Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten Jeesus peseytyi?

Vierailija
11.02.2011 |

Eilen vaimon kanssa saunassa käydessäni meille tuli oppiriita siitä, miten peseydytään. Vaimo hankaa voimalla moneen kertaan itsensä. Minä taas sivelen kertaalleen kehoni ja sama määrä saippuaa on kummallakin.

Vaimo sanoo minun olevan väärässä, että oikeaoppinen peseytyminen on sienellä hankaamista, siis hankaamista.

Haluaisin tähän nyt raamattua paremmin tietäviltä vertailukohdaksi viitteitä siitä, mitä mieltä Jeesus oli peseytymisestä ja miten hän peseytyi. Muistan toki, että kerran eräs nainen pesi hänen jalkansa, mutta ymmärsin tämän pikemminkin uskonnollisena rituaalina.

Pentti Linkola on lukemani mukaan sitä mieltä, että itsensä peseminen on pölhöjen hommaa ja sotiii suuresti vihreitä arvoja vastaan.

Siis miten Jeesus peseytyi, jos peseytyi? Vihreät voivat halutessaan vastata tuohon Linkolan oppiin, että peseytyminen on ekologisestä väärin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkokuoren puhdistamisen voi tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Jeesus oli ennen kaikkea puhumassa ihmisen sisimmän puhtauden puolesta, kuten seuraavasta voi huomata.

Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin! Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä! Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!

Matt. 23:24-26

Mutta kun fariseus näki, ettei hän peseytynyt ennen ateriaa, ihmetteli hän. Silloin Herra sanoi hänelle: "Kyllä te, fariseukset, puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisäpuoli teissä on täynnä ryöstöä ja pahuutta. Te mielettömät, eikö se, joka on tehnyt ulkopuolen, ole tehnyt sisäpuoltakin?

Luuk. 11:38-40

Jos nyt sovellettaisiin tätä teidän perheen asiaan, käytännössä tuon opetuksen mukaan olisi suositeltavaa, että puhdistatte mielenne turhasta kinastelusta, ettekä anna sen pilata peseytymisen iloa

Jalkojen pesusta taasen itse näkisin asian olevan niin, että nainen pesi Jeesuksen jalat rakkauden osoituksena. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, juttu taisi mennä näin:

Niin Maria otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua.Joh. 12:3

Juudas vähän ihmetteli kalliin voiteen tuhlausta ja siihen Jeesus sanoi:

Niin Jeesus sanoi: "Anna hänen olla, että hän saisi toimittaa tämän minun hautaamispäiväni varalle. Sillä köyhät teillä aina on keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina."

Joh. 12:7-8

Peseytymiseen liittyen on sanottu myös:

Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt. Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät". Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani". Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää". Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".

Joh. 13:5-10

Edelleen tuossa on kyse myös ihmisen sisäisestä puhtaudesta. Loppu tuloksena voidaan siis sanoa, kun olet kylpenyt ja pessyt vielä jalkasi, olet kokonaan puhdas

Liäsyksenä vielä, oli toinenkin tapaus, jossa nainen pesee Jeesuksen jalat kyynelillä...

Ja katso, siinä kaupungissa oli nainen, joka eli syntisesti; ja kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen talossa, toi hän alabasteripullon täynnä hajuvoidetta ja asettui hänen taakseen hänen jalkojensa kohdalle, itki ja rupesi kastelemaan hänen jalkojansa kyynelillään ja kuivasi ne päänsä hiuksilla ja suuteli hänen jalkojaan ja voiteli ne hajuvoiteella.

Luuk. 7:37-38

Tuolla perusteella ei kuitenkaan ole syytä ajatella, että se on oikea tapa peseytymiseen.

Vierailija
2/7 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus kolmoselta.

Lisättäköön vielä, että Jeesus mitä oletettavimmin peseytyi järvissä ja virroissa.

Terv. teologi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä merissä ja järvissä pudistautui.

Vierailija
4/7 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesemään kasvonsa, jotta eivät näyttäisi niin kurjilta. Tuohon aikaan paastoavilla oli tapana korostaa kurjuuttaan jotta ihmiset näkisivät heidän "jalon tekonsa". Jeesus korosti tässäkin "sisäisen kauneuden" merkitystä:

Matteus 6:

"16 "Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet.

17 Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi.

18 Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut."

Vierailija
5/7 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskottavaa tietoa minulla. Jalat ainakin tuulettuivat ihan itsestään niissä avosandaaleissa. Mutta lieneekö peseytymiskultturinne jotain jota voisi tutkia sukupuolien välisenä erona? Jos vaikka joku naistutkimuksen opiskelija osaisi kertoa, miksi naiset hankaavat itseeän kernaasti pesusienellä, kun taas miehet usein välinpitämättömästi laappivat sieltä täältä pelkäkkä kädellä. Olen itsekin tällainen"vamppu"-ihminen. Miehelleni sienellä pesu on ollut aivan uusi ilmiö.

Vierailija
6/7 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti pesytyessäänkin lannevaatteen peittonaan (siveellisyys). Pesi vasemmala kädellä (oikea käsi varattu syömiseen ja lahjojen antamiseen).

Jalat pestiin, kun tultiin sisälle ja riisuttiin sandaalit. Kädet pestiin ennen ruokailua. Jalkojen pesuun vati ja kannu ja samoin käsien pesuun, mutta tietenkin eri astiat.

Vierailija
7/7 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskaan juuri nyt ei ole Raamattua käsillä, josta asian voisi tarkastaa. Myöskään erillisen alapääpyyhkeen omistamista pidän kyseenalaisena, saati mänkkipyyhkeen :-/ Suihkujakaan ei tuohon aikaan tainnut joka torpassa olla.