Kuivaatko kuivausrummussa myös sellaisia vaatteita, joiden pesuohjeessa on rumpukuivaus kielletty?
Kun vaatteiden pesuohjeita katselee, tosi harvassa vaatteessa rumpukuivaus on sallittu. Onko sinulla mennyt pilalle vaatteita siksi että olet kuivannut niitä kuivurissa? Tai onko kutistunut liian pieneksi tms? Itse olen huomannut kirpputoreilla joskus lasten collegevaatteita, jotka ovat kovia koppuroita. Ovatkohan ne menneet kuivausrummussa sellaisiksi?
Kommentit (32)
Monessa vaatteessa on se kuivauksenkieltomerkki ihan "varmuuden" vuoksi, olen kuullut.
Vähälle jäisi rummun käyttö jos niitä ohjeita noudattaisi.
Ja sitten jotain kirpparilta ostamia arkivaatteita saatan kuivata rummussa kiellosta huolimatta, koska niistä ei tiedä vaikka olis edellinen käyttäjäkin kuivannut. Mutta muuten noudatan valmistajan ohjeita. Mulla ei ole ollut kauan rumpua joten olen vielä hiukan varovainen sen kanssa..
ne merkinnät ovat vain varmuuden vuoksi. Valmistaja on ylivarovainen, ettei tule vaateita jos vaate meneekin pilalle.
Itse en ole saanut yhtään vaatetta pilalle rummussa.
Lähes kaikki lastenvaatteet kuivataan rummussa, ei kuitenkaan ulkovaatteita ja joitakin hienompia juhlavaatteita.
Omista vaatteista sukat ja alushousut sekä kotivaatteet pyörivät rummussa kuivaksi.
paitsi sellaiset, joiden kanssa en uskalla ottaa riskiä, tai trikoovaatteet, jotka on jo ostettaessa sopivankokoisia, eikä kärsi enää kutistua.
Olen huomannut että lapsen velourvaatteet tulee ihanan tuntuisiksi, nukka pörröttää kauniisti kuivausrummun jälkeen!
en ole huomannut että mikään tekstiili muuttuis kovaksi kuivausrummussa, päinvastoin ne aina pehmenee.
joutaakin pois. En jaksa/viitsi/ehdi lajitella vaatteita kuivumaan eri paikkoihin. Paitapuserot tms ei asia, ne menee henkariin kuivumaan muutenkin
Melkein kaikessa muussa vaatteessa on lycraa/ kuminauhaa ( kaikki urheiluvaatteet ja alusvaatteet), printtejä tms.
Fleecepaitoja saatan joskus kuivattaa puoliksi rummussa, niin niistä tulee kuohkeita. Samoin pehmolelut ja tyynyt kuivaan rummussa.
Rumpu pehmentää vaatteet.
Itse olen huomannut kirpputoreilla joskus lasten collegevaatteita, jotka ovat kovia koppuroita. Ovatkohan ne menneet kuivausrummussa sellaisiksi?
Alkuun laitoin sinne lähes kaiken ja todellakin meni paljon pilalle. Trikoot kutistuivat ja muuttivat muotoaan, elastaanit haurastuivat. Nykyisin käytän rumpua lähinnä vain pyyhkeille ja lakanoille.
Paljon helpompaa on laittaa tiukimmat mahdolliset pesumerkinnät pesuohjeeseen.
Ja kyllä, itsekin rumpukuivaan myös kieltomerkinnällä varustettuja vaatteita, valikoiden ja omalla riskillä tietty.
pitkään aikaan onnistunut mitään pilaamaan. kaikkein tärkeintä on , ettei kuivaa liian kuivaksi, jolloin vaate kutistuu. nykyiset kuivausrummut osaa jo hyvin haistaa sen vaatteen jäännöskosteuden.
Omat ohjelmat villalle, silkille jne.
Kannattaa siis ostaa hiukan väljää kokoa, varsinkin trikoovaatteet.
Ja välttää herkimpien vaatteiden panemista kuivausrumpuun. Varsinkaan villa, pellava tai silkki eivät kuulu rumpuun. Eivätkä kosteuskäsitellyt ulkoiluvaatteet.
Lisäksi olen joitain mustia vaatteita kuivannut aika säästeliäästi, koska ne kauhtuvat aika nopeasti kuivurissa.
Mutta muuten olen heittänyt arkivaatteet kaikki rumpuun.
Ostan pääsääntöisesti numeron liian isoja vaatteita, jottas aavat kutistua kuivausrummussa. Eivät ole koppuroita mitkään vaatteet. Ainoastaan omat farkut ja vähän arvokkaammat vaatteeni kuivaan henkarilla, en omista kuivaustelinettä.
ole pilalle mennyt. Puuvillaiset sukat tosin kutistuvat edelliseen numeroon, eivät nekään kuitenkaan kaikki. Olen kuivannut myös Reimatec -talvipuvun usein - ei mitään negatiivista vaikutusta esim. kosteudenkestävyyteen. Rintaliivejä tosin en rummussa kuivaa.
ihan kaikkea en tietenkään sinne laita...sen oppii kyl tietämään mikä kestää ja mikä ei.
ihan kaikkea en tietenkään sinne laita...sen oppii kyl tietämään mikä kestää ja mikä ei.
tulee ihanan muhkeita. Villasukatkin kuivaan.