vauva nukkumaan äitiyspakkaukseen, ov
hei
haluaisin kysyä mielipidettä ja kokemuksia siitä kumpi on parempi ja miksi..
eli mietin tässä onko lapselle/vauvalle jotenkin erityisesti hyödyksi nukkua ensimmäiset kuukaudet äp laatikossa, vai voiko alkaa nukkua hei pinnasängyssä?
monet on kertoneet miten ovat nukuttaneet vauvaa aluksi noin 2kk laatikossa ja vasta myöhemmin laittaneet laatikkoon.
tiedän ettei siitä ole mitään haittaa, kuopukseni on nukkunut vauvana laatikossa, lähinnä tilanpuutteen vuoksi. mutta nyt mietin tätä kolmannen lapsen kohdalla. pinnasänky ja vauva on tarkoitus siirtää omaan huoneeseensa mahdollisimman pian eli heti kun vauva nukku yöt paremmin.
Kommentit (10)
vaan suorilta, jää turhat välivaiheet pois. Äpakkauksen laatikossa on ideana se että vauvalla ois pieni pesä, mutta kokeile laittaa pinnikseen silleen että vauva on leveyssuunnassa siellä sängyssään niin ettei tunnu se sänky niin isolta. Jotain tuketta siihen toiseen sivuun. Loppussa sänkyä on kätevä säilyttää vaikka harsoja tms. Näin meillä tehtiin ja hyvin nukkui pinniksessä.
poika nukku just ekat kuukaudet siinä laatikossa koska hän näytti niin pieneltä isossa pinnasängyssä.Ja oli hänellä varmaan turvallisempi olo kun oli vähän ahdasta eikä hirveesti tilaa.Sitten kun siirrettiin hänet pinnasänkyyn laitettiin ekaks koko laatikko sänkyyn ehkä kaks ekat yöt jotta vähän "tutustuisi" siihen sänkyy.Niin ja nukkui kerran päivälläkin pinnasängyssä.
Ei kai siinä mitään väliä jos laittaa laatikkoon tai pinnasänkyyn.Luulen vaan että vauvalla on mukavempi olla jos on vähän ahtaampi niin kuin kohdussa.
siksi kai monet pitävät vauvan alkuaikoina nukkumassa ä-pakkauksen laatikossa. Itsestä vähän tuntuu, että jos vauva suostuu nukkumaan itsekseen, ei ole väliä onko laatikko vai normaali pinnis.
Meidän esikoinen nukkui jo pienenä tyytyväisenä omassa sängyssä. Meillä ei ollut ä-pakkauksen laatikkoa, vaan kooltaan sitä vastaava ensisänky. Mökillä meillä sen sijaan oli ihan tavallinen pinnasänky (oleiltiin siellä esikoisen synnyttyä paljon) ja kyllä hän siinäkin nukkui ihan tyytyväisenä. Hänellä ei siis ollut mitään väliä sängystä, kummassakin nukkui hyvin.
Kuopus on puolestaan sitä lajia, että nukkuu vain ja ainoastaan vieressä. Varaudu siis siihenkin, että oma sänky vauvalle ei olekaan itsestään selvyys. Tosin vaikka monet perhepedin puolesta jopa fanaattisesti liputtavat, itselle se ei ole kovin mieluisa vaihtoehto. Minä ainakin saan paljon huonommin nukuttua, kun vauva on koko ajan vieressä. Samoin tuntuu, että vauva herää vanhempien liikkeisiin ja äidin maidon hajuun herkästi.
vaan suorilta, jää turhat välivaiheet pois. Äpakkauksen laatikossa on ideana se että vauvalla ois pieni pesä, mutta kokeile laittaa pinnikseen silleen että vauva on leveyssuunnassa siellä sängyssään niin ettei tunnu se sänky niin isolta. Jotain tuketta siihen toiseen sivuun. Loppussa sänkyä on kätevä säilyttää vaikka harsoja tms. Näin meillä tehtiin ja hyvin nukkui pinniksessä.
esikoinen (yhdeksän vuotta sitten) nukkui suoraan sängyssä, enkä oikeasti muista olisko sillä mitään tyynyjä sielä.. :)
voihan sen vauvan tavallaan kapaloida niin on "pesässä"?
ja viereen en ota koska en halua totuttaa siihen, meillä on jokaisella oma sänky ja niissä jokainen myös nukkuu, eli en ole perhepedin sun muiden kannattaja..
ja hyvin nukkui itsekseen ilman mukinoita, vaikka oli oleillut ensimmäiset 3 viikkoa sairaalassa ja nukkunut sielä pienessä pesässä siinä vauvakopassa.
