Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5v ja harrastukset

Vierailija
04.02.2011 |

Okei, ei 5v:n ole pakko harrastaa mitään, mutta koska moni senikäinen harrastaa jotakin, kuka mitäkin, niin ilmoitin pojan jalkapalloon, jossa myös moni päiväkotikaverikin on. Lapsi on ollut koko ajan vastahakoinen, syyksi sanoo, ettei osaa. Vakuuttelen ettei moni muukaan osaa eikä kukaan osaa jos ei harjoittele.

Mietin mitä pitäisi tehdä. Viedäkö puoliväkisin treeneihin tämä kevätkausi (jospa poika innostuisikin) vai kuunnella lapsen tuntemuksia ja lopettaa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin mitä pitäisi tehdä. Viedäkö puoliväkisin treeneihin tämä kevätkausi (jospa poika innostuisikin) vai kuunnella lapsen tuntemuksia ja lopettaa?

Kamalaa joutua vapaa-ajalla jonnekin, missä ei halua olla:-(

Odotatte vielä vähän aikaa ja aloitatte jotain, mistä poika itse tykkää.

Vierailija
2/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-v on pieni. Älä pakota, jos lapsi ei halua. Älä ainakaan joukkueurheiluun vie! Jos veisit vaikka uimahalliin kanssasi, jos innostuu, niin uimakouluun. Kesällä vaikka suunnistusharjoituksiin, kulkisit itse metsässä pojan kanssa. Jos et osaa, niin siellä ohjaajat opettavat. Tai vaikka veisit luistelemaan, hiihtämään, laskettelemaan kanssasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanikäinen poika jolla myöskään harrastukset eivät oikein ole lähteneet sujumaan, on vähän sellainen mammanpoika :) Just jalkapalloa kokeiltiin kesällä ja alkuun oli tosi innostunut mutta sitten jotenkin jännitti sinne menemistä. En pakottanut (kerran, kaksi käytiin kentän laidalla seisoskelemassa josko kuitenkin innostuisi).

Periaatteessa kannustaisin siihen, että kun joku harrastus on aloitettu, siellä käydään se kausi. Mutta jos olette just käyneet pari kertaa kokeilemassa eikä silti halua mennä, niin älä pakota.

Riippuu niin paljon lapsesta. Meillä esikoinen oli 5-vuotiaana taitoluistelussa, uimakoulussa ja jumpassa aivan innoissaan.

Vierailija
4/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanikäinen poika jolla myöskään harrastukset eivät oikein ole lähteneet sujumaan, on vähän sellainen mammanpoika :)

Miten voi sanoa 5-vuotiaasta, että ahrrastukset eivät ole lähteneet sujumaan???

Uskomatonta, miksi ihmeessä 5-vuotiaalla ylipäänsä on pakko olla harrastuksia? Sitten toki voi olla, jos lapsi välttämättä haluaa jotakin harrastaa, mutta jos harrastaminen ei "suju", olisiko mahdollista vanhemman katsoa peiliin ja miettiä voisiko olla niin, että ko. lapsi ei vielä kaipaa harrastusta!

Vierailija
5/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada pojan kokeilemaan, koska on hyvinkin mahdollista, että hän tykkäisikin lajista kauheasti. Tuon ikäinen voi jännittää ja pelätä ihan mitä vaan ja jos siellä on kavereitakin, niin hän saattaisi hyvin innostua, kun kerran näkisi, miten kivaa on.

Jos poika kokeilun jälkeen olisi edelleen sitä mieltä, ettei halua lajia harrastaa, en pakottaisi.

Vierailija
6/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa joutua vapaa-ajalla jonnekin, missä ei halua olla:-(

Odotatte vielä vähän aikaa ja aloitatte jotain, mistä poika itse tykkää.

mutta joskus ei tiedä mistä 5v tykkäisi ellei painosta kokeilemaan erilaisia lajeja/harrastuksia. Ja joskus voi olla, että pitää malttaa kokeilla useamman kerran ennenkuin kipinä mahdollisesti syttyy. Jos syttyy. Niin, eli missähän menee raja tervehenkisen lapsen edun mukaisen "patistamisen" ja lapsen edun vastaisen pakottamisen välillä?

Joo, onhan 5v vielä pieni, ja meidän poika esim kammoaa luistelua. Silti koulussa kaikkien pitäisi jo osata luistella.

Vierailija
7/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on niistä jo monta päivää etukäteen ihan täpinöissään. Mutta ehdottomasti en veisi mihinkään harrastukseen, jos lapsi ei haluaisi. 5v. on pieni ja miksi ihmeessä hankaloittaisit arkea kuljetuksilla ym. ihan turhaan?

Vierailija
8/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa joutua vapaa-ajalla jonnekin, missä ei halua olla:-( Odotatte vielä vähän aikaa ja aloitatte jotain, mistä poika itse tykkää.

mutta joskus ei tiedä mistä 5v tykkäisi ellei painosta kokeilemaan erilaisia lajeja/harrastuksia. Ja joskus voi olla, että pitää malttaa kokeilla useamman kerran ennenkuin kipinä mahdollisesti syttyy. Jos syttyy. Niin, eli missähän menee raja tervehenkisen lapsen edun mukaisen "patistamisen" ja lapsen edun vastaisen pakottamisen välillä? Joo, onhan 5v vielä pieni, ja meidän poika esim kammoaa luistelua. Silti koulussa kaikkien pitäisi jo osata luistella.

Miksi ihmeessä 5-vuotiasta pitää jo painostaa, jotta saadaan selville mistä hän tykkää. Eihän 5-vuotiaan vielä tarvitse tietää mistä hän tykkää tai mitä haluaa harrastaa (jos ylipäätään haluaa harrastaa). Minusta on uskomtaonta ajattelua, että 5-vuotiaana on alettava jo slevittää lapsen tlevia harrastustoiveita. Ne liikuntajutut mitä koulussa "pitää" osata (luistelu, hiihto, muu liikunta), oppii ihan kotikonstein eli oman perheen kanssa yhdessä tehden. Koulua varten ei tarvitse "prepata" 5-vuotiasta; se on kyllä todella keksitty perustelu tuolle vanhempien halun mukaiselle harrastuspakolle.

Korostan kuitenkin sitä, että mielestäni harrastaminen on ihan ok jo 5-vuotiaalle, mikäli hän sitä itse haluaa. Erilaisissa kerhoissa ja muissa tai lyhyissä "liikuntakouluissa" (tyyliin muutaman kerran uimakoulu) voi lasta toki käyttää, jos lapsi niiden kautta jostakin vaikka innostuisi, MUTTA varsinaiseen esim. koko kevätkauden säännöllisenä kestävään harrastukseen en veisi noin pientä lasta ilman lapsen omaa halua.

Vierailija
9/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 vuoden iässä jännittäneet futiskouluun menoa, uimakoulua ym., yksi ihan niin, että itketti siellä uimahallin pukuhuoneessa ennen ekaa kertaa. Mutta tuen ja painostuksen jälkeen kun ovat yhden kerran menneet mukaan, onkin kaikissa noissa ollut tosi hauskaa ja ovat olleet ylpeitä arkuutensa voittamisesta. Ja tuosta uinnista tuli esikoiselle oikea harrastus myöhemmin.

Lapsesta välittämistä on myös se, että auttaa tarvittaessa vähän jämäkämminkin jännittämiskynnyksen yli. Joku 5-vuotias voi ihan siksikin sanoa ei, että hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä jossain harrastuksessa tehdään. Tai jotenkin väärä käsitys.

Jos minä olisin toiminut lapsieni joka ikisen epävarmuudesta kumpavan ein mukaan, olisipa meillä aikamoiset sohvaperunat. Mutta kukin perhe tietenkin tyylillään.

