Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin opetella tekemään ruokaa! ov

Vierailija
09.02.2011 |

Hallitsen perusspagetin, mutta haluaisin opetella varsinkin kalaruokien tekoa ja vihanneslisukkeita. Ettei aina tarttis keittää niitä iänikuisia perunoita. Wokkivihanneksiakaan en osaa käyttää ts. maustaa niitä niin, että ne menis alas.

Olisko jotain nettisivustoa, jossa opetettais alkeista lähtien ihan peruskotiruokien laitto?

Meillä on siis vuorotelleen: * makaroonia+jauhelihaa

* spagettia+jauhelihaa

* kalapuikkoja ja lohkoperunoita

* jauhelihaperunasoselaatikko

* nakki/jauheliha/siskonmakkarakeitto

* kreikkalainen salaatti ja valmiinaostettu broileri

* itsetehdyt/valmiit lihapullat ja jotain?

* meksikolaista (lätyt, kanaa, cheddarjuustokastike, guacamole, paprika+sipulia, pineapple-sauce, ranskankermaa)

* Purkkihernekeitto ja näkkileipä

Mitä ihmettä muuta keksisin? Noita pyöritän viikosta toiseen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustapippurirouheella, ripauksella suolaa, lusikallisella hunajaa ja niillä yrteillä, mitä kotona saattuu olemaan. Korianteri on hyvää, mutta sitä on harvoin, koska juuri muuhun se ei sit sovikaan. TImjami, basilika ja meirami löytyy varmemmin ja sopii myös lähes aina. Mut tärkeitä siis on suola pippuri ja hunaja.

Näin ei tarvi käytää valmiita tahnoja ja kastikkeita arominvahventeineen ja muine lisäaineineen. TOki niitä voi käyttää ja valikoima on iso.

Minä olen aikanani opetellut kokkaamaan opuksella "kodin keittokirja" (tekijä Britt Sandquist-Bolin) jonka äiti työnsi tavaroihini kun muutin opiskelijaboksiin. Siitä on nyt parikymmentä vuotta, enkä vieläkään ole laittanut kaikkia kirjan ruokia (tosin olen ostanut hyllymetrin verran muita keittokirjoja, ne on jotenkin hauskoja) TÄssä on ruokaohjeiden lisäksi kappaleita siitä, miten eri ruoka-aineet (viljat, liha, kala, kasvikset) valitaan ja valmistetaan noin ylipäänsä, mitkä ovat niiden ominaisuudet ja ravintoarvot, miksi joskus käytetään sikanautajauhelihaa ja joskus paistijauhelihaa, miten kootaan ateriakokonaisuus, jne. Nuo jo mainitut kirjat ovat myös hyviä ja käyttökelpoisia. Mikä tahansa peruskeittokirja on. Mut kirjaa täytyy myös selailla ja kokeilla ja miettiä. Pelkkä sen olemassaolo ei riitä.

Vierailija
2/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene osioon ruoka tällä vauva-lehdellä ja etsi vuokaan ja uuniin- ohjeita.

Tee itse lihaperunasosevuoka yms. laatikot, niitä voi syödä muullonkin kuin jouluna.

Minullakin on Kotiruokaa kirja ja siitä teen murkinaa.

Wokkiin laitan pohjalle mausteita: inkivääriä, paprikaa, valkosipulia yms.

Inkiväärin voi ostaa tuoreena, kuoria ja pakastaa. Raastaa kun tarttee.

Mausteiden jälkeen ruskistan lihaa, sitten kasvikset. Joskus sekaan keitettyjä nuudeleita kun valmista ellei keittele riisiä rinnalle.

Kokeilemalla löytyy lemppareita.

Mulle iskee kokeilunhalu ihan siitä että tekee jotain ja miettii miten tähän sopii vaikka herkkusienet, pinaatti tai ananas. :)

Kalaa voi heittää uuniin uunivuokaan sellasenaan, lorauttaa perään kermaa yms. Kääriä fisu folioon.

Jos et uskalla heti fileoida kalaa niin tiskillä tekevät sen puolestasi ja kannattaa tutkia kalaosastoa ja ostaa.

Ps. lapset kannattaa valjastaa mukaan tekemään!

Meillä taaperoikäsestä lapset repii salaatinlehtiä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen, selkeä. löytyy perusohjeet..

Vierailija
4/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liimatainenkin mulla on, mutta jäänyt tuota Kotiruokaa vähemmälle käytölle.

Vierailija
5/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOmmaan nuo kaikki, jos jostain löydän! Nyt alkoi uusi aika meidän huushollissa! Tänään jo katselin kaupassa vähän sillä silmällä kaikkia sellaisia juttuja, joiden ohi olen aina ennen paahtanut laput silmillä. Että ai jaa, onks tollastakin, mitähän tosta voisi tehdä...

Vierailija
6/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen keittokirjaa nimeltä Kotiruoka. Siitä on otettu monia eri painoksia varmaan jostain 1920-luvulta lähtien. Kirjassa on todella selkeät sanalliset ohjeet suurimpaan osaan perusruokia.

Maustamiseen ei auta kuin kokeileminen, kun makuja on niin monenlaisia. Wokkivihanneksiin suosittelen kokeilemaan kaupan maustetahnoja ja -kastikkeita.

muita keittokirjoja en olekaan hankkinut. tuossa on kaikki perusjutut ja toimivia.

Vierailija
7/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä niitä lisukereseptejä mausteineen kaikkineen on vaikka kuinka. SIt vaan siitä ohjeen mukaan.

Vierailija
8/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten mars nyt vaan kirjakauppaan. Keittokirjoille on oma osasto.

Valitse sellainen, jossa on mahdollisimman selkeät ohjeet ja perusruokaa, ei mitään überfiiniä piperrystä (niihin voit toki edetä sitten aikanaan)

Itse tykkään esimerkiksi, että näistä löytyy hyvä valikoima jo hiukan erikoisempiakin ruokia, mutta myös perusruokaa - ja ohjeet ovat hyvät:

Aura Liimatainen: Parasta kotiruokaa

TAI. Parasta kotiruokaa ja makuja maailmalta.

Noista jompi kumpi käyttöön ja harjoittelemaan, kannattaa ja palkitsee saman tien!

Vierailija
9/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vuosien mittaan olemme miehen kanssa opetelleet tekemään ruokia kolmella metodilla:

a) Joku ohje purkinkyljestä/lehdestä ja kokeile

a) Googlaa kaapissa oleva(t) ruoka-aine(et) ja kokeile

b) Pirauta äidille ja kokeile

Noilla repertuaari on kasvanut kuin varkain aika laajaksikin.

Martoilla on joku peruskotiruokien keittokirja, sitä voisit tutkia sopisiko se teille. Toinen mihin törmäsin opiskeluaikana oli muistaakseni Penninvenyttäjän keittokirja, siellä oli ihan peruskotiruokia ja vielä halpoja.

Vierailija
10/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut kummitytöilleni 18-vuotislahjoiksi. Sama tekijä on tehnyt myös mm. koulun köksäkirjoja, joten ote on hyvin rautalankavääntöä, ei ole todellakaan liian vaikeasti selitetty asioita. Ja tossa makuja maailmalta-kirjassa on jo mukavasti vähän etnoakin.

Vierailija
11/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä yhden metodin:

d) Kokeile.

Tyyliin: Mulla olis kaapissa tällaisia aineksia, mitähän tästä tulisi, jos nää heittäisi pataan ja sekaan jotain maustetta? Kokeillaan.

Vierailija
12/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan varata kirjastosta tuon Liimataisen kirjan.

Vierailija
13/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sit voi pitää kirjaa auki kokatessa, eikä kauheasti haittaa, vaikka vähän roiskuisi tomaatinlientä tai punajuuriväriä...

Vierailija
14/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen keittokirjaa nimeltä Kotiruoka. Siitä on otettu monia eri painoksia varmaan jostain 1920-luvulta lähtien. Kirjassa on todella selkeät sanalliset ohjeet suurimpaan osaan perusruokia.

Maustamiseen ei auta kuin kokeileminen, kun makuja on niin monenlaisia. Wokkivihanneksiin suosittelen kokeilemaan kaupan maustetahnoja ja -kastikkeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi