Missä ihmeessä te, joilla pienirumpuinen PESUKONE, pesette
täkit, sängynpeitot, petauspatjanpäälliset jne?Ettekai joka kerta pasulassakaan käytä?
Kommentit (35)
Mitä ihmettä tarkoitat tällä? Haiseeko teillä peitot?
Meillä peitto pysyy ihan raikkaana kun sen antaa kuivahtaa ennen petaamista.
Meillä ei ole päiväpeittoa, joten ei ole kyllä siitä kyse, ettei ehtisi kuivahtaa.
Mä pesen kaikki täkit aina kesäisin, oon tehnyt näin siitä lähtien, kun muutin omilleni. En usko, että se ohut puuvillakangas suojaa ihan totaalisesti ihon rasvalta ja hieltä. Sinä teet tietenkin kuten itse tykkäät.
Ehkä päiväpeitottomuudellakin on osansa pesutarpeeseen... ;) Meillä ainakin sai olla useammin pesemässä ku ei ollu päiväpeitettä.
Ennen on ollut päiväpeitto, nyt ei ole kun on uusi sänky.
Kyllä mä sanoisin, että suurin osa ihmisistä pesee täkkejä, en ole ikinä tullut edes ajatelleeksi, ettei joku pesisi.
Pesulassa mekin pesetetään. Kyllä niitä kotitöitä saa itselleen haalittua jos alkaa joka asiaa itse tekemään.
Kerran vuodessa vain. Tyynyt aseammin. Mutta 2 krt kuussa tuuletan peitot ulkona samalla kun vaihdan lakanat eli sen 3-4h on tuulettumassa.
Ekologisempaa...
Pesen sängynpeitot 1 kerralaan (mukana ehkä jotain sideharsorättejä, alushousuja yms pientä), petauspatjanpäälisen (meillä tuplapetari) menee myös yksinään. Päiväpeiton vien pesulaan.
Ihmiset hikoilevat öisin ja me nukumme alusvaatteisillamme. Siksi pesen peittoja ja tyynyjä, eihän mikään lakanakangas mitään hurjan imukykyistä ole. Lisäksi jos ihoa rasvaa iltaisin, niin kyllä sitäkin menee jonkun verran läpi kankaasta.
Kerran vuodessa vain. Tyynyt aseammin. Mutta 2 krt kuussa tuuletan peitot ulkona samalla kun vaihdan lakanat eli sen 3-4h on tuulettumassa. Ekologisempaa...
poistaa täkeistä ja tyynyistä ne pienet homeitiöt, joita syntyy hien ja ihon rasvan tunkeutuessa kuituihin? Moni vauvakin on kuollut kätkytkuolemaan, kun vauvaa on nukutettu isommalta sisarukselta perityllä patjalla...
tietenkin kaikki mitkä ei omaan koneeseen mahdu. Ja noin kerran vuodessa täkit yms.
Jos peitot ja tyynyt pesee kaksi kertaa vuodessa, niin homman voi hoitaa pesutuvan koneissa (jos sellainen mahdollisuus on) tai viedä pesulaan.
Mutta olisi hullua että esim. meidän kahden hengen perheessä joko a) kerättäisiin pyykkiä monta päivää jotta saataisiin yksi koneellinen täyteen, tai sitten b) pestäisiin useammin pyykkiä mutta vajaita koneellisia.
Pyykkikoneella suurimmaksi osaksi pestään vaatteita ja lakanoita, niitä peittoja/tyynyjä kerran pari vuodessa, niin ei kannata hankkia isoa konetta vain noiden takia (jos iso perhe ja paljon pyykkiä, silloin iso kone tietenkin järkevä hankinta)
Pölypunkit pitää pestä pois hygieniasyitä... Mielellään kuudessakympissä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2011 klo 13:29"]
pesutuvassa jättikoneet. Siellä pestään nuo isommat.
[/quote]
Sama täällä. Jos ei olisi, pesisin varmaan käsin ja yhteen aikaan pestiinkin käsin maalla mummolassa, nyt ei enää ole mummolaa maalla.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2011 klo 14:43"]
Mitä ihmettä tarkoitat tällä? Haiseeko teillä peitot?
Meillä peitto pysyy ihan raikkaana kun sen antaa kuivahtaa ennen petaamista.
Meillä ei ole päiväpeittoa, joten ei ole kyllä siitä kyse, ettei ehtisi kuivahtaa.
Mä pesen kaikki täkit aina kesäisin, oon tehnyt näin siitä lähtien, kun muutin omilleni. En usko, että se ohut puuvillakangas suojaa ihan totaalisesti ihon rasvalta ja hieltä. Sinä teet tietenkin kuten itse tykkäät.
Ehkä päiväpeitottomuudellakin on osansa pesutarpeeseen... ;) Meillä ainakin sai olla useammin pesemässä ku ei ollu päiväpeitettä.
Ennen on ollut päiväpeitto, nyt ei ole kun on uusi sänky.
Kyllä mä sanoisin, että suurin osa ihmisistä pesee täkkejä, en ole ikinä tullut edes ajatelleeksi, ettei joku pesisi.
Ohiksena kommentoisin, että se päiväpeitto todellakin suojaa petivaatteita melkoisesti.
Sängyillä loikoillaan meillä ainakin aina päiväpeiton päällä, joten ei mene päivävaatteista pölyä lakanoille, ei myöskään esim. murusia.
Lisäksi - vaikka petivaatteita ei pesisikään, niitä voi tuulettaa.
Vien niitä välillä koko päiväksi ulos, eivät takuulla ole ummehtuneita.
Ja kun lakanat ovat hyvälaatuisia ja paksuja ja eikä jotain Ikean harsokangasta, ja niitä vaihdetaan usein, ne suojaavat peittoja ja tyynyjä hyvin likaantumiselta.
Ok, minä pesenkin niitä ehkä noin kerran vuodessa, mutta tiheää pesua ei ainakaan tarvita.
ohis
[quote author="Vierailija" time="08.02.2011 klo 14:55"]
Kerran vuodessa vain. Tyynyt aseammin. Mutta 2 krt kuussa tuuletan peitot ulkona samalla kun vaihdan lakanat eli sen 3-4h on tuulettumassa. Ekologisempaa...
poistaa täkeistä ja tyynyistä ne pienet homeitiöt, joita syntyy hien ja ihon rasvan tunkeutuessa kuituihin? Moni vauvakin on kuollut kätkytkuolemaan, kun vauvaa on nukutettu isommalta sisarukselta perityllä patjalla...
Älähän höperehdi. Oikeasti kätkytkuolemien syytä EI TIEDETÄ, joten nyt on täysin turha vauhkoilla omakeksimillä mutuilla.
Siinä on välissä lakana. Kun ostat seuraavalla kerralla kunnollisen laatuiset lakanat, eikä mitään höttökangas-halpiksia, niin huomaat eron...
Nykyiset peitot eivät tule kastuessaan niin painaviksi, etteikö normaali kone jaksa pestä. Parisängyn petauspatjanpäällinen taas imee itsensä täyteen vettä ja on liian painava. Sen pesen vauvan ammeessa. Sitten kannan ulos valimaan ja kuivumaan pariksi päiväksi. Vähän työläs, mutta pesulassa pestään isoilla koneilla vaikka mitä. Mielummin pesen kotona itse.
Meillä ei mahdu petauspatja eikä täkki koneeseen ja vähän mietittää miten ne oikein saa pestyä. Petauspatja varsinkin olisi kiva pestä, kun siihen kuitenkin on päässyt lakanan läpi spermatahroja ja joskus on sattunut ohivuotojakin. Pesula olisi tietenkin vaihtoehto mutta nukutteko sitten ilman petauspatjaa pari yötä, ennen kuin saatta patjan takaisin pesulasta. Voisi kylllä ostaa semmoisen petauspatjan suojuksen, joka mahtuisi koneeseenkin.
Meillä ainakin sai olla useammin pesemässä ku ei ollu päiväpeitettä.