Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä koulunkäyntiavustajia paikalla?

Vierailija
09.02.2011 |

Minua kiinnostaisi se työ. Haluaisin hypätä pois nykyisestä oravanpyörästä ja olen jo pidempään ollut kiinnostunut ko työstä, mutta en tiedä siitä kovin paljon enempää. Itse asiassa luulen, että tykkäisin kovasti olla esim eskarissa avustajana.

En siis haikaile mammonaa, haluaisin lyhyemmän työpäivän (jotta jää aikaa perheelle ja miksei itsellekin) ja mielekästä työtä.

Miten pääsisin työhön? Pitääkö hankkia ensin joku koulutus vai haenko vain töitä? Minkä pituiset työpäivät avustajilla on? Haluaisitko kertoa kokemuksiasi tästä työstä? No, kai se kuitenkin pitää kysyä, että mitä luokkaa palkka on?

Mulla ei ole alalle koulutusta, mutta olen työkseni hoitanut aikoinaan pieniä lapsia, pientä kokemusta erikoislapsistakin on, mutta en ole varma vaikuttaako se mitenkään valintaan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä avustajat pitävät myös iltapäiväkerhon, eli ovat usein viiteenkin asti töissä. Palkka ei varmaan ole kovin kummoinen. Lyhyt koulutus tuohon hommaan on, että voi kutsua itseään päteväksi.

Vierailija
2/36 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avustanut enimmäkseen kehitysvammasia. Tavallisten "häirikkö" lasten kanssa en pärjää. Minulla ei ole tarpeeksi auktoritettiä. Minulla on liian "lempeät" otteet.

Avustajan merkitys kasvaa retkillä, ulkoilussa, ruokailussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli 2 kirjoitukseta mieleen.

Avustajien arvostus on todella heikko, varsinkin hyväpalkkaisiten ja paljon kouluja käyneiden opettajien silmissä.

Tottahan se onkin, palkka on tosi huono eikä koulutusta välttämättä edes tarvita. Arvokasta työtä tunnen silti tekeväni.

Vierailija
4/36 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajien arvostus on todella heikko, varsinkin hyväpalkkaisiten ja paljon kouluja käyneiden opettajien silmissä.

Tottahan se onkin, palkka on tosi huono eikä koulutusta välttämättä edes tarvita. Arvokasta työtä tunnen silti tekeväni.

Vierailija
5/36 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkka on vaan niin niin kehno

Vierailija
6/36 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselee ap hieman ihmeissään...

Vierailija
7/36 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäyntiavustajan työ on antoisaa mutta monesti myös rankkaa. Vaatii tietynlaisen luonteen ja henkistä vahvuutta. Pitää osata ns. tehdä itsensä tarpeettomaksi tarvittaessa, eli avustajan on tiedostettava ne tilanteet, jolloin oppilas selviytyy itse ja tähän tulee myös kannustaa jatkuvasti. Koulunkäyntiavustajien suurin kompastuskivi onkin monesti liika auttaminen, eli ei anneta oppilaan yrittää tarpeeksi itse. Mahdollisia työympäristöjä ovat sekä yleis- että erityisopetuksen luokat, erityiskoulut, iltapäiväkerhot, päiväkodit, lastenkodit yms. Koulutus antaa hyvät valmiudet myös henkilökohtaisena avustajana työskentelyyn. Työssä viihtymiseen vaikuttaa suuresti se, miten kemiat opettajan kanssa kohtaavat, työ on kuitenkin mitä suurimmassa määrin työparityöskentelyä. Palkka vaihtelee tunneista riippuen noin 1000-1600 euron väliä. Kannattaa tutkia Opintoluotsista alkavia koulutuksia. Myös oppisopimuskoulutus monesti mahdollinen.

Vierailija
8/36 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut itse parisen vuotta koulunkäyntiavustajaksi.

Suosittelen koulutusta lämpimästi, varsinkin jos sinulla on omia lapsia.

Koulutuksesta on lapsien kanssa jo pelkästään suuri apu, esim. heidän opetellessa lukemaan ja kirjoittamaan ja myöhemminkin kaikissa koulutehtävissä.

Koulutuksessa käsiteltiin mm. erilaisia oppimista vaikeuttavia sairauksia ja vammoja, erilaisia oppimistyylejä ja harjoiteltiin tuntien pitämistä (sitäkin monesti joutuu tekemään opettajan ollessa sairas).

Työajoista: itse työskentelen myös koulun aamu- ja iltäpäivätoiminnassa mukana joten työaikani vaihtelee 7.00 - 17.00 ma-pe kolmen viikon työvuorolistoilla, että vähintään kerran viikossa on yksi työpäivä jolloin työt loppuvat aikaisin, että jokainen pääsee tasapuolisesti joskus aikaisin ja jää aikaa hoitaa esim. omia virastoissa asiointeja.

Työ on haastavaa (riippuen luokasta) mutta antaa paljon. Ja missäs sen mukavammat loma-ajat! :)

Palkka on minulla etelässä (ei hki) bruttona 1890e/kk, josta verot pois. Ja suurinpiirtein tuota luokkaa se onkin 38,15h/vko+ ikälisät tekevillä missä tahansa koulunkäyntiavustajan hoimmissa.

Eikun vain opiskelemaan niin palkkakin hitusn parempi! :)

Jos tulee muuta kysyttävää, niin eikun vain kysymään..

Vierailija
9/36 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitusvirhe edellisessä:

Olen opiskellut parisen vuotta sitten, en paria vuotta..

Sen siitä saa kun ei osaa aikoinaan mennä nukkumaan :D

Vierailija
10/36 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin avustajat ovat todella arvostettuja. Pelastavia enkeleitä, jotka tekevät arjesta sujuvampaa. Tosin koulussamme on kyllä poikkeuksellisen osaavat ja ihanat avustajat!

Vierailija
11/36 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohjoisessa kaupungissa. Meidän koulussa on kehitysvammaisia ja autistisia oppilaita. Palkka nousi juuri vuoden alussa 1949 euroon. Olen tyytyväinen ja tykkään työstäni. Teen 38h 15 min työviikkoa, koska koululla on aamu- ja iltapäivähoito myös.

Vierailija
12/36 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikkea pitä arvottaa koulutuksen perusteella.

lapset ovat kaikki ihania ja tasa-arvoisia. minulla on maisterin tutkinto, mutta tein kerran n. vuoden tätä työtä tsoin pelkkää pätkätyötä. näin 30 erilaista koulua. En kokenut ettei minua arvostettaisi. ihmisillä on omat polkunsa. tiedän etten ole idiootti, minulla on parempi koulutus kuin monela opettajalla joista moni on epäpäteviäkin.

jossain vaiheessa vaan saattaa mennä hermot tähän omaan alaan ja alkaa arvostamaan sitä että olisi stressittömämpi työ ja aikaa omalle perheelle. Jos rahakaan ei ole se tärkein juttu niin se työ voi olla kivaa, mutta vaatii tietyn tyyppisen ihmisen.

ikävin kokemus oli kun lapset piereskelivät ja melkein oksensin hajun vuoksi.

monet opettajat ovat aivan pulassa näiden nykyajan ongelmapentujen kanssa ja arvostavat että saavat toisen aikuisen apua, mutta joihin lapsiin ei tehoa oikein mikään,

Vierailija
13/36 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

24h/vko.Kaikki lisät.Palkka noin 1200.Ei mitään koulutusta.Kannattaa muistaa myös,että aika monena kuukautena tulee vajaa palkka:syysloma,joululoma, joka osuu sekä joulu- että tammikuulle sitten on kohta talviloma ja huikea kesäloma :)

Vierailija
14/36 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä osa vain pääsee iltikseen.

Monesti pitää olla koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto tai lähihoitajan koulutus.

Näppäryys on tärkeä taito.

Aika raskas työ, kun lapset voi olla nykyään kovinkin hankalia.

Hyvistä käsityö, musiikki, liikunta ja kielitaidoista on etua.

Kehitysvammaisten kanssa ei taas tarvi olla tiedollisesti, niin pätevä, mutta siinä työssä taas tarvitaan muita avuja.

Itse olen tehnyt töitä adhd, add ja asperger lasten kanssa ja sietää piti paljon.

Vierailija
15/36 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avustaja on opella kullanarvoinen asia.

Pitää osata olla myös huomaamaton, mutta kätevä.

Uskallan sanoa, että henkisesti väsyttävä homma.

Vierailija
16/36 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kesälomalla saan ansiosidonnaista. Loma on huikea ;)

24h/vko.Kaikki lisät.Palkka noin 1200.Ei mitään koulutusta.Kannattaa muistaa myös,että aika monena kuukautena tulee vajaa palkka:syysloma,joululoma, joka osuu sekä joulu- että tammikuulle sitten on kohta talviloma ja huikea kesäloma :)

Vierailija
17/36 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös alaa vaihtamassa nyt kun hoitovapaalta kerkeän :) Ja tarkoitus myös koulunkäyntiavustajaksi. Oppisopimus omassa kunnassa haasteellinen paikkojen puutteen vuoksi ja kunnassa suositeltiinkin koulun kautta ammattiin opiskelua.

Mitenkäs kesälomalla työt onnistuvat kun koulut kiinni? Varmaan näissäkin on paikkakohtaisesti eri käytäntöjä. Mitenkäs pätevöittääkö tämä koulutus ihan vaikka "normaaliin" päivähoitajan työhön päiväkotiin, jos joskus tulee sellainen työmahdollisuus eteen esimerkiksi, vai pitääkö siinä olla lähihoitaja? Olen kahden pienen lapsen äiti, onko koulutus kuinka haasteellinen suorittaa, kaiken muun kotihomman yhteydessä? Riippuu sekin tietysti ihmisestä ym,..Otetaanko tälle alalle helposti työssäoppimiseen, kuinka paljon sitä ajallisesti on yleensä koulutuksessa? Juuh..mutta näitä ajatuksia ainakin itsellä tässä vaiheessa :)

Vierailija
18/36 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä avustajat pitävät myös iltapäiväkerhon, eli ovat usein viiteenkin asti töissä. Palkka ei varmaan ole kovin kummoinen. Lyhyt koulutus tuohon hommaan on, että voi kutsua itseään päteväksi.

Vierailija
19/36 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa avustaja tekee sen max 26 tuntia viikossa, itselleni oli just sopiva, yhtään enempää en olis jaksanut. Palkkaa jäi käteen tuolla tuntimäärällä tonni kuussa.

Vierailija
20/36 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa koulussani avustajia arvostetaan paljon ja syystä. Avustajien työtunnit omassa koulussa vaihtelevat 10 - 30 h välillä. Osa on mukana taksituksissa ja ip-kerhoissa jolloin päivät venyvät. Kesällä on töitä osalla ja osalle taas ei ja mitä olen kuullut niin kesällä ilman työtä olevat, ovat hyvin tyytyväisiä perheellisiä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi