saatanan KELA
haluavat opintotuet takaisin.
tässä maassa ei kannata olla suomalainen.
Kommentit (24)
Kelan kanssa voi neuvotella palautuksesta. Minun piti palauttaa kuukaden tai kahden verran ja kerroin heille, että nyt on tosi tiukkaa. Palautin jotain 35€ kuukaudessa niin, että tuet tuli maksettua. Tein heille toki itse selkeän maksusuunnitelman, jotta annoin heti alkuunsa sellaisen kuvan, että rahat on tulossa enkä ole mikään täysi hulttio.
kaiken kirjallisena vai soititko Kelaan? Miten homma toimii?
Mun pitäisi maksaa 1300 euroa, huh...
Taisin soittaa sinne ensin, jotta sain osoitteen jonne lähettää maksusuunnitelma. Sain sieltä sitten aikanaan kotiin lapun jossa oli viitenumerot ym. Itse en ollut aikaseimmin edes kuullut moisesta ennen kuin työkaveri mainitsi, että tottakai sen voi erikseen sovittaessa maksaa erissä.
Siispä soita KELAan ja kerro, että nyt on tosi tiukkaa ja 1300 pitäisi maksaa ja mikä voisi olla minimi kuukausimaksu sille (70-80€, hyvällä syyllä varmaan vielä vähemmän, mutta hyvähän tosta olisi päästä mahdollisimman nopeasti eroon).
Mä olen taas opintotuella ja karhua tuli 800e. Olin 15v kun aloitin työt ja naiivina menin kelaan palkkatodistuksieni kanssa kysymään lukioaikana, jos kaikki ok. En ymmärtänyt systeemiä ja tulot todella epätasaiset. Lukion jälkeen sitten karhuttiin. Nyt opiskelen yliopistossa ja maksusuunnitelman mukaan maksan kelalle 10e kuussa. :D maksan pois sitten kun olen valmistunut. Mutta ei siis ollut mitään ongelmaa sopia tuota summaa.
Tällä kertaa olin vuoden 2009 äitiyslomalla, loppuvuodesta opiskelin muutaman kuukauden. Joten noita koittavat periä takaisin..
Tämän kun saan selvitettyä, niin sitten varmaan hoksaavat, ettei niitä opintojakaan tullut vaadittua 5op/kk tuon loppuvuoden aikana ja karhuavat uudelleen...
Suurin osa kavereista opiskelee ansiosidonnaisella - tuskin niitä karhutaan samalla lailla takaisin.
Muistakaa lukea se kelan kirje. Eli siellä muistaakseni kerrotaan, miten pitää toimia jos olet ko. vuoden aikana aloittanut opinnot tai valmistunut. Eli kummassakin tapauksessa perintä on aiheeton, mutta sinun pitää vain lähettää palkkakuitteja ja todistuksen joko opintojen aloittamisesta ja valmistumisesta.
Jos taas tulosi ovat ylittyneet, tämä on vain oma vikasi, kun et ole laskenut mitä voit tienata.