Onko täällä koulunkäyntiavustajia paikalla?
Minua kiinnostaisi se työ. Haluaisin hypätä pois nykyisestä oravanpyörästä ja olen jo pidempään ollut kiinnostunut ko työstä, mutta en tiedä siitä kovin paljon enempää. Itse asiassa luulen, että tykkäisin kovasti olla esim eskarissa avustajana.
En siis haikaile mammonaa, haluaisin lyhyemmän työpäivän (jotta jää aikaa perheelle ja miksei itsellekin) ja mielekästä työtä.
Miten pääsisin työhön? Pitääkö hankkia ensin joku koulutus vai haenko vain töitä? Minkä pituiset työpäivät avustajilla on? Haluaisitko kertoa kokemuksiasi tästä työstä? No, kai se kuitenkin pitää kysyä, että mitä luokkaa palkka on?
Mulla ei ole alalle koulutusta, mutta olen työkseni hoitanut aikoinaan pieniä lapsia, pientä kokemusta erikoislapsistakin on, mutta en ole varma vaikuttaako se mitenkään valintaan.
Kommentit (36)
tuntimäärät vaihtelevat 20-38, viimeisin avustaja kouluttautui oppisopimuksella vuoden aikana
vaihtuvuus on pieni, joten luulisin, että viihtyvät työssään =)
Kyllä vaaditaan:Ja kyllä tutkinto vähän päänsärkyä aiheuttaa.
Kiitos kun kerroit koulunkäynnin avustajan jutuista.Itsae opiskelen ja minulla on 10v ja 15v lapsi.Haluan erityisluokalle,koska tykkään haasteellisemmasta.Olen samaa mieltä,ihan kiva ammatti jos välittää lapsista,ja tään tutkinnon jälkeen voi vaikka jatkaa jonnellin muualle.Ja saa pisteitä jos on suunnitellut jo jatkaa.Hyvää kevään odottelua!
koulun rehtorille ja tarjoudu sijaiseksi. Löytyykö kotikaupungistasi erityiskoulu tai koulu jossa on pienryhmiä. Yleisopetuksessa avustajat ottavat valokopioita ja auttavat ekaluokkalaisia käsitöissä. Erityispuolella työ on vaativaa, haastavaa ja monipuolista.
Itse teen lähihoitajan koulutuksella avustajan töitä erityislasten parissa pienryhmässä. Työpäivä on 7 tuntia ja palkka pieni.
Kesän ajaksi lomautetaan. Mutta lähihoitajana voin kesällä hakeutua esim. vanhuspuolelle kesätöihin.
Työtä ei arvosteta. Itse viihdyn työssäni. Erityislapset ovat vaativia mutta heiltä saa myös paljon.
Itse teen 38,15h/vko. Meidän kunta maksaa aikalailla minimipalkkaa, joka on n. 1750/kk. Itselläni tuohon toki lisätään ikälisä + henkilökohtaiset lisät. Työpäivän pituus ruokataukoineen siis on 8h 9min/pvä. Toki se hieman vaihtelee, mutta virallisesti noin.
Työskentelen alakoulussa, jossa ohjaan oppitunneilla, sekä iltapäiväkerhossa. Itse tykkään työstäni paljon. Tuota kakkosen kirjoituksesta tulkittavissa olevaa arvostuksen puutetta ammattia kohtaan, on valitettavasti joskus ilmassa. Omalla kohdallani on kuitenkin ollut onni työskennellä ammattitaitoisten opettajien kanssa, jotka myös osaavat arvostaa meidän työpanostamme. Näin päästään parhaisiin tuloksiin.
Työnkuva varmasti vaihtelee kunnittain ja kouluttain. Itse olen apuna etenkin matematiikan-, äidinkielen-, sekä englannintunneilla. Koska meillä on useita yhdysluokkia, otan yleensä toisen luokka-asteen sillä aikaa, kun opettaja opettaa jotain uutta asiaa toiselle luokalle. Tai varmistan opin perillemenon yksittäisen oppilaan kohdalla esim. pilkkomalla asian osiin jne.
Koulunkäynninohjaajan on hallittava perustiedot opetettavista asioista. Hyvin harvoin on aikaa seurata opettajan opetusta (ainakaan meillä). Lisäksi opettajan oppaat ovat opettajien käytössä, meidän on selvittävä ilman. Ei vielä riitä, että osaat kuudennen luokan asiat matematiikasta tai äidinkielestä, vaan ne on saatava "matti meikäläisenkin" ymmärrettäviksi. Toki luokassa on opettaja häntäkin varten, mutta isossa luokassa ei yksi opettaja kerkeä kaikkia neuvomaan.
Ohjaajan on myös hallittava ryhmänohjaustaidot. Empatiakyky ja ystävällisyys ovat aina hyväksi. Joustavuutta tarvitaan paljon ja johdonmukaisuus helpottaa kaikkien työntekoa.
Näilläpä oletkin jo aika pitkällä.
hän valvoo että oppilas/avustettavansa tekee tuntitehtävät joita opettaja on opettanut.
Ei todellakaan kouluohjaaja/avustaja opeta sanan varsinaisessa mielessä, hän voi auttaa mutta ei niinkään saa opettaa, se on opettajan tehtävä.
Kouluohjaaja on yhteistyössä ainakin opettajan kanssa niin, että opettaja ottaa vastuun opettamisesta ja kouluohjaaja valvoo että oppilas tekee mitä opettaja on antanut tehtäväksi, apua voi antaa mutta ei vastauksia tietenkään.
Kirjoitettiin että opettajan kirjoja ei ole käytössä, vaaan ohjaajan on selvittävä ilman...kuin ohjaaja olisi pätevämpi kuin opettaja joka tarvitsee kirjan...
Kuinka voi tarkistaa esim. matematiikan tehtävistä oikeat vastaukset? Ohjaaja on oppilaan vierellä mutta ei voi olla varma vastauksen oikeellisuudesta. Opettajatkin luottavat vain kirjan tulosvastauksiin. Ei ole "varaa" luulla että vastaus on oikea tai väärä. Painovirhekin joskus, mutta harvoin.
Koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon sisällössä ei opeteta yhtään sellaista, jota opettaja koulussa opettaa oppilailleen.
Helsingin Diakoniaopisto:
-Koulunkäyntiavustajan työn toimintympäristöt 10ov
-Ihmisen kasvun tukeminen 10ov
-Oppimisen ohjaaminen 10ov
-Toimintakyvyn tukeminen 10ov
Yhteensä 40 ov, neljä näyttöviikkoa eri paikoissa.
Jos kouluohjaajalla olisi vastuu opettamisesta, hänelle varmaa opetettaisiin omassa koulutuksessaan matematiikkaa, kieliä jne.
Hänen ei tarvitse niitä niinkään osata, vaan ohjata oppilaita tekemään opettajan ohjeen mukaan...
Hei, opiskelen viittomakielen ohjaajaksi, ja he voivat myös työllistyä koulunkäyntiavustajina. Voisitko ystävällisesti vastata näihin kysymyksiin, jotta tietäisin, miten viittomakielen ohjaajat pärjäävät tällä hetkellä alalla:
•Millainen koulutus sinulla on?
•Oletko ollut aina tällä samalla alalla?
•Kuinka pitkään olet ollut täällä töissä?
•Millaista täällä on olla töissä?
•Onko työssä tullut erilaisia ongelmatilanteita?
•Mitä kaikkea sinun työtehtäviisi kuuluu? Onko sinulla työssäsi jotain erityisvastuita?
•Miksi olet tässä työssä? / Mistä pidät työssäsi eniten?
•Montako tuntia sinulla on viikossa töitä, millainen palkka tällä alalla on?
•Onko työkäytännöissä sinun mielestäsi jotain muutettavaa?
•Millaisia lapsia ohjaat?
