Lue keskustelun säännöt.
Nyt en ymmärrä...Miks pappi siunaa jos ei kuulu kirkkoon???
08.02.2011 |
Siis mitä ja mihin se pappi siunaa? Ei kai nyt ihmistä voi millään Jumalajutuilla siunata, jos ei kerran usko Jumalaan? Ja eikös siunaaminen nyt kutakuinkin tarkoita jotain uskontoon liittyvää?
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Meinaatko tosissaan, että kirkko ei supista toimintaansa sen mukaan, mikä on käyttöaste? Meinaatko että nyt seurakunnat pyörittää joka päivälle kaikenlaista toimintaa ihan vaan tyhjille penkeille, sitä varten että jos joku joskus haluaisikin tulla paikalle? Osittain varmasti näin onkin, että esimerkiksi sitä vanhaa kivikirkkoa ylläpidetään vaikka siellä ei niin toimintaa olisikaan joka päivälle. Mutta on seurakunnissa huomattavasti suurempi osa pienempiä "yksiköitä", joiden toimintaa voidaan tarpeen mukaan supistaa ja näin säästää. Viimeisenä tässä maassa varmaankin kirkkojen annettaisiin mädäntyä pystyyn ja hautausmaiden metsittyä, jos varat ei riittäisi muuhun. Kyllä sieltä ensin lähtisi kaikenmaailman pullakahvittelut ja lukupiirit pois. Tai ainakin tarjoiluja supistettaisiin. Ehkä henkilökuntaa lomautettaisiin tai irtisanottaisiin. Ei sillä etteikö näitä muitakin palveluja minun mielestäni saisi olla, vaan sillä että kirkon toiminta joustaa kyllä huomattavasti enemmän kuin mitä 28 näyttää luulevan.
Totta kai, jos minä olisin ainoa seurakunnan jäsen ja kerran kymmenessä vuodessa jotakin palvelua haluaisin, ei minua varten olisi joka pitäjässä kirkkoa ja seurakuntataloa ja hautausmaata ja diakonia ja seurakuntakerhoa ja ja... Mutta kun en ole ainoa, kun kirkolla on jäseniä ja käyttäjiä vaikka kuinka paljon. Siinä porukassa ei muutama "eroan ja liityn, eroan ja liityn" tee mitään vaikutusta.
T: 27