Tunnetko narsistinaisia?
Kommentit (16)
- ääretön huomionkipeys. Pakko olla huomion keskipisteenä, ellei tilanne ole hänelle erityisen outo, jolloin tarkkailee ihmisiä. Ja nauttii huomiosta silminnähden.
- vaatii palvontaa ihmisiltä ja omistautumista hänelle. Syrjähypyistä (nais"ystävät" mukaanlukien) tulee pahaa rankaisua.
- pakkomielteisesti yrittää hurmata jokaisen kaksilahkeisen.
- esiintyy siirappisen täydellisenä epäuskottavuuteen asti.
- selvästi kokenut näyttelijä ja valehtelija.
- valmentaa lapsiaan niittämään kunniaa hänelle eri osa-alueilla. Kohteliaista käytöstavoista taitoihin ja urheilulajeihin.
- Kyylä. Tietää takuuvarmasti kiinnostavien ihmisten toiminnot, ilmeisesti tarkkailee ihmisiä löytääkseen heikot kohdat ja osatakseen kaveerata esim. yhteisössä sosiaalisesti merkittävien ihmisten kanssa.
- Puhuu paskaa ihmisistä rohkaistuessaan valtavalla intensiteetillä. Nauttii siitä silminnähden.
Summa summarum elää pönkittääkseen itseään ja murentaakseen valta-asemaansa uhkaavia ihmisiä. Julma äiti ja puoliso, ja "ystävä".
on jonkinmoinen kaveri. Eli olen tuntenut jo 25 vuotta ja näemme yhteisten ystävien luona.
Hän on oikeasti lahjakas ihminen, mutta se itsekehu on koomista. "Kun minä olin johtajana siellä" - wtf, kuka kuvailee työnkuvaansa näin, siis oikeesti?
Hän on myös "ensimmäinen, joka näissä piireissä teki sen, ja olin kaikkien ihmisten puheenaihe". Muut tekevät mitä uskaltavat, hän tekee, mitä haluaa.
Kun harvakseltaan näemme, niin hän antaa kaiken huomion vain ja ainoastaan minulle. Hänen seurassaan tuntee itsensä spesiaaliksi ja tärkeäksi. Hän tuntee "kaikki tärkeät ihmiset", ja ohjaa sinut heidän puheilleen
Hänellä on aina ollut oma hovi. Heistä hän pitää hyvää huolta. Lapsia ei ole.
Itseänsä hän kutsuu "vahvaksi persoonaksi, joka ärsyttää joitain ihmisiä".
mikä on sinun osasi, eli miksi hän kohtelee sinua noin hyvin vuodesta toiseen?
Naisnarsistikaan ei välttämättä aina ole mikään miestennielijä, vaan voi päteä pääasiassa muilla osa-alueilla. Esim. jos omat ulkoiset avut eivät ole järin merkittävät.
tekevät mitä tahansa saavuttaakseen tahtomansa. Toinen nainen on aina uhka, kilpailija.
Esimiehinä erittäin ilkeitä; nolaavat alaisiaan toisten nähden, itkettävät heitä. Lähtevät ovet paukkuen kokouksista, ellei toimita hänen mielen mukaan.
Teatraalisia, tilanteen vaatiessa tuhertavat yhden kyyneleen..
Puolisoina mustasukkaisia, jyrääviä, sitovat puolison kotiin.Seksi on kaupankäyntiä, lupaavat parantua ja parantuvatkin hetkeksi, kunnes palaavat aiempaan.
Hyvittelee töissä ja kotona, pitää tarvitsemansa lähituen näin pönkittämässä itseään.
Suuttuu ikuisesti, jos häntä loukataan.
Ajautuvat pikku rikkeisiin, mutta hurmaavalla olemuksellaan puhuvat virkamiehetkin puolelleen.
Asiakkaina terveydenhuollossa vaativia, aina löytyy vikaa organisaatiosta.
Nostavat metelin missä tahansa milloin tahansa, ellei tapahdu heidän maun mukaan.
Hän on äärimmäisen pelottava. Ei tulisi koskaan mieleen sanoa mitään poikkipuolista sanaa, sillä siitä on aina seuraamuksensa. Öksettavaa.
ja jotta kuvio on tarpeeksi epämiellyttävä: myös miehensä on narsisti. Onneksi ovat omasta tahdostaan lapsettomia, sillä lapselle olisi kamala rangaistus kasvaa heidän kasvattamana.
tallinpitäjä. Ryssi koko homman todella lahjakkaasti ja kaikki oli tietenkin toisten syytä. Ei maksanut laskuja, ei huolehtinut hevosista eikä tallista. Hänen selityksensä oli tietenkin, että muut käyttivät häntä hyväkseen. Joo-o.
On sellainen, joka
- omasta mielestään ei tee koskaan virheitä
- on sitä mieltä, että syy omiin ja parisuhteen ongelmiin on aina miehessä, miehen ystävissä, miehen vanhemmissa, miehen työkavereissa, hänen ystävissään
- on todella taitava manipuloija, osaa puhua jopa ammatti-ihmiset puolelleen
- on niin kauan toisten naisten kanssa hyvissä väleissä, kun joko hyötyy näistä, saa niiltä tukea omille tarpeilleen ja mielipiteilleen tai pystyy manipuloimaan niitä niin, että heille ilmaantuu ongelmia parisuhteeseen tai elämään; nauttii siitä kun muilla menee huonosti
- on fyysisesti ja henkisesti väkivaltainen
- ei pysty osoittamaan lapsilleen eikä miehelleen minkäänlaista empaattisuutta, läheisyyttä tai mielihyvää
- ei pysty puhumaan muista koskaan mitään hyvää
- on kateellinen toisille ihan kaikesta
- "korjailee" omaa ulkonäköään silikonein, hiuslisäkkein, ripsitupsuin, ikuisella laihduttamisella, botoxilla ja muilla ihmeryppyvoiteilla
- on TODELLA rasittava
Tossa noita mitä ihan ekana tuli mieleen. Onneksi olen osannut tehdä pesäeroa! Oma elämä on todella paljon helpompaa ilman häntä!
yhden.
Lumoava ihminen, mutta vetaa mukaansa todellisuuteen, joka on taynna hanen omia sankaritarinoitaan ja erinomaisuuttaan - eika tarkoita pahaa silla. Han vain elaa sellaisessa todellisuudessa.
Mutta ajan myota suhteesta tuli tuhoisa, siina oli kuin mukaanvedetty jonkun yhdenihmisen naytelmaan ja psykoosiin. Lopulta aloin epailla omaa tervejarkisyyttani. Suhteessa oli tilaa vain yhdelle ihmiselle ja yhdelle todellisuudelle.
Han ei myoskaan osannut kantaa vastuuta teoistaan, nahda toimiensa seurauksia, esimerkiksi. Mielestani yritin auttaa hanta, mutta se oli kuin kuminauha ja rapsahti lopult aina minun kasvoilleni.
Minun oli ihan oman mielenterveyteni vuoksi katkaista ystavyys, joka oli aikoinaan ollut hyvinkin inspiroiva. Aluksi en huomannut noita piirteita, mutta jalkikateen ajatellen ne olivat olemassa koko ajan.
On siis olemukseltaan ja alykkyydeltaan kaikinpuolin lumoava ja hurmaava ihminen, mutta taysin kyvyton empatiaan tai aitoon vuorovaikutukseen. Poikkeuksellisenkin alykas ja lahjakas. Mutta hyvaksyy vain tayden palvonnan, ei oikein anna luontevalla tavalla tilaa toiselle. Hyvaksyy vain sellaiset lahelleen, jotka ovat valmiita palvomaan ja lopulta ei voi heita arvostaa siita syysta, ettei nailla ole omaa tahtoa.
Salailu on myos hankalaa, silla se on hanen tapansa kayttaa valtaa. Ketaan ei saasteta.
Jotenkin kylla ymmarran hanta, mutta huomasin, ettei siita ystavyydesta vain tullut lopulta mitaan. Luottamusta oli miltei mahdoton rakentaa, vaikka kuinka yritin vuosien ajan.
yhden.
Lumoava ihminen, mutta vetaa mukaansa todellisuuteen, joka on taynna hanen omia sankaritarinoitaan ja erinomaisuuttaan - eika tarkoita pahaa silla. Han vain elaa sellaisessa todellisuudessa.
Mutta ajan myota suhteesta tuli tuhoisa, siina oli kuin mukaanvedetty jonkun yhdenihmisen naytelmaan ja psykoosiin. Lopulta aloin epailla omaa tervejarkisyyttani. Suhteessa oli tilaa vain yhdelle ihmiselle ja yhdelle todellisuudelle.
Han ei myoskaan osannut kantaa vastuuta teoistaan, nahda toimiensa seurauksia, esimerkiksi. Mielestani yritin auttaa hanta, mutta se oli kuin kuminauha ja rapsahti lopult aina minun kasvoilleni.
Minun oli ihan oman mielenterveyteni vuoksi katkaista ystavyys, joka oli aikoinaan ollut hyvinkin inspiroiva. Aluksi en huomannut noita piirteita, mutta jalkikateen ajatellen ne olivat olemassa koko ajan.
On siis olemukseltaan ja alykkyydeltaan kaikinpuolin lumoava ja hurmaava ihminen, mutta taysin kyvyton empatiaan tai aitoon vuorovaikutukseen. Poikkeuksellisenkin alykas ja lahjakas. Mutta hyvaksyy vain tayden palvonnan, ei oikein anna luontevalla tavalla tilaa toiselle. Hyvaksyy vain sellaiset lahelleen, jotka ovat valmiita palvomaan ja lopulta ei voi heita arvostaa siita syysta, ettei nailla ole omaa tahtoa.
Salailu on myos hankalaa, silla se on hanen tapansa kayttaa valtaa. Ketaan ei saasteta.
Jotenkin kylla ymmarran hanta, mutta huomasin, ettei siita ystavyydesta vain tullut lopulta mitaan. Luottamusta oli miltei mahdoton rakentaa, vaikka kuinka yritin vuosien ajan.
Kysymyksessa on siis erittain pateva johtaja toisaalta, oiekasti lahjakas ja kyvykas nainen tehtavissaan. Paitsi etta sihteerit vaihtuvat tiuhaan tahtiin... Ei ole suomalainen.
Ja selkeästi hän on tärkeä hovin jäsen. Narsisti saa häneltä pönkitystä omalle egolleen ja varmistelee selustojaan ja suosiotaan jakamalla tälle huomiota.
Voisitko kertoa vielä kuuluuko teilläkin muiden ihmisten haukkuminen olennaisena osana yhteisiin hetkiinne.
Yksi vanhempi sukulaisnainen on hyvinkin mahdollisesti persoonallisuushäiriöinen. Sillä puolen sukua on muutenkin outoa sakkia, mutta tämä yksi on ihan omaa luokkaansa. Ilmenemistapoja: järjetön, sokea itsekeskeisyys. Riidanhaastanta. Totaalinen huumorintajuttomuus. Eeppiset kaunat. Huuto, raivoaminen.
Samoin tulee mieleen eräs entinen naispuolinen esimieheni. Kirkumiskohtauksia keskellä työpaikkaa, sättimistä ja nimittelyä. Soitteli puhelimella ja raivosi minulle esim. kun joku hänen oma projektinsa (joka ei liittynyt minuun mitenkään ja jonka parissa en ollut edes työskennellyt!) meni mönkään sillä projektikumppanit lähtivät kävelemään, koska eivät halunneetenää olla tekemisissä esimieheni kanssa. Ja hän siis huusi puhelimessa kuin se olisi ilmiselvästi jotenkin ollut minun syyni. ??!! Muistan vieläkin elävästi miten epätodelliselta se ekalla kerralla tuntui. Ei vain voinut käsittää että kuinka kukaan aikuinen ihminen voi - ja kehtaa! - käyttäytyä noin.
Rauhallisinakin päivinä kanssakäyminen oli jatkuvaa tölvimistä, töykeyttä ja vittuilua. Esimieheni piti ohjata mun työtäni mutta reaktio esim. simppeliin protokollakysymykseen oli tyyliin "luulin että sun koulutuksella nyt sentään tuon olisit osannut".
Hirveä, hirveä, hirveä ihminen.
ja jotta kuvio on tarpeeksi epämiellyttävä: myös miehensä on narsisti. Onneksi ovat omasta tahdostaan lapsettomia, sillä lapselle olisi kamala rangaistus kasvaa heidän kasvattamana.
Persoonallisuushäiriöt - tai taipumus sellaiseen - saattavat nykytiedon valossa olla hyvinkin geneettisiä. Niin että voi olla että tuon perhe-idyllin olisi viimeistellyt pieni narsistinen Joanna-Jemymah-prinsessa!
Rikkoi minut tahallaan syyttämällä ja haukkumalla ihan kaikesta ja lopuksi kun olimme jo eronneet vertasi minua sarjamurhaajaan ja haukkui idiootiksi jne jne jne. Osasi kietoa kaikki miehet pikkuriliin ympärille helposti, siihen auttoi mahtava ulkonäkö ja aivot. Oli järkevä ja kaunis ja pirun sekaisin. Sen jälkeen ei ole naiset oikein kiinnostanut, eikä todellakaan miehetkään :)
3 kuvaili hänet. Liekkö sama tyyppi. En olisi koskaan kuuna kullan valkeana uskonut, että sellaisia ihmisiä voi olla, mutta kyllä voi. Ihan hirveä tapaus.
Jos nyt siis ei puhuta terveestä narsismista, jota on kaikilla, vaan narsismista luonnehäiriönä tai jopa psykopatiasta, jota nimitystä myös on aiemmin käytetty.
Erona miehiin on vain se, että narsistinaiset saavat halutessaan avioeron yhteydessä lapset helposti itselleen ja käyttävät heitä sumeilematta kiristyksen ja koston välineenä (sillä narsistin mielestähän hänen kaikki ongelmansa ovat muiden syytä ja parisuhteessa tietenkin miehen syytä: kukaan mies ei pysty parantamaan narsistia ja tekemään hänestä onnellista, mikä on narsismin mielestä syy tuhota miehen elämä mahdollisimman perusteellisesti).
Narsistinaisen lapsen osa on ikävin mitä kuvitella saattaa.