Eli siis ei varmaan edes huomannut mitään eroa sängyn vaihtumisesta.
Mistä tietää onko vauvan yhtä hyvä nukkua avarassa pinnasängyssä kuin pienessä kopassa? Tuskin vauva sentään alkaa itkemään, vaikka laitettaisiinkin isompaan sänkyyn nukkumaan ja silti vauva voisi hyvinkin nukkua vielä hivenen tyytyväisemmin pienessä suojassa.
Itse olen huomannut pienten vauvojen nukkuvan parhaiten vaunuissa ihan ahtaasti niin, että kun he vähänkin ojentavat kättään, se koskettaa pehmukkeita. Öisin olen nukuttanut aina viereen.
Mistä tietää onko vauvan yhtä hyvä nukkua avarassa pinnasängyssä kuin pienessä kopassa? Tuskin vauva sentään alkaa itkemään, vaikka laitettaisiinkin isompaan sänkyyn nukkumaan ja silti vauva voisi hyvinkin nukkua vielä hivenen tyytyväisemmin pienessä suojassa. Itse olen huomannut pienten vauvojen nukkuvan parhaiten vaunuissa ihan ahtaasti niin, että kun he vähänkin ojentavat kättään, se koskettaa pehmukkeita. Öisin olen nukuttanut aina viereen.
Mutta minä olen ainakin tulkinnut, että silloin kun vauva nukkuu tyytyväisenä tuntikausia heräämättä, mitään ei ole vikana. Jos nukkumisessa ei ole mitään eroa, onko isossa pinnasängyssä vai pienessä ensisängyssä, tulkitsen, että kummassakin on yhtä hyvä. Varsinkin, kun kyseessä on sellainen vauva, joka tilanteen ollessa epätyydyttävä ilmaisee negatiivisen olonsa varsin selvästi ja kuuluvasti. Perhepedissä tämä vauva taas heräili tämän tästä, joten tulkitsin, että se ei ollut tälle vauvalle paras paikka.
Kuopuksen kanssa puolestaan olen tulkinnut, että kun vauva ei suostu nukkumaan pienessä ensisängyssä eikä isossa pinnasängyssäkään (samoissa, joissa edellä mainittu aiempi vauva nukkui hyvin), ei hän ole tyytyväinen. Koska tämä vauva sen sijaan nukkuu itkeskelemättä vieressäni, olen tulkinnut, että hän on tyytyväisin nukkuessaan vieressäni. Näin ollen tätä vauvaa on nukutettu perhepedissä.
Vauvat eivät siis kaikki ole samanlaisia. Jos sinun vauvasi nukkuu mieluiten ahtaassa tai vieressäsi, se ei tarkoita, että kaikkien vauvat olisivat sinun vauvasi kaltaisia.
5
vaikka ensimmäisen kanssa olin siinä vähän arka niin, että nukkui alkuun kyllä pinniksessäkin. Meillä pinnis oli niin iso, että alussa äitiyspakkauslaatikko oli pinniksen sisällä. Mielestäni laatikko oli hyvä koska sitä oli helpompi kuljettaa. Vauva ei aina päikkäriaikaan nukkunut makuuhuoneessa vaan usein esim. olkkarissa, jossa itse olin ja tuossa mielessä laatikko oli hyvä. Uskon siihen, että vauvat viihtyvät unilla yleensä parhaiten sylissä ja toiseksi parhaiten kapalossa ja se on sitten kai sama periaattessa missä se kapalo on kunhan lämpötila on sopiva.
Minä tuon äitiyspakkauksen laatikon päälystinkin hienoksi, virkkasin pitsit ja kaikki, ja siinä ajattelin alkuun nukuttaa. Ei kertakaan vauva siinä sitten nukkunut.
Pinnasäky oli niin ihan kun sinne näki hyvin. Pinnis oli ihan omassa sängyssäni kiinni ja vauva vieressä pinnasängyssä (laita oli irrotettu). Siinä sitten nukuttiin nenät vastakkain omissä sägyissämme.
vieressä?