Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä muumikirjasta kannattaisi aloittaa?

Vierailija
08.02.2011 |

Pitäisi varmaan sivistää itseään ja lukea nuo muumit. Mikä olisi ns. ykkösosa? Käsittääkseni julkaisuajan mukaan järjestykseen laittaminen ei ole välttämättä paras ratkaisu.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumipeikko ja pyrstötähti taitaa olla eka, itse luen yleensä julkaisujörjestyksessä. Olen siis lukenut sarjan useita kertoja ja ikää 35v. ;) Muumipapan urotyöt kertoo Papan nuoruudesta, joten ajallisesti eka.

Siinä papalla on jo perhe ja Nuuskamuikkunen ja Nipsukin ovat kuvioissa. Muumipappa alkaa kirjoittaa muistelmiaan ja lukee niitä perheelleen. Muistelmissa käy ilmi, millaiset vanhemmat Nuuskamuikkusella ja Nipsulla on.

Joten jos ei tiedä, millaisia hahmoja Nuuskamuikkunen ja Nipsu ovat, osa tarinasta hivahtaa vähän ohi (lasten ja vanhempien samankaltaisuus).

Minä suosittelisin lukemaan kirjoitusjärjestyksessä kirjat eli ensinnä Muumipeikko ja pyrstötähti. Siinä Muumipeikko tutustuu Nuuskamuikkuseen ja Niiskuihin.

- 44-vuotias muumifani -

Vierailija
2/4 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla Muumit ja suuri tuhotulva. Voisit aloittaa vaikka siitä. Mielestäni ehdottomasti paras on Muumilaakson marraskuu. Kaikki kuitenkin hyviä. Ei järjestyksellä oikeasti ole niin väliä mutta jos saatavilla niin ehkä julkaisujärjestys on paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumipeikko ja pyrstötähti taitaa olla eka, itse luen yleensä julkaisujörjestyksessä. Olen siis lukenut sarjan useita kertoja ja ikää 35v. ;)

Muumipapan urotyöt kertoo Papan nuoruudesta, joten ajallisesti eka.

Vierailija
4/4 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjat ovat seikkailullisempia ja myöhemmät filosofisempia. Ehkä se eka kirja, Muumipeikko ja pyrstötähti, on ihan hyvä aloitus. Ennen sitä Jansson kirjoitti Muumit ja suuri tuhotulva, joka suomennettiin myöhään, ja joka ei kuulu varsinaiseen muumikaanoniin (heh). On paljon ohuempi kirja, mutta lapsista kiva sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme