Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saatanan KELA

Vierailija
11.02.2011 |

haluavat opintotuet takaisin.

tässä maassa ei kannata olla suomalainen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi niitä tukia karhutaan takaisin. Jos ei sinun tapauksessasi kuulu karhuta, selvitä asia. Jos taas kuuluu, niin itsepähän olet tukea liikaa nostanut

Vierailija
2/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti olet tehnyt liikaa töitä? Mutta et kuitenkaan ilman korvausta, kun kerran tuet peritään. Olisit iloinen palkastasi ja saamastasi työkokemuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tieto ei kulje verottajan ja KELAn välillä. Monta kirjettä ja puhelinsoittoa tehtiin ihan turhaan.

Vierailija
4/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne ovat kaikkien luettavissa esim. netin kautta. Ja minusta ovat ihan ok, ainoa "miinus" mitä olen huomannut on se, että jos on töissä ja saa hyvää palkkaa esim. tammi-elokuun ja menee opiskelemaan niin tulot lasketaan kalenterivuodelta, eli käytännössä ei saa opintotukea koska on hyvin tienannut tammi-elokuun VAIKKA sitten koulun alkaessa elo-syyskuusta aina joulukuuhun ei enää ole työtuloja eikä saa tulorajojen vuoksi opintukeakaan!

Toki voi ennakoida, mutta aina se ei ole mahdollista:

1.pitää laskea sen varaan että pääsee opiskelemaan ja tienata "vähän" ja jos ei pääse niin "p*ska juttu" =vähän palkkaa "turhaan"

2.säästää sivuun sen verran että pärjää opiskelun alun, mikä ihan ok mutta turhauttavaa jos ei vaikka muutamaan vuoteen pääse opiskelemaan niin säätää "turhaan" rahaa, no tietenkin ne voi käyttää muuhun, anyway :)

Vierailija
5/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä istuu liikaa ämmiä, jotka kuvittelevat että antavat rahaa omasta pussistaan. Samoja lipunlappuja saa toistuvasti toimittaa sinne, vaikka tiedot eivät olisi muuksi muuttuneetkaan.

Vierailija
6/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelalaisten omistakin pusseista, maksavat varmasti huippupalkastaan verot

Vierailija
7/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan päätösten takana on laki. Jos työntekijä tekee lainvastaisia päätöksiä tahallaan, on aika pian entinen kelalainen. Päätöksissä on lain takaama valitusoikeus, jota kannattaa käyttää, jos on eri mieltä päätöksestä.

Vierailija
8/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne ovat kaikkien luettavissa esim. netin kautta. Ja minusta ovat ihan ok, ainoa "miinus" mitä olen huomannut on se, että jos on töissä ja saa hyvää palkkaa esim. tammi-elokuun ja menee opiskelemaan niin tulot lasketaan kalenterivuodelta, eli käytännössä ei saa opintotukea koska on hyvin tienannut tammi-elokuun VAIKKA sitten koulun alkaessa elo-syyskuusta aina joulukuuhun ei enää ole työtuloja eikä saa tulorajojen vuoksi opintukeakaan!

Toki voi ennakoida, mutta aina se ei ole mahdollista:

1.pitää laskea sen varaan että pääsee opiskelemaan ja tienata "vähän" ja jos ei pääse niin "p*ska juttu" =vähän palkkaa "turhaan"

2.säästää sivuun sen verran että pärjää opiskelun alun, mikä ihan ok mutta turhauttavaa jos ei vaikka muutamaan vuoteen pääse opiskelemaan niin säätää "turhaan" rahaa, no tietenkin ne voi käyttää muuhun, anyway :)

Luultavasti jos on alkuvuodesta tienannt hyvin niin saa takaisinperintäpyynnön. Tällöin täytyy lisäselvityksellä todistaa, että tulot ovat peräisin ajalta ennen opintojen aloitusta. Sama pätee valmistumiseen. Ihmeellinen myytti on se, että jos valmistuu keväällä ja työskentelee syksyllä niin olisi pitänyt kevät elää syksyn rahoilla.

Vierailija
9/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet esim. ollut opiskelija vielä pari kuukautta alkuvuodesta, sitten valmistunut ja mennyt työelämään. Niin sinunhan täytyy vain osoittaa, että olet tienannut rahat valmistumisen jälkeen, et opiskeluaikana. Palkkakuiteista kopioita vaan. Tämä nyt lienee se yleisin tilanne, jossa karhuaminen on perusteetonta. Täytyy vain tehdä se vastailmoitus sitten ja se on siinä.

Vierailija
10/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet esim. ollut opiskelija vielä pari kuukautta alkuvuodesta, sitten valmistunut ja mennyt työelämään. Niin sinunhan täytyy vain osoittaa, että olet tienannut rahat valmistumisen jälkeen, et opiskeluaikana. Palkkakuiteista kopioita vaan. Tämä nyt lienee se yleisin tilanne, jossa karhuaminen on perusteetonta. Täytyy vain tehdä se vastailmoitus sitten ja se on siinä.

Vierailija
11/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tukikuukaudet loppuivat kevätlukukaudella. Päätin sitten tehdä kokopäivätyötä kesän ja syksyn voidakseni taas opiskella seuraavana keväänä. Suuri olikin sitten ällistykseni, kun jouduin maksamaan takaisin kevään tukia. Itse tulkitsin tilanteen niin, että koska en tukeen enää ole oikeutettu, niin olisin oikeutettu elättämään itseni siitä eteenpäin omalla työlläni - Kela tulkitsi toisin.

Sittemmin on Kelakin saanut tarkennetun ohjeistuksen, jossa tukikuukausien loppuminen rinnastetaan opintojen päättymiseen, minkä jälkeen saa ansaita niin paljon kuin haluaa. Saahan työtönkin työllistyttyään ansaita kuinka paljon haluaa, eikä tukia tarvitse maksaa takaisin.

Vierailija
12/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistettiin ihanalla kirjeellä tänään. vituttaa. siitä rangaistaan, että hoitaa opinnot ja käy duunissa = elätän lastani.

Vierailija
13/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kun justiinsa saatiin talous balanssiin, niin sitten yksi kirje heittää kaiken päälaelleen :( Mistähän sitä rahat repisi huhtikuun puoleen väliin mennessä.

Vierailija
14/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt ei vaan ole tonnia repiä yhtään mistään huhtikuun puoleen väliin mennessä.

Vierailija
15/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kanssa voi neuvotella palautuksesta. Minun piti palauttaa kuukaden tai kahden verran ja kerroin heille, että nyt on tosi tiukkaa. Palautin jotain 35€ kuukaudessa niin, että tuet tuli maksettua. Tein heille toki itse selkeän maksusuunnitelman, jotta annoin heti alkuunsa sellaisen kuvan, että rahat on tulossa enkä ole mikään täysi hulttio.

Vierailija
16/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opiskelin opintolaina aikaan. Sait tehdää töitä myös. Tosin valmistumisen aikaan oli 72 000 mk lainaa, joka piti maksaa pois. Ehkä pitäisi palata samaan systeemin, niin ri tulisi ongelmia?

Vierailija
17/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kanssa voi neuvotella palautuksesta. Minun piti palauttaa kuukaden tai kahden verran ja kerroin heille, että nyt on tosi tiukkaa. Palautin jotain 35€ kuukaudessa niin, että tuet tuli maksettua. Tein heille toki itse selkeän maksusuunnitelman, jotta annoin heti alkuunsa sellaisen kuvan, että rahat on tulossa enkä ole mikään täysi hulttio.

Vierailija
18/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi olin niin naiivi, että toimitin alkuperäiset palkkalaskelmat Kelalle, kun en uskonut niitä missään muualla enää tarvitsevani, enkä näin olln voinut enää valituksessani todistaa, milloin rahat oli ansaittu.

Vuoden mittaan olin tehnyt freelance -töitä yhdeksälle työnantajalle ja palkkalaskelmien saaminen jälkikäteen (siis siinä vaiheessa kun takaisinperintä oli lähtenyt käyntiin, siinähän syntyy viivettä, kun odotetaan verotuksen valmistumista yms.) vaikutti melko epätoivoiselta.

Vierailija
19/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuen tulovalvontaa ei ole tehty yksinkertaiseksi, se on totta, mutta mikset seurannut tulorajoja? Vielä vuosi sitten olisit ehtinyt palauttamaan vuoden 2009 tukia vapaaehtoisesti. En ymmärrä, miten päätösEHDOTUS takaisinperinnästä voi tulla yllätyksenä!

Vierailija
20/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken kirjallisena vai soititko Kelaan? Miten homma toimii?

Mun pitäisi maksaa 1300 euroa, huh...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme