Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehessäni on tosi omituinen vika/ominaisuus

Vierailija
14.02.2011 |

ja sen kamaluus (?) ja laajuus on alkanut valjeta kokonaisuudessaan mulle vasta nyt, monen yhdessäolovuoden jälkeen.

Ehkä te ajattelette, että kyse ei ole mistään kamalasta asiasta, mutta oikeasti tämä on melko raastavaa, kun asiaa tarkemmin ajattelee. Katsotaan, osaanko selittää teille mistä on kysymys.

Vaikken olekaan mikään psykologi, niin olen tullut siihen tulokseen että mieheltäni puuttuu lähes täysin ns. tunneäly (siksi sitä kai kutsutaan?) tai sosiaalinen älykkyys. Hän ei kertakaikkiaan osaa ajatella, varsinkaan sitä, miltä asiat voivat tuntua toisen/toisten ihmisten mielestä/näkökulmasta.

Mieheni on tällä tavalla erittäin _yksinkertainen_, ihan oikeasti ja suoraan sanottuna sillä saralla tyhmä. Ei kai ilkeyttään eikä pahuuttaan, en usko, mutta häneltä vaan puuttuu jotain jolla "normaali" ihminen tajuaa asioita.

Ja sitten esimerkkejä.

Puhuin tässä jokin aikaa sitten miehelle (taas) siitä, että olisi ihanaa kun voitaisiin keskustella asioista. Siis muutakin kuin faktoja (esim. kuinka auto toimii) tai yleisen tason asioita, mitä ostetaan kaupasta ja mitä hauskaa lapsi on tänään tehnyt. Että voitaisiin jakaa syvempiä/syvimpiä ajatuksia, mielipiteitämme, haaveita tai puhua miltä parisuhteemme tuntuu tai se puoliso tai hänen tekemisensä tuntuvat.

Tällaisia keskusteluita meillä ei ole käyty IKINÄ. Oikeasti, ei koskaan. Ei edes alkuaikoina. (silloin luulin että mies on vaan ujo ja että avautuminen kestää)

Tiedän kyllä, että miehet yleensäkin ovat huonompia puhumaan tunteistaan, mutta mun mies on kyllä jotain ihan omaa luokkaansa, häneltä tämä ei onnistu lainkaan. Siis kertakaikkiaan, ei irtoa yhtään mitään, ei yhtään lausetta.

Esimerkkinä meidän "legendaarinen" ongelma, eli mies on sanonut, että rakastaa mua, mutta kun olen kysynyt monta kertaa yhdessäolovuosien aikana, että _miksi_ hän minua rakastaa, hän ei ole ikinä osannut vastata mitään. Siis yhtään mitään. Olen yrittänyt kysellä eri tavalla, jotta hänen olisi helpompaa vastata, esim. olen kysynyt asiaa "Mitä luonteenpiirteitä minussa arvostat?" "mikä tekemisissäni/olemuksessani/tavassani olla/tehdä/sanoa on sellaista, josta tykkäät?" "Jos vertaat minua keneen tahansa tuntemaasi naiseen, mikä minussa on sellaista, jota ei näistä muista ole löytynyt josta minussa pidät?"

"Mikä minussa on kivaa?" mutta siis uskokaa tai älkää, mies ei ole vastannut näihin mitään, koskaan! Sanoo vaan, ettei tiedä. Menee kuulemma mutu-tuntumalla.

No mutu-tuntuma tai ei, väitän että "normaali" ihminen osaisi edes _joskus_ sanoa jotain positiivista kumppanistaan.

Muistan, kun naimisiin mennessämme pappi kysyi mieheltäni, mitä tämä minusta ajattelee tai miksi minut haluaa vaimokseen.. mies sanoi "emmää tiiä.." ja pappi vähän pyöräytti silmiään ja viimein yritti avittaa miestä kysymällä että "no tuntui että on vaimoainesta?" ja siihen mies sitten sentäs sanoi että "joo".

Ja sitten muita esimerkkejä.

Kun kysyin mieheltä, viitaten siihen kuinka kivaa olisi puhua syvällisiä miehelle, että tarkoitan siis että keskusteltaisiin niistä asioista, joita ei noin vaan menisi paukauttamaan kenelle tahansa hyvänpäiväntutulle. Mies oli ihan hölmönä ja sanoi, että ei hänellä ole mitään sellaisia asioita, joita ei voisi kertoa ihan kenelle vaan, missä vaan. (??) ja minä olin ja olen ihan äimänkäkenä.

Yritin sitten esimerkkinä kertoa omia syvällisiä, hyvin henkilökohtaisia ajatuksia, joita en ole ennen kertonut edes miehelle, mutta ei hän osannut silti sanoa että hänellä olisi mitään sellaisia.

Ja sitten seuraava esimerkki; mies sanoo kaiken aina ihan suoraan, päin naamaa. Ei tajua yhtään, että voi loukata toisia, ja kun sitten sanon että loukkaannuin tuosta ja etkö yhtään mieti mitä päästit suustasi, mies sanoo vaan ihan vilpittömästi, että "kerroin vaan totuuden, eihän siinä mitään väärää ole"

esimerkkeinä vaikkapa että olen tehnyt jotain uutta ruokaa ja kattanut pöydän ja kun mies tulee syömään ja maistaa, hän saattaa sanoa että "tää on ihan paskaa" ihan näillä sanoilla. (ja siis en ole mikään surkea kokki, mies ei vaan tykkää mistään erikoisemmista) Ja sitten mies ei ymmärrä yhtään, miksi olen loukkaantunut. (ja siis minähän en odota että hän hymyssä suin söisi ja pyytäisi vielä lisääkin, mutta asian voisi sanoa kohteliaamminkin?)

samoin esim. jos intoilen vaikkapa jostain hienosta jutusta, joka on minulle oikeasti tärkeä, ja olen silminnähden onnellinen ja iloinen siitä, mies saattaa tokaista että "en pidä tuota yhtään minään" ilman että tajuaa loukkaavansa mitenkään.

Tai esim. jos hän ajaa autolla lujaa, ja pyydän häntä hiljentämään nopeusrajoituksen mukaiseen ajamiseen, tai edes lähelle sitä, hän saattaa vaan sanoa että "en hiljennä". Ja kun pyydän uudelleen ja tällä kertaa perustelen, että kun on pimeää, tie on mutkainen ja tämä on hirvialuetta, puskat lähellä tietä, mua pelottaa itseni ja lapsen puolesta, mies saattaa silti vaan tokaista että "mitä sitten, en hiljennä" eikä yhtään ymmärrä miksi oikein loukkaannun, vaikka väännän rautalangasta, että loukkaannun kun hän mitätöi tunteeni sanomalla vaan että "mitä sitten".

ja kun sen jälkeen vielä kerran hämmentyneenä sanon, nyt jo vähän suuttuneena, että "MUA pelottaa, vaikka sinua ei pelota niin käsitä nyt hyvä ihminen munkin näkökulma asiaan olosuhteiden ollessa mitä on, ja hiljennä" niin mies saattaa siitä huolimatta vaan jatkaa ajamista ihan niin lujaa kuin aiemminkin, toisinaan jopa lisää vauhtia koska häntä ilmeisesti ärsyttää että pyydän hiljentämään kun hän ei tykkää ajaa "hiljaa" (nopeusrajoitusten mukaan)

Näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka.

Pahimpia en vielä kertonutkaan, mutta tässä yksi, esim. mies on mm. lyönyt nyrkkinsä seinästä läpi, kun humalassa on suuttunut (ei mitään syytä edes) ja sitä ei ole koskaan kunnolla edes pyytänyt anteeksi, koska hän ei vaan _tajua_ että moinen asia voisi loukata mua. Ja sitten kun koitan asiaa selittää, että se loukkaa, koska hänen aggressiivisuutensa pelottaa minua, mies vaan ärsyyntyy kun otan asian esille ja on joko hiljaa, tai ärtyneenä sanoo "joo joo" tai "mitä sitten, en jaksa jauhaa tästä" (eikä tästä ole ikinä "jauhettu", siis mä olen kyllä yrittänyt puhua kuinka asia vaivaa mua, mutta mies ei ole koskaan selittänyt tekoaan mitenkään, pyydellyt anteeksi tms. toista kertaa ei ole kyllä seinästä nyrkkiä läpi lyönyt ja minusta tuntuu, että hän on pahoillaan tapahtuneesta, mutta ei ole tätä ääneen pystynyt ikinä sanomaan)

Ja siis KOROSTAN vielä, että vaikka nää saattaa kuulostaa hurjilta (?) niin mieheni ei oikeasti ole paha eikä ilkeä ihminen, vaan kuten alussa jo kirjoitin, hän on ilmeisesti hyvin yksinkertainen tunneäly-asioissa.

Vai miltä tää kuulostaa? Miehen kanssa näistä ei ikinä pysty keskustelemaan mitenkään, siis ei kertakaikkiaan mitenkään, tuntuu että mikään sanomani ei tavoita häntä, hän ei ikinä osaa vastata yhtään mitään. "joo" ja "jaa" vaan, tai sitten yleensä on vaan aivan hiljaa ja sulkeutunut.

Sitten kun pyörittelen yksin näitä asioita päässäni, en enää tiedä mitä ajatella. Lähinnä kai mietin, onko mahdollista että mies muuttuisi ja oppisi joskus keskustelemaan, ja oppisi ottamaan toiset huomioon, ja toisten tunteet huomioon. Tajuaakohan hän joskus, että tekemisissään on kenties jotain väärää.

Tästä tuli pitkä sepustus, enkä tiedä onko tämä kovinkaan oikea paikka tällaisen asian puimiseen (mutten tiedä missä muuallakaan tästä voisin kertoa ja kenelle) jos joku tän jaksoi lukea ja viitsii kirjoittaa oman kommenttinsa, olen kiitollinen!

t. äiti-83

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin syndroomainen olisi näytön perusteella ap, spesifisen kiinnostuksen kohteena oma ihmissuhde.

40

Vierailija
42/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulta joka ikiseen asiaan löytyy noin paljon tekstiä ja analysointia, niin en ihmettele yhtään miksi ei mieheäs kiinosta tää "syvällisempi" keskustelu =)

Ei miehessäs mitään vikaa ole ei joka pikku asiasta tarvi romaania tehä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla, empaattisella, miehelläni on lapsellisuuksia joiden takia epäilen hänellä jotain ongelmaa. Hän ei ole koskaan väkivaltainen mutta päästelee sammakoita suustaan päivittäin, ei osaa olla huomaavainen koska ei vaan TAJUA/osaa lukea tilanteita ja ihmisiä kovinkaan hyvin. Esim. mahdolliselle esimiehelle meni heittämään typerää juttua ja tokaisi vielä että "no, mites on, oisko kiva työskennellä mun kaa?" :D. Ei tajua kellonaikoja, ei aukioloaikoja. Sunnuntaina lähtee pankkiin, kirjekin menee varmaan perille lauantaiksi jos sen pe-iltana jättää laatikkoon...;)

Ollaan juteltu tärkeistä jutuista ja vaikka miehellä on juuri ne harrastuksensa joihin on uppoutunut, hän ei osaa puhua ja hermostuu nopeasti. Lempeydestään huolimatta ei siedä tippaakaan arvostelua ja välillä äksyilee minulle kuin murrosikäinen...

Vierailija
44/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulta joka ikiseen asiaan löytyy noin paljon tekstiä ja analysointia, niin en ihmettele yhtään miksi ei mieheäs kiinosta tää "syvällisempi" keskustelu =)

Ei miehessäs mitään vikaa ole ei joka pikku asiasta tarvi romaania tehä.

Olipas hyödyllinen kommentti. Jos ap on vuosia tätä pohtinut, niin eikö se ole loogista jakaa muidenkin kanssa? Ja kuvailla vähän tarkemminkin kuin parilla lauseella.

Vierailija
45/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei osaa puhua tulevaisuudesta, tunteista, ihmissuhteista, toiveistaan tai toisten toiveista. Vastaukset ovat yksisanaisia, jos edes tulee vastausta. Ihan mukava mies, ei siinä mitään, mutta arki on tosiaan heillä ollut todella vaikeata.

Siis apua! Olen miettinyt jo aiemmin että voimistuukohan nämä piirteet miehessä ja oppiiko hän puhumaan tulevaisuudesta, ihmissuhteista, toiveista jne. Ehkä mun pitäisi lopettaa tämä suhde etten mene huumassa tekemään peruuttamattomia valintoja (=naimisiin tai lapsia).

Vierailija
46/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas olen sitä mieltä, ettei tuo ole aspergiä, vaan kyse on enemmänkin aleksitymiasta.

Vierailija
47/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin syndroomainen on usein erittäin analyyttinen ja kykenee keskustelemaan vähintään siinä missä neurologisesti normaalikin.

Pikemminkin jatkuva omasta kiinnostusalueesta"luennoiminen" lienee vallitseva ongelma ihmissuhteissa.

Muutama vuos sitten kaikilla, siis ihan kaikilla oli ADHD. Nyt niillä samoilla tyypeillä on ihan kaikilla ja kaikilla tutuillakin vielä Asperger. Ellei ne sitten ole narsisteja. Keittiöpsykologit vauhdissa.

Vierailija
48/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen tunnevammainen pöljä se oli kuolemaansa saakka, eikä ikinä ymmärtänyt miksi joku otti sen sanomisista nokkiinsa. Latoi suustaan ihan mitä sattuu, kelle sattuu, sai turpaansa baaritiskillä ja vaimot ja naisystävät jätti sen ku nallin kalliolle yks toisensa jälkeen... Eikä se koskaan tajunnut miksi.

Noh, se nyt vaan oli semmonen. Eikä se siitä muuksi muuttunut. Nykyään jo kuollut ja kuopattu, joten ei parannusta luvassa tulevaisuudessakaan. Lähimmät tottuivat siihen, pistettiin sen jutuista 90% toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eikä edes yritetty mitään sen syvällisempää. Kyllä sen kanssa pärjäs...

Vierailija
49/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen tunnevammainen pöljä se oli kuolemaansa saakka, eikä ikinä ymmärtänyt miksi joku otti sen sanomisista nokkiinsa. Latoi suustaan ihan mitä sattuu, kelle sattuu, sai turpaansa baaritiskillä ja vaimot ja naisystävät jätti sen ku nallin kalliolle yks toisensa jälkeen... Eikä se koskaan tajunnut miksi.

Noh, se nyt vaan oli semmonen. Eikä se siitä muuksi muuttunut. Nykyään jo kuollut ja kuopattu, joten ei parannusta luvassa tulevaisuudessakaan. Lähimmät tottuivat siihen, pistettiin sen jutuista 90% toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eikä edes yritetty mitään sen syvällisempää. Kyllä sen kanssa pärjäs...

mutta mun pojallani epäillään aspergeria... Se tiettävästi on periytyvä ominaisuus... Ehkä isällä oli se myös. Tai sitten ei. Tiedä häntä. Voihan se olla, ettei pojallakaan ole. Isä tosin ei ollut lapsena tiettävästi samanlainen epäsosiaalinen pikkuneurootikko ollenkaan kuin tuo meidän jätkä...

Vierailija
50/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se silti ole hirveä tai kamala, ihan kiva mies. Kun muistaa että se ei ole sellainen ilkeyttään niin hyvin menee.

Vierailija
51/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukuunottamatta tota aggressiivisuutta.

Itse rakastuin myös hyväntuulisuuteen, mukavuuteen, hauskuuteen ja iloisuuteen.

Syvällisiä keskusteluja ei ole _koskaan_, lukuun ottamatta joitain suuria riitojen selvittelyjä.

Vain silloin saatan hetkellisesti tuntea miehen sisällä jonkin liikahtavan ja nähdä surua tai pelkoa.

Rakastaa minua ja osaa osoittaa sen teoillaan esim. keksimällä ylläryksen tai kokkaamalla. Mutta ei koskaan sanoilla tai herkkyydellä. Ei osaa myöskään vastata jos osoitan omat tunteeni.

Jos itken, reagoi kuten sinunkin miehesi. Suuttuu, ahdistuu, luulee heti että on hänen vikansa - mutta ei koskaan lohduta ja tule kysymään, mikä minun on.

On tosi kova syyllistymään minun tunteistani, vaikka omia tunteita ei tunnu olevan ennen kun viimeisessä hädässä, jos puhe tulee vaikka erosta.

Ahdistuu myös riidoista ja kaikista selvittelytilanteista älyttömästi. Mä pidän niitä usein hedelmällisinä, mutta hän alkaa ihan oikeasti voida pahoin. On sanonut, ettei päässä liiku mitään, eikä PYSTY muodostamaan lauseita siitä, miltä hänestä tuntuu tai mitä mieltä asioista on.

Vierailija
52/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, miksi sitä rakastamista pitäisi noin analysoida? Ei miehesi ole mikään asperger, vähän vain juntti, josta kertoo tuo tapojen puute. T.Nainen

Vierailija
53/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuos sitten kaikilla, siis ihan kaikilla oli ADHD. Nyt niillä samoilla tyypeillä on ihan kaikilla ja kaikilla tutuillakin vielä Asperger. Ellei ne sitten ole narsisteja. Keittiöpsykologit vauhdissa.

Ei se diagnoosi mitään muuta mutta ainakin helpottaa suhtautumista ja auttaa läheisiä ymmärtämään ihmistä. Onko liian postmodernin kaoottista että ihmistä ei luokitella ainoastaan kategorioilla hullu/kusipää/idiootti?

Aleksitymia kulkee usein käsikkäin aspergerin kanssa. Myös traumat voi blokata ihmisen niin tiiliseinäksi, ettei yhteyttä mihinkään tunteisiin ole.

Selvää kuitenkin on, että jos mies ei näe itsessään mitään vikaa on ap:lla vaihtoehtona joko kestää epäsuhtaista tilannetta tai lopettaa suhde. Toista kun ei voi muuttaa vasten tahtoaan.

Vierailija
54/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi äärettömän negatiivinen ja lyttää kaikki muiden tekemiset. Olen tottunut pitämään sitä tavallisena vanhemman polven suomalaismiehen käytöksenä, johon ei ole parannuskeinoa. Onko miehesi saanut tuollaisen mallin kotoa?

Vierailija
55/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niihin omakaan mieheni pysty, mutta ihan mielenkiintoisen keskustelun saa helposti aikaan politiikasta, uskonnosta ym. Jos mies vaikka sillä tavalla alkaisi avautua enemmän tunteistaankin, kun ensimmäinen keskustelulukko on avattu.

Vierailija
56/56 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei muutu