Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

9v lihoaa kovaa vauhtia. Normivaatteet eivät mahdu päälle. Missä syy?

Vierailija
10.02.2011 |

Minä ja mieheni olemme normaalipainoisia. Meillä on kolme lasta. Kaksi muuta lasta ovat normaalipainon alarajoilla, jopa alle, mutta yhdeksänvuotias on ylipainoinen.

Kaupasta saatavat housut eivät mahdu päälle, pitää ostaa reilusti isommalle tarkoitetut ja lyhentää lahkeesta. Vatsa ihan roikkuu.

Syö ihan samaa ruokaa kuin muu perhe, vain ruoka-aikaan (paitsi koulussa), välipala on ennalta määrätty (syö kotona). Ei ole rahaa käytettävissä, ei voi ostaa itse mitään ylimääräistä mistään jne.

Vähän neuvoton olo. En mieti ulkonäköä, vaan terveyttä. Ei jaksa juosta, ei ole kiinnostunut mistään urheilusta. Toiset lapset hyppivät ja juoksevat koko päivän.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin ehdottomasti lääkäriin

Vierailija
2/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen puolen suvussa on ongelmia kilpirauhasen kanssa. Miksei ole tullut mieleeni.. Kiitos!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran samalla ruokavaliolla muut perheenjäsenet pysyvät normaalipainossa, ja varsinkin jos lapsi ei jaksa pysyä ikäistensä tahdissa, on ehdottomasti tutkittava syyt.

Vierailija
4/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 9 v syö myös paljon enemmän kuin muut. Kuulemma aina nälkä. Me otettiin pari vuotta sitten kilpparikokeet ja ainakin silloin oli normaalit. Liikunta on hänelle myös "tuskaa".

Vierailija
5/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nämä normivaatteet on nykyään mitoitettu todella laihoille lapsille. Oma esikoinen on normaalipainoinen (tosin ylärajan tuntumassa), ja aina pitää etsimällä etsiä näitä leveämpivyötäröisiä housuja. Ja niitäkin saa vielä lyhentää. Seuraava on "kukkakeppi", ja hänelle käyvät kaupan vaatteet sellaisinaan.

Vierailija
6/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta inhoan pohjattomasti sanaa normi.

Vierailija
7/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en epäile kilpirauhasta , vaikka vajaatoimintaa itsellä onkin. Lapsi on isokokoinen ja hyvin kehittynyt, mielestäni kehittyy turhankin kovaa vauhtia. Ja on hyvin lämminverinen.

Luulen, että kasvaa vaan nopeasti ja on enempi isänsä ruumiinrakenne. Mitään kapeita housuja ei voi hänelle kuvitellakaan. Välillä olen ostanut tälle tytölle poikien väljempiä housuja tai sitten pari numeroa isompia, joita lyhentänytm suuntaansa.

Toivoisin, että painonnousu vähän hidastuisi, lykkäsi menkkojen alkmista.

Yksi terveydenhoitajatuttu mulle tokaisi, että "ensin ne kerää painoa, ja kasvaa sitten pituutta". Ehkä se on vain tätä.

Ei kauheasti liiku, mutta kävelee kouluun 1 k

Vierailija
8/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin kannattaa lukea pakkausseloste uudestaa ja mahdollisesti harkita lääkkeen vaihtoa.

Vierailija
9/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta inhoan pohjattomasti sanaa normi.

Vierailija
10/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syö enemmän kuin kuluttaa. Ihan sama se, mitä syö - kaikki liika energia lihottaa.

Minä olen lapsena lihonnut normikotiruualla ja väärillä ruoka-aikatottumuksilla ja napostelulla.

Jos lapsi ei liiku, eikä halua liikkua ja lihoaa, niin ongelmaan on vaikea puuttua loukkaamatta lasta itseään. Toisaalta pitäisi miettiä, miksi lapsi syö liikaa? Onko tunnesyöppö - huolia? Herkutteleeko salaa? Laittaako leivän päälle kerroksen voita ja juustoa?

Jotenkin tuo painoasia pitäisi saada hallintaan.

Vierailija
11/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille lapsille käy juuri ennen murrosiän alkua niin, että paino saattaa nuosta paljonkin ennen hurjaa kasvupyrähdystä. Tämä saattaa kestää jopa parikin vuotta, mutta sitten yhtäkkiä lapsi kasvaa ja kehittyy paljon. Asiasta kannattaa keskustella vaikka koulun terveydenhoitajan kanssa, jos tämä mietityttää paljon.

Vierailija
12/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monilla alkaa kuukautiset tosia aikaisin.

Vierailija
13/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lihottavat.

Vierailija
14/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu. Lapsesta itsestä se on vielä kurjempaa ja ollaankin kevennetty syömisiä. Annoskokoja on pienetty ja jos jää nälkä niin syö sitten vaikka omenan. Onneksi syö mielellään hedelmiä, usein välipalaksi riittääkin vaikka pelkkä päärynä. Ruokaalua pojalla olisi vaikka muille jakaa, söisi helposti aikuisen annoksen. Surettaa jos aikuisenakin tulee samanlaisia ongelmia. Liikkuminen ei kiinnosta, peruskunto ei ole kummoinen. Ei ole koskaan ollut liikuvaista sorttia, enkä itsekään ole. Mies taas liikkuu paljonkin ja käyvätkin yhdessä uimassa mutta muu ei oikein kiinnosta. Tuskin kyse kilpirauhasestakaan sillä on kuumaverinen, aina tuntuu olevan liikaa vaatteita eikä palele juuri koskaan.

Vierailija
15/15 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nämä normivaatteet on nykyään mitoitettu todella laihoille lapsille. Oma esikoinen on normaalipainoinen (tosin ylärajan tuntumassa), ja aina pitää etsimällä etsiä näitä leveämpivyötäröisiä housuja. Ja niitäkin saa vielä lyhentää. Seuraava on "kukkakeppi", ja hänelle käyvät kaupan vaatteet sellaisinaan.

Henkan ja maukankin housuja saa kiristää kuminauhan loppuun, etteivät putoaisi normaalimittaisen lapsen jalasta - Tutta -farkuista puhumattakaan! Meidän tuttavapiirissä kyllä havainnot ovat olleet pikemmin sen suuntaisia, että levenemään päin ovat vaatteiden mitoitukset...

Mitä tulee ap:n lapseen, luulen että ongelma on juuri siinä, ettei tykkää liikkua. Koettakaa keksiä jokin sellainen keino lapsi saada liikkumaan, ettei lapsi itse edes huomaa, että tässä nyt "liikutaan". Joku laji, josta lapsi voisi innostua...