Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt en ymmärrä...Miks pappi siunaa jos ei kuulu kirkkoon???

Vierailija
08.02.2011 |

Siis mitä ja mihin se pappi siunaa? Ei kai nyt ihmistä voi millään Jumalajutuilla siunata, jos ei kerran usko Jumalaan? Ja eikös siunaaminen nyt kutakuinkin tarkoita jotain uskontoon liittyvää?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään 2000 lukua, herätys ap!

Hautajaisiin ei tarvitse edes mennä mustissa.

Vierailija
2/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kysymys ole aika perimmänen, eli jos kirkkoon kuulumaton ateisti kuolee, niin minkä ihmeen takia pappi kuitenkin siunaa? Vai pitääkö olla erikseen toive että en sit halua pappia paikalle? Mitäs jos mun pojasta tulee muslimi ja mun kuoltua pyytää vaiks imaamin paikalle? Jos kerran kaikki käy, kun ollaan 2000-luvulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarkoita sitä ettei uskoisi ollenkaan Jumalaan.

Vierailija
4/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättää et "kyl se varmaan usko vaikkei kuulunutkaan kirkkoon/eros kirkosta..:"?

Vierailija
5/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saa siunaamisesta liksaa.

Kirkkoon kuulumattoman hautaaminen/siunaaminen tulee kalliimmaksi kuin siihen kuuluvan.

Kas kirkon jäseniltä kerätään rahaa koko elinkaaren ajan ja siihen kuulumattomat rahastetaan delaamisen jälkeen.

Tiedän tapauksen jossa vainaja kuului erääseen uskonnolliseen yhteisöön ja leski joka oli kiihkeä kirkkouskovainen halusi miehensä siunattavan. Näin tehtiin. Leski kuoli miehensä haudalle myöhemmin.

Vierailija
6/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä naapuriseurakunnan pappi kieltäytyi siunaamasta kirkkoon kuulumattomia. Ystäväni isä siunasi, jos omaiset pyysi. (ja jos vainaja ei ollut sitä erikseen kieltänyt eläissään). Toinen pappi piti sitä syntinä, mutta tän kaverini isän mielestä se oli omaisten sielunhoitoa. Heille tuli rauhaisamopi mieli siunauksesta.

Vierailija
7/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joskus omaiset haluavat papin, vaikka vainaja ei olisi uskonut Jumalaan.

Etkö ap oikeasti tätä tajunnut?

Vierailija
8/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaisille! No, mitäs väliä siitä kuolleesta enää on, sehän on kuollut.

Vierailija
9/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoiko vainaja eläissään koskaan, ettei usko jumalaan.

No ei sanonut asiasta yhtään mitään ja asia oli papille ok ja siunasi.

Laittakaan paperille ne viimeiset tahtonne jos niillä on teille väliä!

Vierailija
10/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kirkkoon kuuluminen liittyy ihmisen henkilökohtaiseen uskoon. Juurikin tämän suvaitsemattomuuden ja armottomuuden takia olen itse eronnut kirkosta. Uskon Jumalaan ja olen kristitty. Apuva, teitä "uskiksia". Ja vielä ihmettelette...

Ps. Siunauksen tulee hoitamana mahdollisesti (jos ei itsestä ennen aika jätä:)) luottopappi, joka ymmärtää oikein hyvin näkemykseni. Hän on nähkääs armelias ja suvaitsevainen kristitty pappi.

Vierailija
11/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arveluttavana toimintana. Taas siis yks lappunen mikä pitää muistaa toimittaa sukulaisille että hankkikoot mielenrauhansa jostain muualta, mua ei ainakaan siunata!

Vierailija
12/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa kirkollisveroa ja siten maksaa esim. sen siunaavan papin palkkaa. Sen sijaan kaikkiin toimituksiin pappi halutaan mukaan, vaikka muuten kirkkoa ja seurakuntaa halveksitaan. Ihan vaan siunaus varmuudeksi, jos se Jumala sittenkin on olemassa.

Vierailija
13/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuuluminen ja jumalaan uskominen on kaksi eri asiaa. On uskovaisia jotka eivät kuulu ev.lut.seurakuntaan ja ateisteja, jotka kuuluvat kirkkoon kummiuden tai tavan vuoksi tms. syistä. On myös agnostikkoja ym. jotka ovat uskovaisuuden ja ateismin välimaastossa ns. harmaalla alueella.

Toisekseen, ihmisiä ei raahata väkisin kadulta siunattavaksi, vaan siunausta pyytävä tulee sitä itse hakemaan. Ja tällöin pappi voi siunata "jumalajutuilla" ihan riippumatta siitä, mitä siunattava koko touhusta ajattelee. Jos siunaajalla ja siunattavalla ei ole mitään toimitusta vastaan, niin ketä sen oikein pitäisi kaivella?

terv. kirkkoon kuulumaton ateisti, joka ei myöskään käytä seurakunnan palveluita.

Vierailija
14/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin erotaan kirkosta, että ei tarvitse maksaa veroja.

Sitten liitytään kuukaudeksi takaisin, että saadaan kirkkohäät.

Sitten laitetaan lapset maksuttomaan seurakunnan kerhoon, vaikka ollaan kirkosta erottu jo aikaa sitten uudelleen.

Lopuksi vielä halutaan pappi kirkossa siunaamaan hautaan.

Jos ei kirkolla ja uskonnollisuudella ole mitään tekemistä keskenään, niin miksi kirkkoon kuulumattomien pitää hoitaa nämä asiat kirkon kanssa? Ei kai siihen uskonnollisuuteen tällöinkään pitäisi tarvita kirkkoa ja sen pappeja?

Vierailija
15/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herraan Jeesukseen Kristukseen on ihmisen pelastus. On aivan sama, siunaako joku pappi ihmisen viimeiselle matkalleen; se ei enää vaikuta positiivisesti tai negatiivisesti ihmisen elämään tuonpuoleisessa. Eläessään ihmisen tulee tehdä päätös haluaako viettää iäisyytensä taivaassa vaiko helvetissä.

Vierailija
16/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin kai kirkkooon kuulumaton itse on toivonut pappia siunaamaan, ainakaan itse en tiedä tällaisi tapauksia. Tiedän sen sijan tapauksen, jossa kuolleen iäkkäät vanhemmat ehdottomasti halusivat "normaalin" kristillisen siunauksen ja hautajaiset.

Kuka tuntee -oikeasti- tuollaisia ao. kaltaisia tapauksia? Itse en tunne yhtäkään, vaikka lähipiirissä on paljon ei kirkkoon kuuluvia. Jotkut toki ovat halunneet kirkollisen siunauksen avioliitolle tapauksessa, että toinen parista kuuluu kirkkoon ja toinen ei. Tätäkään varten ei kuitenkaan tarvitse liittyä kirkkoon takaisin miksikään aikaa.

Sitten laitetaan lapset maksuttomaan seurakunnan kerhoon, vaikka ollaan kirkosta erottu jo aikaa sitten uudelleen.

Jos ei kirkolla ja uskonnollisuudella ole mitään tekemistä keskenään, niin miksi kirkkoon kuulumattomien pitää hoitaa nämä asiat kirkon kanssa? Ei kai siihen uskonnollisuuteen tällöinkään pitäisi tarvita kirkkoa ja sen pappeja?

Vierailija
17/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskoo Jumalaan, niin miksi sitten ei kuulu kirkkoon ja mm. maksa sitä veroa, joka taas maksaa sen siunaavan papin palkankin? Toi jos joku on oikein tekopyhyyttä!

Vierailija
18/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasas tuttavapiirissä 1 on tehnyt noin, kaikki muut on eronneet n. 18-25-vuotiaina eikä sen jälkeen käyttäneet kirkon palveluita.

Itse erosin kun olin 19. Sitä ennen olin käyttänyt kirkon palveluita 3 kertaa: kaste, rippikoulu ja rippi. Eroamisen jälkeen en kertaakaan, naimisiin menin maistraatissa, lasta ei kastettu, ei olla käytetty seurakunnan palveluita enkä halua pappia hautajaisiin enkä tulla haudatuksi kirkkomaahan.

Vierailija
19/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovathan hekin Jumalaan, mutta eivät silti kuulu ev. lut. kirkkoon, vaan omaansa. Ja vastaavia uskontokuntia on muitakin.

Jos uskoo Jumalaan, niin miksi sitten ei kuulu kirkkoon ja mm. maksa sitä veroa, joka taas maksaa sen siunaavan papin palkankin? Toi jos joku on oikein tekopyhyyttä!

Vierailija
20/41 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan jumalaan uskovat läheiset voivat kokea hänen sen tarvitsevan. Taitaapi olla aika yleistä sekin, että jumalaan uskovat rukoilevat sellaisten läheistensä puolesta jotka itse eivät usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän