Mistä Apple- ja iPhone-hypetys oikein johtuu?
Miksi jopa lehtien "vertailuissa" annetaan ilmeisen tarkoituksellisesti väärää tietoa? Esim. taannoisessa kartta/navigaatiosovellusten vertailussa Nokian kustannuksiin lisätään puhelimen hinta, Applen ei vaikka se oli jopa kalliimpi. Entä miksi ei puhuta siitä, miten suljettu Apple-maailma on, sovellukset eivät ole yhteensopivia, teknisiä vikoja on enemmän, softapäivityksiä tarvitaan enemmän ja ne on vaikeampi löytää, tukea tarvitaan enemmän?
Kommentit (40)
iPhone oli jo ilmestyessään hämmästyttävän hieno tuote, vaikkei siinä silloin ollut edes multimediaviestien lähetysmahdollisuutta, ei 3g-verkkotukea eikä kummoistakaan kameraa. Eikä iPhone tue edelleenkään nettiselaimessaan Flash-tekniikkaa jne, mutta sen käytettävyys on niin hyvällä tolalla.
Uutta ajattelua, jota toki monet ovat ottaneet jo paljon kiinni, mm. Android.
Tero
esim. minä työssäni juurikin tarvitsen. Mitä sen käytettävyydessä on niin poikkeuksellisen erinomaista?
iPhone oli jo ilmestyessään hämmästyttävän hieno tuote, vaikkei siinä silloin ollut edes multimediaviestien lähetysmahdollisuutta, ei 3g-verkkotukea eikä kummoistakaan kameraa. Eikä iPhone tue edelleenkään nettiselaimessaan Flash-tekniikkaa jne, mutta sen käytettävyys on niin hyvällä tolalla.
Tero
esim. minä työssäni juurikin tarvitsen. Mitä sen käytettävyydessä on niin poikkeuksellisen erinomaista?
kun iPhonen 1st generation tuli kauppoihin.
Nyt tilanne on jo paljon muuttunut ja teknisetkin ominaisuudet on Applella muiden tasolla, toisaalta muut (varsinkin Android) ovat ottaneet Applea kiinni käytettävyydessä.
Se käytön sujuvuus, loogisuus ja yksinkertaisuus pitää kokea itse, se on vaikeaa selitää. Nokia on enemmän sellaisten henkilöiden puhelin, jotka pitävät erilaisten ominaisuuksien vertailua (esim. kameran pikselit) paperilla tärkeänä.
Tero
Mutta ihan oman kokemuksen perusteella en ikinä ottaisi enää Nokialaista kännykkää, nyt kun mulla on iPhone ollut puolisen vuotta. samoin ostin juuri mcBook Airin enkä PC:hen vaihtaisi enää mistään hinnasta.
Mutta ihan oman kokemuksen perusteella en ikinä ottaisi enää Nokialaista kännykkää, nyt kun mulla on iPhone ollut puolisen vuotta. samoin ostin juuri mcBook Airin enkä PC:hen vaihtaisi enää mistään hinnasta.
miten sen internetyhteydet toimivat, miten sillä pyörivät Word-tekstinkäsittely, excel-taulukkolaskenta, powerpointit, sähköposti, kalenteri ym. office-työkalut (joita meidän firma käyttää) ja miten vaivattomasti pääset sillä suojatusti nettiin puhelimen kautta tai wlanin kautta.
Itse käyttänyt kohta 20 v Macin tietokoneita (pc:n ohella) ja Nokialla ei ole mitään tukea Macille. Ovi ei toimi, tosin ei toimi kohta muillakaan. Mac-käyttäjälle iPhone/iPad/iPod Touch sopii ja toisinpäin: moni tuttu käytettyään iPhonea on siirtynyt käyttämään myös tietokoneena Maccia.
Minulle Macin marginaalisuus sopisi, riittää että itse saan sujuvasti sillä tehtyä hommat ja ei kiinnosta virusten lisääntyminen tai se, että mamut leveilee uudella iPhonella ratikassa.
Aloittajalla oli virheitä:
"Entä miksi ei puhuta siitä, miten suljettu Apple-maailma on," PC maailma on myös suljettu, ei siellä toimi mac-ohjelmat. Samoin Nintendolla, Playstationilla jne.
"sovellukset eivät ole yhteensopivia"
PC tiedostot toimivat kyllä usein macissa ja jos ohjelma on pc:lle ja macille niin tiedostoja voi muokata usein kummallakin ristiin.
"teknisiä vikoja on enemmän, softapäivityksiä tarvitaan enemmän ja ne on vaikeampi löytää, tukea tarvitaan enemmän?"
ATK-tukea tarvitaan vähemmän, tästä kokemusta monessa työpaikassa. iPhoneen löytyy ohjelmat ja päivitykset helposti yhdestä paikasta, samoin Macillekin on oma store. Kone hakee myös päivitykset automaattisesti...
pysty havainnollistamaan vaikka esimerkein?
Tero
kun iPhonen 1st generation tuli kauppoihin.
Nyt tilanne on jo paljon muuttunut ja teknisetkin ominaisuudet on Applella muiden tasolla, toisaalta muut (varsinkin Android) ovat ottaneet Applea kiinni käytettävyydessä.Se käytön sujuvuus, loogisuus ja yksinkertaisuus pitää kokea itse, se on vaikeaa selitää. Nokia on enemmän sellaisten henkilöiden puhelin, jotka pitävät erilaisten ominaisuuksien vertailua (esim. kameran pikselit) paperilla tärkeänä.
Tero
"miten sen internetyhteydet toimivat, miten sillä pyörivät Word-tekstinkäsittely, excel-taulukkolaskenta, powerpointit, sähköposti, kalenteri ym. office-työkalut (joita meidän firma käyttää) ja miten vaivattomasti pääset sillä suojatusti nettiin puhelimen kautta tai wlanin kautta."
Valitsen langattoman yhteyden nettiyhteyslistalta, MS ohjelmille löytyy ohjelmat (MS teki macille jo 25 v sitten ohjelmansa versiot ja MS sai mm. fonttinsa Macilta).
että businesmaailmassa windows hallitsee. Applet ovat tulleet tutuiksi sen takia, että niitä näkee kaikissa elokuvissa ja telkkarisarjoissa, koska niiden juonia kirjoittavat ihmiset, jotka ovat itse niiden käyttäjiä, koska ovat ns. taiteilijoita eivätkä muusta tiedä!
Itse käyttänyt kohta 20 v Macin tietokoneita (pc:n ohella) ja Nokialla ei ole mitään tukea Macille. Ovi ei toimi, tosin ei toimi kohta muillakaan. Mac-käyttäjälle iPhone/iPad/iPod Touch sopii ja toisinpäin: moni tuttu käytettyään iPhonea on siirtynyt käyttämään myös tietokoneena Maccia.
Minulle Macin marginaalisuus sopisi, riittää että itse saan sujuvasti sillä tehtyä hommat ja ei kiinnosta virusten lisääntyminen tai se, että mamut leveilee uudella iPhonella ratikassa.Aloittajalla oli virheitä:
"Entä miksi ei puhuta siitä, miten suljettu Apple-maailma on," PC maailma on myös suljettu, ei siellä toimi mac-ohjelmat. Samoin Nintendolla, Playstationilla jne."sovellukset eivät ole yhteensopivia"
PC tiedostot toimivat kyllä usein macissa ja jos ohjelma on pc:lle ja macille niin tiedostoja voi muokata usein kummallakin ristiin."teknisiä vikoja on enemmän, softapäivityksiä tarvitaan enemmän ja ne on vaikeampi löytää, tukea tarvitaan enemmän?"
ATK-tukea tarvitaan vähemmän, tästä kokemusta monessa työpaikassa. iPhoneen löytyy ohjelmat ja päivitykset helposti yhdestä paikasta, samoin Macillekin on oma store. Kone hakee myös päivitykset automaattisesti...
Mielummin ostan kiinalaisilta 100 euron paljon paremman luurin, kun annan jenkeille 700 euroa
Kiinalaisille annettu raha sentään menee köyhyyden poistoon, jenkeille annettu lihoamiseen.
tietokonealalla ja sanoo, että meille ei tule pc.tä. Apple on monin verroin tehokkaampi, turvallisempi ja parempi. Tietysti myös kalliimpi. Meillä on ollut Applen koneita varmaan 10 vuotta.
