Rasvatietäjät - mitä rasvaa leivän päälle??
Siinäpä se yksinkertaisuudessaan: mikä on paras/oikea rasva leivän päälle? Nimimerkillä totaalisen pihalla eri rasvoista
Kommentit (41)
Oivariini nyt "oikea valinta"? Ja minkä värinen oivariini kun eikös niitäkin ole monia erilaisia?
Miksi Oivariini on parempi kuin esim. Keiju?
, eikä näköjään osaa lukea tuoteselosteita. Tai sitten eivät ymmärrä niitä. Tämä siis vastauksena Oivariini-kysymykseen.
Ja nykytietämyksen/uskomuksen mukaan siis eköinrasva eim olekaan epäterveellistä sydämen kannalta, kun sen sijaan rypsiöljy on. Ehkä...
Oivariini (Valio): voi, kovettamaton kasviöljy, vesi, suola (1,5 %) ja D-vitamiini. Maitorasvaa 50 % ja kasviöljyä 30 %. Energiaa 720 kcal / 100 g. Rasvaa 80 g, jos tyydyttyneitä rasvahappoja 33 g.
Dellariini (Maitokolmio): Pastöroitu kerma, kovettamaton rypsiöljy, suola, hapate. Maitorasvaa 60 % ja rypsiöljyä 20 %. Energiaa saman verran kuin Oivariinissa, samoin tyydyttyneitä rasvahappoja. A-vitamiinia vähän enemmän, mutta tähän ei ole lisätty D-vitamiinia. Suolaa Dellariinissa on vähemmän, 0,9 %.
Pieniä eroja siis. Luotan enemmän Dellariiniin, koska tykkään suosia pientuottajia, ja niiden käyttämän kasviöljyn pitäisi olla laadukkaampaa.
hyla-Oivariini. Ainekset: voi, kovettamaton kasviöljy, vesi, suola 0,9% ja D-vitamiini. Mitkä on Dellariinin ainekset?
Hmmm... Oivariinissa on kasviöljyä ja Dellariinissa rypsiöljyä. Mitähän tuo kasviöljy on? Eikös rypsiöljy ollut huono valinta?
Hmmm... Oivariinissa on kasviöljyä ja Dellariinissa rypsiöljyä. Mitähän tuo kasviöljy on? Eikös rypsiöljy ollut huono valinta?
mutta teen itse sekoituksen
-500 g voita
-3 dl öljyä (yleensä rypsiä ja oliivia)
-0,6 dl vettä
eikös oliiviöljykin ole kasviöljyä tai rapsista tehty öljy tai auringonkukista? Vai onko se itsestäänselvää, että kyseessä on rypsi?
Kuinka kauan tuollainen oma sekoitus säilyy? Olen harkinnut siihen siirtymistä, jotta ainakin tietäisin, minkälaatuista öljyä siihen menee.
mättäkää vaan sitä OIKEETA voita naamaan;D;D;D
Ihanko justiinsa olet peruskoulusta päässyt?
Virallinen suositus minun tietääkseni on edelleen, että tyydyttymättömiä suosittaisiin, ja kovia rasvoja, kuten voita ei. Neuvolassa sain juuri kuulla lääkäriltä neuvoja, kun sanoin että juotan lapselle täysmaitoa tai kevytmaitoa, eli niiden sijaan rasvatonta suositellaan, ja kylmäpuristettua rypsiöljyä....
Hieman sekavaa kun toiset sanoo toista, Heikkilä ja kumppanit kehuu voita ja lääkärit vastustaa....?!!
Itse suosin voita, kylmäpuristettua oliiviöljyä seka kylmäpuristettua kookosöljyä. Näistä voi ja kookosöljy ovat tyydyttyneitä rasvoja. leivälle levitämme Oivariinia.
vähän isompaa margariinipakettia (600 g), ei ole ainakaan vielä mennyt pilalle eli säilyy meillä sen aikaa mitä tuollaisen määrän kuluttamiseen menee :) Meitä on 3, rasva menee käytännössä vain leivän päälle. Kestäisköhän satsi meillä joku 2 viikkoa? Varmaan säilyy sen aikaa mitä esim. voipaketti säilyy.
Kuinka kauan tuollainen oma sekoitus säilyy? Olen harkinnut siihen siirtymistä, jotta ainakin tietäisin, minkälaatuista öljyä siihen menee.
Kannattaa sekoittaa isompi erä pakkaseen valmiissa annoarasioissa (vanhoissa margariinirasioissa) Oikein koneella sekoitat siis isomman erän ja laitat rasioihin.
Ostan normaalisuolaista Floraa, Keijua tai sitten Beceliä, yleensä tarjousten mukaan.
Jos siihen kuolen, olkoon se sitten niin.
Itse käytän sellaisten minkkien rasvaa jotka ovat olleet siementämättä kauan.
Saan siis hyvää monityydyttymätöntä eläinrasvaa leivän päälle.
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=99
, mutta sai ainakin minut heittämään Florat pois ja ostamaan voita tilalle...