Onko sulla ollut olkapää kipeänä eli kiertäjäkalvosimen tulehdus, jäätynyt olkapää tai
yliliikkuva olkapää, joka on ollut kroonisessa tulehduskierteessä? Paljonko sait sairaslomaa?
Ihmettelen vaan näitä meidän työterveyshuollon kolmen päivän sairaslomapätkiä.
Kommentit (39)
Kiertäjäkalvosimen tulehdus, ei saikkua toimistotyö. Sain jonkun buranaa tehokkaamman kipulääkekuurin. Se auttoi.
Loukkasin n. 4 v sitten oik. olkapään lumitöissä. Käsi ei noussut yhtään, kävin tth:ssa, josta sain Burana-kuurin, sinnittelin sillä n. ½ vuotta, kunnes menin uudelleen tth:oon ja sain lähetteen ortopedille. Sairauslomalla en tossa välissä ollut. Ortopedi määräsi magneettikuville, josta tuomiona oli tulehdus ja jänteen pinnetila. Kipulääkkeeksi Panacodia ja kortisonipiikki kolme kertaa. Näillä ei toivottua tulosta, jonka jälkeen olkapää leikattiin, jänne vapautettiin, tehtiin ns. acromioplastia, jossa solisluun pää katkaistaan jolloin jänne vapautuu pinnetilasta. Tästä sairauslomaa 8 vk.
Pitkälliset tulehdustilat tulisi hoitaa kortisonikuurilla (3 kertaa) ja näiden yhteydessä vähintään 3 pvn sairausloma ja käsi täysin lepoon.
Minulla kun todettiin kiertäjäkalvosimen tulehdus työterveydessä, laitettiin kortisonipiikki ja siitä 2 pv. sairaslomaa. Kuukauden oli ok, ja nyt on taas alkanut vaivata, pitänee käydä uudelleen.
Kaaduin, mursin olkapääni ja kiertäjäkalvoon tuli repeämiä. Työterveyshuolto antoi sairauslomaa yhden päivän, onneksi sentään kirjotti lähetteen erikoislääkärille (työtapaturma). Orttopedi kirjoitti aluksi 10 viikkoa ja sitten 8 viikkoa lisää, olisi kirjoittanut enemmänkin mutta halusin töihin. Käsi ei kuitenkaan tullut kuntoon (jäätynyt olkapää) ja se leikattiin reilun puolen vuoden päästä ja siinä yhteydessä taisi tulla 6 viikkoa sairauslomaa. Nyt tapaturmasta on 1,5 vuotta, kivut alkaa hellittää, jonkinlainen liikerajoitus jäänee pysyväksi. En toivoisi vastaavaa pahimmallekkan vihamiehelle.
Kesti puolisen vuotta, kärsin itsekseni kun ei varsinaisesti haitannut työntekoa, en saikuttanut ollenkaan.
Kiertäjäkalvosimen tulehdus vasemmassa olkapäässä. Alkoi vaivaamaan kaatumisen jälkeen. Sain kolme päivää saikkua kaatumisesta tulleiden muiden vammojen takia, en olkapään. Hoito ktulehduskipulääkekuuri ja sen jälkeen jumppaa. Vihotteli aikansa (noin vuosi), ja vihoittelee aina aika-ajoin edelleen. Koska on vasen olkapää kyseessä en viitsii hakea saikkua koska pärjään oikealla kädellä. Toimistotöitä teen.
olenjo taistellut kipeän olkapään takia vakuutus riita työtapaturma maha jo lääkeistä kipeä ei jaksa enää nytkin hirveä kipeä
Viikon saikkuja olen saanut, ja lähetteen fysioterapiaan.
älyttömän kipeä oli eikä kättä saanut nostettua ylös.
Kuukauden päivät sairaslomaa.
enpä toisaalta ollut sitä anomassakaan.
Ja on nytkin. En ole tajunnutkaan, eettä siitä pitäisi jotain sairauslomaa saada =O
Tällä erää ollu sairaslomalla 8 kk. Ja kun joskus palaan töihin niin osasairaspäivärahan turvin. Kipu jo hellittänyt lähes kokonaan. Liikerata ei ole vielä kunnossa. Fysioterapuaa takana 22 kertaa ja vielä jatkuu. Usko edelleen kova, että kyllä tästä käsi vielä tulee.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2011 klo 12:31"]
kiertäjäkalvosimen tulehdus oli.
[/quote]
Täsmälleen sama mulla! Lisäksi kävin fysioterapiassa. Muistaakseni sain jotain kipulääkkeitäkin, tästä en ole varma.
Minä olin vaivan vuoksi saikulla 6 kk eikä olkapää ollut sittenkään vielä kunnossa. Olin sinnitellyt päätetyössä aivan liian pitkään ennen lääkärinhoitoon hakeutumistani. Yleislääkäri lähetti ortopedille, joka taas laittoi lähetteen ultraäänitutkimukseen. Olkapäässä havaittiin kalkkeutumia ja täydellistä ultraa ei voitu edes tehdä, koska kipu oli niin kova. Silti työnantajani väitti, että olin aiheetta pois töistä ja päätti työsuhteeni. Olin tehnyt yli 37 vuotta työtä, jossa jouduin olemaan staattisessa asennossa ja naputtamaan tunnista toiseen koneella. Kun työkyky sitten meni, sain kiitokseksi kengän kuvan persuuksiin. Mutta se kipu oli todellakin sellainen, etten yöllä saanut kunnolla nukuttua ja takin pukeminen oli täyttä tuskaa T-paidasta puhumattakaan. Käden nosto oli todella tuskallista ja kun olen oikeakätinen ja oikea olka kipuili, olin todellakin työkyvytön, vaikka työnantaja väitti toisin.
mulle kortisoni piikki ja päivä saikkua teen siivous töitä et tälleen meillä päin,45
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 16:58"]
Minä olin vaivan vuoksi saikulla 6 kk eikä olkapää ollut sittenkään vielä kunnossa. Olin sinnitellyt päätetyössä aivan liian pitkään ennen lääkärinhoitoon hakeutumistani. Yleislääkäri lähetti ortopedille, joka taas laittoi lähetteen ultraäänitutkimukseen. Olkapäässä havaittiin kalkkeutumia ja täydellistä ultraa ei voitu edes tehdä, koska kipu oli niin kova. Silti työnantajani väitti, että olin aiheetta pois töistä ja päätti työsuhteeni. Olin tehnyt yli 37 vuotta työtä, jossa jouduin olemaan staattisessa asennossa ja naputtamaan tunnista toiseen koneella. Kun työkyky sitten meni, sain kiitokseksi kengän kuvan persuuksiin. Mutta se kipu oli todellakin sellainen, etten yöllä saanut kunnolla nukuttua ja takin pukeminen oli täyttä tuskaa T-paidasta puhumattakaan. Käden nosto oli todella tuskallista ja kun olen oikeakätinen ja oikea olka kipuili, olin todellakin työkyvytön, vaikka työnantaja väitti toisin.
[/quote]
Tämä neuvo toki tulee vähän liian myöhään, mutta muille päätetyötä tekeville tästä voi olla vielä hyötyä. Muistakaan tehdä jumppaliikkeitä työpäivän aikana aina kerran tuntiin! Etenkin selän lihaksia tulisi muistaa vahvistaa ja rintalihaksia venytellä muutaman minuutin ajan. Tuskin kukaan työnantaja sentään ihan paikallaan vaatii olemaan 8 tuntia päivässä. Sellaiset työt ovat tietenkin asia erikseen, jossa tehdään toistuvaa liikettä, joka rasittaa olkapäätä.
Ei siitä saikkua kuulu antaa yhtään.
Päinvastoin, sitä pitää käyttää että jäätynyt sulaa.
2,5vkoa tuli ja lääkkeiksi parasetamol, ibuprofeeni ja kipugeeli.
Miten teillä on hoidettu tuota olkapään kiertäjäkalvosimen tulehdusta? Uusiiko herkästi?