Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hampaista näkee, millaiset vanhemmat on

Vierailija
13.02.2011 |

hampaat kertovat sosiaalisen statuksen, vanhempian kyvykkyyden ja välittämisen jnejne... monet lapset olen tavannut ja työssänikin olen lasten kanssa tekemisissä... aina on hampaat kertoneet lapsista paljon. vaikka vaatteet ois mitä merkkiä, niin hampaat paljastaa.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hampaita ei alettu oikomaan, vaikka äitini moneen kertaan pyysi sitä. Toisaalta, miten sitten tämä on mahdollista, että minulla on muuten todella hyväkuntoiset hampaat, vaikka kotioloni muuten olivat päin helvettiä.

koska ne ovat kalliit ja kertovat perheen elintason. Ne joilla ei ole varaa oikeisiin käyttävät sitten "tekoversioita", etteivät erotu. Hammasraudat ovat teinien ykkös-statussymboli. Suomessakin kyllä oikaisemattomat hampaat paljastavat paljon.

ennen oli ennen ja nyt on nyt... nyt oiotaan ja tiedetään miten hoitaa... turha verrata entiseen. puhuttiin nykyajan lasten hampaista tässä.

Vierailija
2/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu, mulla kun on täydellisen suorat ja valkoiset hampaat (reikiintyy tosin helposti), mutta muuten kadehtii moni mun hampaita! Esim. serkkuni, joka todella "hyvästä" (ei onnellisesta) perheestä ja itse olen juoppolasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä sen, millaiset hammasgeenit heillä sattuu olemaan. Toki huolellisella hoidolla vältetään ientulehdukset, mutta reikiintyminen on hyvin perinnöllinen asia.

Vierailija
4/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu, mulla kun on täydellisen suorat ja valkoiset hampaat (reikiintyy tosin helposti), mutta muuten kadehtii moni mun hampaita! Esim. serkkuni, joka todella "hyvästä" (ei onnellisesta) perheestä ja itse olen juoppolasta...

Ootkos kuullut sanontaa "poikkeus vahvistaa säännön"?

Vierailija
5/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä sen, millaiset hammasgeenit heillä sattuu olemaan. Toki huolellisella hoidolla vältetään ientulehdukset, mutta reikiintyminen on hyvin perinnöllinen asia.

että turha lohduttautua.

Vierailija
6/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh kertokaas toki mullekin sosiaalinen statukseni näillä tiedoilla:

olen 20v nuori nainen jolla ei ole ollut YHTÄKÄÄN reikää koko elämän aikana.

Sen sijaan synnynnäisen halkioni takia kasvo hampaat pahasti vinoon ja yhä olen jonkinasteisessa oikomishoidossa.

Päätelkää ny tosta sit statukseni kiitos.

Vierailija
7/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lohjenneet etuhampaat sitten kertoo vanhemmista? Ollaanko jotain alaluokkaa kun annettiin vahingossa lapsemme kaatua?

Vierailija
8/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä sitten vaihtelee tuo sosiaalinen status jännästi sen mukaan, kenen kakaran hampaita katsoo: esikoisella on suorassa olevat hampaat, joissa ei ole reikiä ja joita tarvitsee tuskin koskaan oikoa. Näyttävät hyvältä.

Toisekseksi vanhimmalla on myös nolla reikää, mutta aamuin illoin tapahtuvasta harjaamisesta huolimatta hampaat näyttävät likaisilta, koska etuhampaissa on kiillevaurio. (Olen jo luvannut maksaa kuoret vaikkapa rippilahjaksi.) Raudat pitää varmaan myös laittaa jossain vaiheessa purennan takia. Nyt tuolla on edessä jo pysyät hampaat, mutta muutama maitohammas oli lohjennut, kun löi hampaansa moneen kertaan.

Nuorimmalla, joka on 1,5-vuotias, on etuhampaissa myös kiillevaurioita. Reikiä ei tiettävästi ole.

Itselleni oli myös kiillevaurioita etuhampaissa, jotka eivät enää näy, koska hampaissa on ollut viitisen vuotta posliinikuoret.

Vierailija
9/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta. Vanhemmalle ovat isovanhemmat lahjoitelleet rahaa aika suuriakin summia eli hänellä on tileillään lähemmäs kymppitonni, ja tietenkin kauniit ja hyvät hampaat ja suora purenta.

Kuopus ei ole saanut suuremmin rahalahjoja eli tililtä löytyy vain reilu tonni. Hampaatkin ovat pienet nykeröt, ja aika huomattava etupurenta löytyy.

Hyvä tietää, että jos haluaisin kuopuksen sosiaalisen statuksen nousevan, voisin joko keskittyä hänen hampaisiinsa tai sitten vaan laittaa rahaa hänen tililleen, niin purentakin oikenisi suitsaitsukkelaan. Eli hänen tapauksessaan viisi tonnia tilillä välttäisi ikävän oikomishoidon ja varmaan nuo nykeröhampaatkin muuttuisivat heti suuriksi ja valkoisiksi.

Vierailija
10/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka niitä hoidettaisiin, kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin tuomitsee.

mutta jos näkee lapsia joilla hampaan selkeästi likaiset ja etuhampaat lohkeilleet tai niissä mustis kohtia... sokerin syövyttämiä, niin siitä näkee ettei vanhemmat hoida tai huolehdi lapsen/lasten hampaista. sitten palastuu että vanhemmat tosiaan ovat vähän "huithapeleita" tms. Ja jos harjaa 2 kertaa päivässä hyvin hampaat ja pitää ruoka-ajoista huolta, sekä välttä makeaa antamasta jatkuvasti, niin ei niihin tule reikiä juuri.

Vierailija
11/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski on erityisen suuri aina silloin kun tulee uusia hampaita siis myös esimerkiksi teini-iässä. Ruotsissa on seurattu tutkimuksessa aina yhtä ikäluokkaa ja se kertoo sen totuuden että iän myötä kariesbakteerin saa yhä useampi.

Tilastot taisi mennä jotenkin näin että 12-vuotiaista noin puolella on kariesbakteeri ja 15-vuotiaista 70 %:lla ja 18-vuotiasta jo 80%:lla.

Muistutan myös siitä, että kariesbakteeri ei tarkoita että reikiä automaattisesti tulee.

ja sellainen juttu että hammaskaries tarttuu aikuiselta lapselle.Itse vältin kaiken kontaktin ettei mun sylkeä mennyt omille lapsille ja ovat jo teinejä ja hampaat 0 reikää kummallakaan.

mutta jos näkee lapsia joilla hampaan selkeästi likaiset ja etuhampaat lohkeilleet tai niissä mustis kohtia... sokerin syövyttämiä, niin siitä näkee ettei vanhemmat hoida tai huolehdi lapsen/lasten hampaista. sitten palastuu että vanhemmat tosiaan ovat vähän "huithapeleita" tms. Ja jos harjaa 2 kertaa päivässä hyvin hampaat ja pitää ruoka-ajoista huolta, sekä välttä makeaa antamasta jatkuvasti, niin ei niihin tule reikiä juuri.

Vierailija
12/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh kertokaas toki mullekin sosiaalinen statukseni näillä tiedoilla: olen 20v nuori nainen jolla ei ole ollut YHTÄKÄÄN reikää koko elämän aikana. Sen sijaan synnynnäisen halkioni takia kasvo hampaat pahasti vinoon ja yhä olen jonkinasteisessa oikomishoidossa. Päätelkää ny tosta sit statukseni kiitos.

ja erityisesti puhe oli huonosti hoidetuista hampaista.. ei kiillevaurioista, tai vinoista hammasriveistä. vaan ihan selkeästi sellaisista hampaista joista on syöpynyt osia pois, (esim edestä) sen takia kun ei ole hoidettu.

Vierailija
13/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta reikiä tulee helposti... mutta kyllä ne hampaat vaan syöpyy ilman bakteereitakin jos syö tai juo paljon sokeria sisältävi "juttuja".

en ymmärrä miksi pitä puolustella. toisen sanoo, että meidän lapsella ei oo yhtään reikää vaikka ei juuri pestäkään... onko se joku meriitti sitten.

kyllä pitää pestä hampaat... ei niitä pelkkien reikien ehkäisemiseksi pestä, vaan esim. ikenien terveyden ja raikkaan suun ja bakteereiden vähemtämisen suusta muun muassa.

Vierailija
14/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset ovat sitä innolla käyttäneet. Nyt kummankin hengitys haisee tunkkaiselta, kun ennen sähköhammasharjaa ja niinollen tehokkaampaa puhdistusta lapsilla oli puhtaat hampaat, raikas suu... Mistäs tämä johtuu?

Köyhät käyttää sähköhammasharjaa?

Vierailija
15/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sos.status ei ole rahasta kiinni. meki aika köyhiä, vaikka ns. keskiluokkaisia korkeastikoulutettuja. hampaat kyllä ihan okei meillä, vaikka ei rahaa ookkaan.. tietämystä kyllä, että miksi hampaat kannattaa pitää puhtaina ja hoitaa niitä.

Vierailija
16/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli provosoi mukavasti puolesta ja vastaan... kiva lukea, että mitä keksitään puolustukseksi, kun huomataan että omassa taloudessa ei hoidetakaan hampaita. Ajtellaan pelolla, että nyt kaikki ajattelee, että nuo on huonoja vanhempia kun ei lasten hampaita hoida. No, ei oo myöhäistä parantaa tapoja... vähemmän ja harvemmin makeaa ja joka päivä harjataan hampit + xylitolit.

siinä se... oispa maailma parempi paikka nyt.

Vierailija
17/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoillani hampaat jo ala-asteella täynnä reikiä, mulla ei vieläkään yhtään. He harjasivat joka aamu ja ilta hampaansa minä (yök yök yök) olin joskus kokeilumielessä vuoden harjaamatta hampaitani enempää kuin kerran viikossa. Hammaslääkäri käski jatkaa samaan malliin;) Ei ne hampaat Suomen oloissa paljoa kerro. Sosiaaliluokasta tms, siis.

Vierailija
18/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta monesti kyllä huomaa, että sosiaalitapausten lapsilla on huonommat hampaat... uskon että epäsäännöllisten ruoka-aikojen ja makeiden juomien ja -ruokien syömisen vuoksi, sekä sen takia ettei pestä hampaita.

Aina kärjistykset herättää eniten keskustelua, joten älkää provosoituko tämmösistä aloituksista. Pointti lienee se, että turhaa ostaa hienoja kuteita jos hampaat on mädät. Ei ne vaatteet tee kenestäkää hienoa ihmistä, vaan puhtaus ja käytöstavat. (off topic... vois olla seuraava aihe nuo sos.status ja käytöstavat)

Vierailija
19/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoillani hampaat jo ala-asteella täynnä reikiä, mulla ei vieläkään yhtään. He harjasivat joka aamu ja ilta hampaansa minä (yök yök yök) olin joskus kokeilumielessä vuoden harjaamatta hampaitani enempää kuin kerran viikossa. Hammaslääkäri käski jatkaa samaan malliin;) Ei ne hampaat Suomen oloissa paljoa kerro. Sosiaaliluokasta tms, siis.

suositteletko nyt ettei kukaan pesis hampaita, ku se näytti sulla toimivan, ettei tullut reikiä?

Vierailija
20/78 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositteletko nyt ettei kukaan pesis hampaita, ku se näytti sulla toimivan, ettei tullut reikiä?

Jos itsekin olen sitä mieltä, nykyisin, että uskomattoman ällöttävää:P Pointti oli se, ettei hampaiden kunto automaattisesti kerro niiden hoidon tasosta. Huokaus teidän kanssanne.