•Käytetäänkö täällä kommunikaatiota tukevia tai korvaavia menetelmiä? Esim... kuvia, viittomia yms.
•Kuinka lapsilähtöistä oppiminen täällä on? (Lapsen osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet)
•Kenelle voisit suositella tätä alaa ja tätä työtä?
•Miten työsi on muuttunut vuosien aikana?
•Millaisia kasvunkohtia olet kokenut työssäsi?
•Mikä on rankinta työssäsi?
•Mikä palkitsevinta työssäsi?
•Näetkö itsesi tässä työssä eläkeikään saakka?
•Miten kehittäisit vielä itseäsi tällä alalla?
•Tukeeko työnantaja jatko- ja täydennyskouluttautumista?
•Mihin liittoon kuulut?
Olen ilkeä kouluavustaja niitä koulukiusaajia kohtaan joille ei ole määrätty henkilökohtaista koulunkäyntiavustajaa. Se on vastalahja siitä että sain ei toivottua apua kouluaikoinani. On yhteiskunnan syytä kun yrittää toimia aina oikein siinä onnistumatta.
http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/293_ Nimitys on nyk koulunkäynniohjaaja useimmiten.
tietääkö kukaan sitä espoolaisessa koulussa ollutta nelikymppistä avustajaa joka pani 13 v??
Kastraatio kyseiselle avustajalle kun teki niin viattomalle. Löisi mieluummin. Minä ainakin lyön koulukiusaajia joille ei ole määrätty koulunkäynninohjaajaa tai mielialalääkitystä sekä koulunhenkilökunnan jäseniä jotka kurittavat muustakin kuin väkivallasta tai auttavat oppilasta lunttaamaan.
Minä avustajana olen hyväksikäyttänyt koulukiusaajia joille ei ole määrätty henkilökohtaista koulunkäyntiavustajaa tai mielialalääkitystä. Aiheutan lisää ongelmia, jotta ammatillani olisi enemmän virkaa.
Vierailija kirjoitti:
ei kaikkea pitä arvottaa koulutuksen perusteella.
lapset ovat kaikki ihania ja tasa-arvoisia. minulla on maisterin tutkinto, mutta tein kerran n. vuoden tätä työtä tsoin pelkkää pätkätyötä. näin 30 erilaista koulua. En kokenut ettei minua arvostettaisi. ihmisillä on omat polkunsa. tiedän etten ole idiootti, minulla on parempi koulutus kuin monela opettajalla joista moni on epäpäteviäkin.
jossain vaiheessa vaan saattaa mennä hermot tähän omaan alaan ja alkaa arvostamaan sitä että olisi stressittömämpi työ ja aikaa omalle perheelle. Jos rahakaan ei ole se tärkein juttu niin se työ voi olla kivaa, mutta vaatii tietyn tyyppisen ihmisen.
ikävin kokemus oli kun lapset piereskelivät ja melkein oksensin hajun vuoksi.
monet opettajat ovat aivan pulassa näiden nykyajan ongelmapentujen kanssa ja arvostavat että saavat toisen aikuisen apua, mutta joihin lapsiin ei tehoa oikein mikään,
Jos puhuu pennuista, on väärällä alalla.
Itse työskentelen alakoulussa koulunkäyntiavustajana. vakituisena, vaikke ei tutkintoa ole suorittannut. Työkokemusta alalta ja erityslapsista on kertynyt 17 v putkeen. Aikasemmin tein 38,15 h/vk josta n. 10h iltapvkerhon puolella jolloin palkkaa jäin käteen verojen jälkeen n. 1300e. Omasta tahdostani "pudotin" tuntini 28h jolloin palkkaa jää käteen n. 1100e. Itse olin tyytyväinen lyhyempään päivään.. sitä tulee pienemmälläkin toimeen jos vaan haluaa :) Työ on joskus äärimmäisen rankkaa riippuen luokassa missä työskentelee.. Itse olen työskennellety autismi, esy ja normi luokilla.