9-vuotiaalle oma ripsiväri. Mitä mieltä?
Kaverillani on voimakastahtoinen 9-vuotias tytär, jonka kanssa on ollut yhteenottoja lähinnä vaatteiden ja myös tuon ripsivärin käytön kanssa. Tyttö saa päättää itse kaikki vaatteet, mitä ostetaan ja mitä milloinkin puetaan päälle. Ripsivärin käyttöä on harjoiteltu siten, että kotona voi laittaa ja joskus harvoin kodin ulkopuolella, ei kuitenkaan missään sukujuhlissa tms. Kiistoja em. asiasta on kuitenkin ollut kiihtyvällä tahdilla ja nyt kaverini oli ostanut tytölle oman ripsarin (oli aiemmin lainannut omaansa) ja totesi sitten vaan, että kiistoja käytöstä taitaa tulla tästä lähtien yhä tiuhempaan..
Minusta kun 9-vuotiaan ei tarttis ripsiväriä laittaa lainkaan, saati että itse vaatia käyttää aina kun haluaa.
Kuulostaa aika epämiellyttävältä kaikenkaikkiaan tuollainen jatkuva kinaaminen. Oma saman ikäinen tyttöni on ihan eri maata, ilmeisen lapsi vielä.
Kommentit (47)
tässäkin loppupeleisä ruoditaan? Alkup. kirjoittaja kertoo ystävänsä lapsesta. Ehkei heillä ole mitään ongelmaa tämän suhteen, vaan ulkopuolisia häiritsee heidän elämänsä. Vai halusiko ap. korostaa omaa onnistumistaan äitinä, kun lapsi ei ole kiinnostunut ulkoisesta koristautumisesta.
Kumpi on parempi: hallittu ja opastettu prosessi vai se, että lapsi salassa meikkaa ja suttaa ja jättää putsaamatta?
Hmm... miettikää, miettikää...
Fakta on kuitenkin, että koti voi vaikuttaa loppujen lopuksi aika VÄHÄN siihen, miten tytöt aikuistuvat ja millaisia vaatteita ja meikkejä alkaa käyttää. Kaveripiiri on ensisijainen vaikuttaja noissa asioissa.
Hei, täällä 34-v yksitoistavuotiaan tytön äiti. En ymmärrä ollenkaan miksei lapsesi saisi edes tähän meikata. Tietty meillä on eri kasvatusmetodit ja mielipiteet. Näin ensin on todettava että lapsi on kaverisi eikä sinun. Hän saa päättää miten toimii. Voit koettaa puhua mutta hän tekee omat virheensä. Ja muuten, mikä siinä on niin vakavaa? Oma tyttöni alkoi meikata vuosi sitten kevyesti enkä valita ollenkaan kun on vain jotain ripsaria, puuteria ja huuli kiiltoa. Tytär on myös värjännyt hiukset ruskeiksi ja valitsee suurimmaksi osaksi vaatteensa. Myöskään kaveri tai poika juttuihin en puutu yleensä. En koe että on tarpeellista puuttua hänen elämäänsä pikku juttuja koskien. En välttämättä anna heti lupaa jos tyttö haluaa ottaa toisen korvisparin mutta melkein kaikki muu on oman järjen mukaan. Haluan pitää äiti-tytär suhteen avoimena jotta hän voi kertoa kaiken minulle. Hän ei ole mikään hirveä pissis esiteini, vaan ihan kivasti käyttäytyvä mukava tyttönen. Tuntuu että tyttö on kypsä ikäisekseen ja löytämässä identiteettiään joten se on yksi syy miksi antaa hänen olla.
mun äikin kokesi meikata minua kun pyysin. oma tyttö sai omat meikit 10v ja niistä tykkää. mutta sitä vaan että hän laittaa kouluun aika moisete kerrokset ripsiväriä, mutta en ole siitä moksiskaan. antaa tytön meikata jos siitä tykkää.
lapsi vai vanhemmat................................?
Vai halusiko ap. korostaa omaa onnistumistaan äitinä, kun lapsi ei ole kiinnostunut ulkoisesta koristautumisesta.
Tarkoitus oli virittää keskustelua siitä, että milloin lapsi on liian nuori näihin juttuihin ja ihan hyviä vastauksia oli tullut monelta kantilta katsottuna.
Kyseessä on tosiaan TOISELLA luokalla oleva juuri 9v täyttänyt tyttö, mikä omasta mielestäni on ihan liian nuori meikkaamaan. Toki oli ihan nätisti laitettu ripsari, toki tumma väri näkyy ihan selvästi kun on ihan vaalearipsinen ja -hiuksinen muuten.
Oma ripsari on hygieniasyistä hyvä olla olemassa, mutta jos sen käyttö aiheuttaa vääntöä jatkuvasti.. En tiedä, millaisia sääntöjä heidän koulussaan on, saako vanhemmat yhtään tukea sieltä.
En muuten katso itse vaikuttaneeni yhtään oman tyttäreni kiinnostuksiin, meikkaan itse töihin joka päivä, käytän paljon koruja ja laitan hiukset myös kotona ollessani, vaikken muuten mikään mannekiini (mitoiltani enkä ulkonäöltäni) olekaan, mutta jostain syystä tyttö ei ole kiinnostunut. Korvikset saisi jos haluaisi, ripsiväristä kysyin, mutta ei ole halunnut edes kokeilla kotona.
Ketjuun saapi vielä vastailla, olisi kiva tietää, onko mielipiteissä ja koulujen käytännöissä mitään eroja eri puolella Suomea vai riippuuko se vain kaveripiiristä ym. vaikuttimista.
ap
Minulla itselläni on 9-vuotias tytär ja en anna hänen meikata. Tyttö on kyllä kysynyt että miksi ei saa meikata, mutta olen tehnyt hänelle selväksi, että meikki ei tee hyvää lapsen iholle. Olen näyttänyt myös vanhan ihmisen kuvan ja sanonut, että tuollaisia ryppyjä sitten tulee jos käyttää meikkä lapsena. Tämän jälkeen meikkiä ei ole kyselty:). Jos nyt ostaisin yhdeksän vuotiaalle ripsivärin se olisi ruskea dr.hauschkan ripsiväri. :)
Mutta jokainen tavallansa!
tässäkin loppupeleisä ruoditaan? Alkup. kirjoittaja kertoo ystävänsä lapsesta. Ehkei heillä ole mitään ongelmaa tämän suhteen, vaan ulkopuolisia häiritsee heidän elämänsä.
Vai halusiko ap. korostaa omaa onnistumistaan äitinä, kun lapsi ei ole kiinnostunut ulkoisesta koristautumisesta.