Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle voi antaa Nannia / Tuttelia?

Vierailija
07.02.2011 |

Moi!

Meillä vauva pian 3kk. Minulla olisi kova halu ja tarve päästä käymään kampaajalla sekä hierojalla (pää kamalan näköinen, selkä ja hartiat täysin jumissa imettämisen vuoksi), mutta en tiedä miten pitkään minun pitäisi noita menoja pitkittää. En nimittäin saa pumpattua käsi- enkä sähköpumpulla maitoa kuin pieniä määriä. Kammottaa ajatus, että vaikka kuinka syöttäisin vauvan hyvin ja nukuttaisin ennen kaupumgille lähtöä, hän heräisi ja itkisi nälkäänsä.

Tiedän että kiinteitä voi alkaa antaa 4-6kk iässä, hapanmaitotuotteita 10 kk iästä. Onko siihen mikä syy, että lehmänmaitoa suositellaan annettavan vasta 10 kk eteenpäin? Lisääkö esim. diabetesriskiä tms?

Tiedän että toiset vauvat saa korviketta laitokselta saakka ilman ongelmia, mutta miten rintalapsi jonka elimistöön ei ole vielä mennyt mitään muuta kuin äidinmaitoa? Pitääkö korvikettakin antaa totuttelu annoksia kuten esim. perunaa - ihan pieni tippa alkuun ja siitä kasvattaen? Meneekö rintalapsern maha sekaisin jos huitaisee nälkäänsä esim. 150ml korviketta ilman totuttelua?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan joutunut antamaan korviketta rintalapselle? Tuliko mahavaivaa? Sulaako se korvike 3kk lapsen vatsassa yhtä hyvin kuin äidinmaito?

Ap

Vierailija
2/6 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annoin korviketta vasta, kun lähti perhepäivähoitajalle alle vuoden ikäisenä ja kamalat mahavaivat sai tuttelista ja nanista. Semper kävi.

Korvike sulaa hieman hitaammin, joten sitä vauva tarvitsee yleensä vähemmän.

Joskus on ongelmana se, että rintamaidon jälkeen vauva ei suostu juomaan tuttipullosta tai sitten korvikkeen maku on outo. Toiset vaas juovat erilaisesta tuttimallista paremmin. Meillä kelpasi esim. leveä luonnonkumitutti. Kannattaa kokeilla etukäteen, ettei käy vanhan aikaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi kauheesti, muta miten sä et tiedä sitä???

Vierailija
4/6 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen kirjoitin jo aloituksessasi. Eri asia sitten onkin, mikä on suositeltavaa. Eli ihanteellisintahan olisi, ettei lapsen suolistoon laitettaisi mitään "keinotekoista tai ylimääräistä" johonkin aikaan - tätä aikaa juuri tässä nyt tiedustelen..?

Kun olen kuullut, että lasten diabeteksen syyksi epäillään (tai tutkitaan) esim. lehmänmaitokorvikkeita tai tietyille viljoille altistumista vauvana. TÄmän vuoksihan on esim. tampereella ollut tutkimusta, että jos pitää antaa korviketta, annetaan niitä ei-lehmänmaitopohjaisia. Samoin kuin lapsilla joilla diabetesgeeni, heille aloitetaan viljat maissilla, tattarilla ym. ja kotimaisia viljoja saavat vasta myöhemmin.

Joo, tiedän olevani vähän neuroottinen, mutta luulin etten olisi ainoa joka asiaa on pohtinut :)

anteeksi kauheesti, muta miten sä et tiedä sitä???

Vierailija
5/6 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvikkeelle totuttamiselle taitaa olla tuo että syötät vauvan kylläiseksi ja laitat nukkumaan ennen omia menoja. Pari tuntia pärjää varmasti ilman tissiä. Eihän kampaajalla tai hierojalla sen enempää mene aikaa.

Meillä ei ainakaan rintamaitoon tottunut vauva suostunut korvikkeeseen+pulloon koskaan vaan sai korviketta vasta ekan kerran 9kk iässä kun oppi juomaan nokkapullosta. Ja toiseks siinä totuttelussa menee aikansa et saa selville mikä korvike sopii vai sopiiko mikään.

Tuli tosta niska-hartiajumista mieleen et onko sulla käytössä imetystyynyä? Helpotti ainakin mulla kovasti ettei hartiat jumiutunu imettäessä =)

Vierailija
6/6 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunujen kanssa kävelemään ajanvarauksesi ajaksi? Jos vauvalla iskee nälkä etukäteen syöttämisestä huolimatta, voit syöttää pienen samantien.

Vai onko vauvasi niitä, jotka eivät nuku yli 20min pätkiä ja imevät yli tunnin kerrallaan? Siinä tapauksessa ei auta kuin odottaa tai totutella korvikkeeseen. Ainakin kannattaa kokeilla korviketta kotona kerran pari ennen ekaa varsinaista kertaa. Meillä oli 2 rintavauvaa jotka kieltäytyi pullosta kokonaan ( ja hörppyytysmukista ja lusikasta ja nokkamukista) yli vuoden ikäiseksi asti. Mulla oli joko vauva mukana tai miehelle kuulosuojaimet jos olin poissa kotoa yli tunnin :) Nälkään ei terve vauva kuole kahdessa tunnissa eikä saa traumoja, mutta pitkittää ei nälkäitkua tietenkään pidä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme