan lapsena niin pahana koe ja aika kultaa muistot.
vaatetta vaan päälle ja tossua toisen eteen! Täällä oli aamulla -33 ja kävellen meni kouluun.
tai menevät kavereiden kyydissä. Voi provoa