Kiinnostaako teidän 4-vuotiaita numerot, kirjaimet, puuhakirjat jne
Olen ihan yllättynyt, kun 4-vuotias tyttö puuhaa tällaisten juttujen kanssa miltei mieluummin kuin leikkii.
Kommentit (18)
Mun tyttöä alkoi jo 2,5-vuotiaana kiinnostaa kirjaimet ja numerot. Nyt tasan 3v ja tunnistaa joitain kirjaimia sekä numeroita. Tykkää "lukea" itsekseen ja selvästi pitää sanoista.
Kunhan kyselin, miten muilla... En pidä siis tyttöä minään poikkeuslahjakkuutena. Vertaan häntä isoveljeen, jota kiinnostaa nuo asiat nyt, kun hän on koulussa =)
ap
ja rallattaa a-b-c...
Nelivuotias jaksaa keskittyä jo todella kauan kaikenlaisiin puuhakirjoihin ja tykkään numeroista.
Kunhan kyselin, miten muilla... En pidä siis tyttöä minään poikkeuslahjakkuutena. Vertaan häntä isoveljeen, jota kiinnostaa nuo asiat nyt, kun hän on koulussa =) ap
tai ainakin meillä tytöt ovat olleet aikasemmin ja enemmän kiinnostuneita kyseisistä asioista kuin pojat.
Varmaan sen takia 4v. poika ei tunnista kuin muutaman kirjaimen ja tuurilla laskee kolmeen =D
4-vuotias tyttö kiinnostui kovasti kirjaimista, nyt ehkä taas tasaisempi vaihe, mutta tehtäväkirjat kiinnostavat kyllä. On ihan hilkulla, että oppis lukemaan, muutaman kerran on jonkun sanan oivaltanut, mutta sitten sanoo, ettei haluakaan lukea enempää. Enkä ole yhtään painostanut, vaan saa aivan itse määrätä tahdin.
Saattaa tuntikausia harjoitella kirjoittamista :)
Normaali lapsi kyseessä..
Miettii joka päivä mitä kirjaimia on missäkin sanoissa ja kirjoittaa mallista kaikkia sanoja ja ilman mallia omansa ja veljensä nimen. Osaa aakkoslaulun ja tykkää kovasti puuhakirjoista. Myös numeroista pitää, laskee mielessään montako tummatukkaista meidän perheessä on, montako vaaleatukkaista... Montako tyttöä, montako poikaa jne.
poika oppi kirjoittamaan vähän ennen kuin oppi lukemaan, oli silloin 5v
värittäminen, palapelit, lautapelit, piirtäminen ja askartelu. Lelut on melkein turhia. Oppi myös alle 4-vuotiaana lukemaan
kiinnosti jo laitoksella kattoa kirjaimia (poika, nyt 3 v on kirjoittanut jo muutamia novelleja arkielämän sattumuksista) ja tää kuopus (tyttö) nyt 8 kk osaa tavata perheenjäsenten nimet ja laskea iät yhteen. Mutta kumpikaan ei kyllä oo ollut puuhakirjoista kiinnostunut :/
Mun tyttöä alkoi jo 2,5-vuotiaana kiinnostaa kirjaimet ja numerot. Nyt tasan 3v ja tunnistaa joitain kirjaimia sekä numeroita. Tykkää "lukea" itsekseen ja selvästi pitää sanoista.
3v. tunnistaa aakkoset ja tunnistaa numerot useammalla kielellä. Lyhyet sadut osaa kertoa parin lukukerran jälkeen omin sanoin. En minäkään pidä mitenkään erikoisena, kiva että kiinnostaa ja oppii suht. helposti uusia asioita omassa tahdissaan.
muutamaa kuukautta vaille nelivuotias poika, jota kiinnostaa kyllä, mutta ei nyt sentään tuntikausia puuhakirjojen parissa touhuile, eikä edes joka päivä.
On kyllä aina ollut kirjaimista ja numeroista kiinnostunut. Puuhakirjoissa sokkelot, pisteiden yhdistämiset, "virheiden etsimiset", parien yhdistämiset ym. tällä hetkellä pop, pelkkä värittäminen ei niinkään. Eikä erityisesti tykkää piirtämisestä.
Poika kiinnostui todella paljon kirjaimista 2v 9 kk ikäisenä. Hän kysyi multa viikon ajan mikä mikin kirjain on ja oppi isot ja pienet kirjaimet viikossa. Puhe oli hieman viivästynyttä ja puheterapeutti ei ensin uskonut, kunnes sitten kysyi kaikki kirjaimet läpi ja totesi, että kyllä osaakin, että on harvinaista.
Puhe lähti kehittymään tuon jälkeen tosi pian ja vauhdilla.
Luki juuri ekaluokkalaisen lukuläksyn, kärttää että sais tehdä muutkin läksyt. Joskun on tehnyt siskon kirjoitusharjoitukset ( ja joo, pyyhittiin pois ja sisko teki läksynsä itse...)
Luki juuri ekaluokkalaisen lukuläksyn, kärttää että sais tehdä muutkin läksyt. Joskun on tehnyt siskon kirjoitusharjoitukset ( ja joo, pyyhittiin pois ja sisko teki läksynsä itse...)
No lisään kuitenkin että eilen teki sellaisen yhdistä sanat hehtävän ( vedettiin viiva ) täyte----kakku yms Yllätyin että osasi.
No lisään kuitenkin että eilen teki sellaisen yhdistä sanat hehtävän ( vedettiin viiva ) täyte----kakku yms Yllätyin että osasi.
että ei tuo nyt niin erikoista ole.