Millä tavalla tic-oireet ja esim. Touretten
tai Aspergerin syndrooma menevät yksiin? Ihan teidän omakohtaisia, konkreettisia kokemuksia kaipailisin - googlauksella kun alkaa tulla varsin epämääräistä ja käsiin hajoavaa tietoa.
Kiitos, jos te asiasta tietävät viitsitte vastata! Kaikki oikea tieto olisi nyt tarpeen.
Kommentit (5)
tällä hetkellä ei tosin hirveästi elämää haittaavia. Toisella on asperger-diagnoosi, toisella epäilys siitä.
Mäkää en oikein ymmärrä kysymystä, mutta tässä jotain kokemuksia.
Mulla on ollu oppilaana tourette-poika enkä olis arvannu siinä mitään "vikaa" edes olevan, ellei olis etukäteen kerrottu. Oli vaan pikkusen keskivertoa levottomampi ja hajamielisempi.
Kaverina ja oppilaanaki on ollu pari asperger-lasta ja he ovat kaikki aika erikoisia. Sosiaaliset koodit on vähän hukassa (kaveri tulee esim aina ihan liian lähelle kun puhuu, kouluaikana saattoi käydä luokan lattialle lepäämään kesken tunnin), viihtyy usein eniten itsekseen, juuttuu joihinkin juttuihin (oppilas ei suostunu tekemään mitään mitä ei ollu mahdollista tehdä täydellisesti).
on paljon pelkkiä ti-oireita laja-alaisempi kimppu oireita.
Sen sijaan Tourette, Asperger ja ADHD ovat sillä tavoin toisiinsa liitoksissa, että henkilöllä voi olla oireita noista kaikista oireyhtymistä, osasta diagnoosikin. Menevät siis päällekkäin ja lomittain usein, eivät välttämättä kuitenkaan puhtaasti, että diagnoosi voitaisin asettaa.
Minulla on diagnosoitu touretten syndrooma, vaikka ei juurikaan vaikuta mun elämään. Itseä häiritsee hieman kun räpyttelen silmiä välillä tai köhin. Joskus on ollut aikoja kun olen kurtistanut otsaa. Kaverit ei pienenäkään huomannut mitään erityistä käytäksessäni.Joskus joku kysyi miksi teen noin, mutta ei sen enempää ihmetellyt. Lääkärini sanoi, että mun ei kannata erityisesti kuuluttaa touretteani, koska on todella lievä versio siitä mitä joillakin on. Mulla ei siis ole mitään muuta kuin jonkin verran tic-oireita, joskus enemmän joskus vähemmän. Silti olen käynyt neuromentalissa 5-vuotiaasta saakka, koska haluaisin sen KOKONAAN pois. Vaikka oireet eivät haittaa juurikaan, olisihan se mukavampaa ollla täysin oireeton. :)
Mutta meidän lapsella oli kaikki oireet mitä tourettessa on. Ja paljon siis erilaisia ticsejä. Mutta tourette diagnoosia ei koskaan saanut, koska siinä oireiden pitäisi hankaloittaa elämää todella paljon. Monta vuotta käytiin säännöllisesti neurogilla, niiden oireiden kanssa vaan opittiin elämään ja hyvin on mennyt, ihan lapsi oireineen elämässä pärjää.