Käsittääkseni ne ostaa pc-koneita, jotka ei ymmärrä tietokoneista tai joilla tekee rahasta tiukkaa, yleensä molempia...
kun menee verkkokauppa.comiin ja testaa itse Nokian mallin ja Iphonen, käytettävyys näkyy mm. valintojen ja näpytysten määränä ja siinä, kuinka helposti käyttäjä itse tajuaa ilman ohjekirjaa mitä pitää tehdä, missä mennään ja kuinka saa tehtyä haluamansa asiat. 4
"Mielummin ostan kiinalaisilta 100 euron paljon paremman luurin, kun annan jenkeille 700 euroa "
Kiinalaiset ovat Jenkkien suurin lainoittaja ja jenkit ostaa Kiinasta enemmän kuin vie sinne. Eli loppupelissä se jenkkiraha on Kiinasta...
Applea boikotoidaan ihan vaan siksi että se on amerikkalainen. Ihmettelin miksi Egyptissä kaikilla paikallisilla oli Nokiat, kunnes tajusin että nehän boikotoi amerikkalaisia, ja erityisesti juutalaisia. Jos Apple olisi vaikka saksalainen, Nokialla olisi asiat erittäin huonosti.
Apple-maailmaa rajoittaa merkittävästi se että businesmaailmassa windows hallitsee. Applet ovat tulleet tutuiksi sen takia, että niitä näkee kaikissa elokuvissa ja telkkarisarjoissa, koska niiden juonia kirjoittavat ihmiset, jotka ovat itse niiden käyttäjiä, koska ovat ns. taiteilijoita eivätkä muusta tiedä! "
Onhan se etu, että taiteilijan ei tarvitse alkaa atk-tukihenkilöksi, vaikka muutenhan taiteilija usein työllistää muita, maalari mm. galleristin, arvostelijan jne. Tosin musiikki, elokuva, valokuva, kirjapaino, sanomalehti jne. maailma pyörii maceilla, eli kyllä niillä tehdään töitä. Vauva-lehdenkin toimituksessa.
kartta/navigaario-sovellusten vertailussa myös Androidia kohdeltiin huonosti, sillä olennaiset navigointisoftat oli jätetty kokonaan vertailematta.
Sen koko jutun taso oli lähtökohdiltaankin naurettava, vertailu vailla vertaa ;)
Mä en ole tyytyväinen iPhonen käyttäjä
Hyytyi juuri tänäkin aamuna. Eihän sitä voi kuskata kassissa ollenkaan, pakko pitää taskussa kun on vähänkin kylmempi.
on ihan tavallista kaikelle elektroniikalle. Laitteet nyt vaan hyytyvät pakkasessa, näytöt eivät toimi ja akkujen virranluovutuskyky heikkenee. Ei se ole vain iPhonen ongelma.
viekääpä noksut pakkaseen ja testatkaa kuinka akku hyytyy ja sisälle tullessa kännykkä sammuu (jos kosketusnäytöllinen).
Saa nähdä mitä tästä Windown Phone 7-hommelista tulee. Sillä ei voi edes leikata ja liimata, ei tue useimpia video-formaatteja tai Wi-Fiä, jne.
Itseasiassa Android taitaa olla ainoa mobiilikäyttis, jossa copy&paste oli leivottuna mukaan jo varhaisessa vaiheessa.
WP7:aan ominaisuus on jo rakennettu, mutta se ei ole vielä jakelussa.
iPhone ei tue flashilla jaettavaa videota, eli puolta internettiä.
En tiedä myöskään mistä käsityksesi Wi-Fin puutteesta on peräisin, sillä jo aiemmissakin Windowsin mobiiliversioissa wifi on ollut tuettu (jo 6 vuotta sitten), samoin esimerkiksi HTC:n HD7:ssa WiFi on.
on ihan tavallista kaikelle elektroniikalle. Laitteet nyt vaan hyytyvät pakkasessa, näytöt eivät toimi ja akkujen virranluovutuskyky heikkenee. Ei se ole vain iPhonen ongelma.
Mun HTC Desire ei ole hyytynyt kertaakaan tänä talvena, vaikka melkoisessa pakkasessakin bussipysäkillä olen usein lueskellut sillä kirjaa... Ainoa ongelma oli että piti avata seuraava sivu aina nenällä kun ei tarennut ottaa hanskoja pois kädestä :D
iPhonesta en tiedä, mutta sen voin sanoa että E90-kommarini on paskin puhelin, mikä minulla on ikinä ollut.
Käytän iMacciä enkä koskisi Windowsiin kepilläkään.