Vierailija
10/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaan pakko harrastaa mitään. Eikä isommankaan lapsen. Mutta ei se harrastaminen miksikään haitaksi ole todellakaan. Maan tapa vaan on se, että hoetaan virallista mantraa "lapset ei tarvitse harrastuksia, tavallinen arki ja koulu riittää", ettei vaan kenellekään tule paha mieli siitä, että joku saa enemmän.

Vierailija
11/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto mä olen noviisi näissä lasten jutuissa. Pitääkö 5v.llä olla harrastuksia?

Olen auttamattomasti taas missannut koko jutun, otetaanko jossain sen ikäisiä harrastamaan jalkapalloa?

Oma poikani olisi kiinnostunut, mutta minne se pitää ilmoittaa? Olen luullut että vasta isompana.

Ja meneekö sekin näin että nyt talvella pitää ilmoittautua ensi syksyn harrastuksiin, koska uimakoulu oli ainakin ihan täynnä ja sinne olisi pitänyt ilmoittautua tyyliin kolme vuotta etukäteen....

Apua!!

Vierailija
12/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sen verran tulijoita, että huhti- toukokuussa kannattaa olla aktiivinen, mikäli haluaa lapsensa seuraavan syksyn harrastusryhmiin. Ja muutenkin kannattaa olla skarppina, suosituimmat uimakouluajat menee Helsingissä täyteen muutamassa tunnissa siitä, kun ilmoittautuminen on alkanut.

Vierailija
13/13 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa joutua vapaa-ajalla jonnekin, missä ei halua olla:-( Odotatte vielä vähän aikaa ja aloitatte jotain, mistä poika itse tykkää.

mutta joskus ei tiedä mistä 5v tykkäisi ellei painosta kokeilemaan erilaisia lajeja/harrastuksia. Ja joskus voi olla, että pitää malttaa kokeilla useamman kerran ennenkuin kipinä mahdollisesti syttyy. Jos syttyy. Niin, eli missähän menee raja tervehenkisen lapsen edun mukaisen "patistamisen" ja lapsen edun vastaisen pakottamisen välillä? Joo, onhan 5v vielä pieni, ja meidän poika esim kammoaa luistelua. Silti koulussa kaikkien pitäisi jo osata luistella.

Miksi ihmeessä 5-vuotiasta pitää jo painostaa, jotta saadaan selville mistä hän tykkää. Eihän 5-vuotiaan vielä tarvitse tietää mistä hän tykkää tai mitä haluaa harrastaa (jos ylipäätään haluaa harrastaa). Minusta on uskomtaonta ajattelua, että 5-vuotiaana on alettava jo slevittää lapsen tlevia harrastustoiveita. Ne liikuntajutut mitä koulussa "pitää" osata (luistelu, hiihto, muu liikunta), oppii ihan kotikonstein eli oman perheen kanssa yhdessä tehden. Koulua varten ei tarvitse "prepata" 5-vuotiasta; se on kyllä todella keksitty perustelu tuolle vanhempien halun mukaiselle harrastuspakolle.

Korostan kuitenkin sitä, että mielestäni harrastaminen on ihan ok jo 5-vuotiaalle, mikäli hän sitä itse haluaa. Erilaisissa kerhoissa ja muissa tai lyhyissä "liikuntakouluissa" (tyyliin muutaman kerran uimakoulu) voi lasta toki käyttää, jos lapsi niiden kautta jostakin vaikka innostuisi, MUTTA varsinaiseen esim. koko kevätkauden säännöllisenä kestävään harrastukseen en veisi noin pientä lasta ilman lapsen omaa halua.

mutta kun minä ja mieheni inhotaan luistelua eikä niin hirveästi hiihdetäkään, saatikka, että osaisimme oikealla tavalla opettaa lasta. Ollaan yritetty opettaa pyöräilyä ja hiihtoa, mutta lapsi on saanut raivareita kun se ei heti ole sujunut kuin rasvattu, ja jättänyt homman sikseen (uiminen taas on sujunut hyvin kotiopetuksessa). Siksipä ajattelin, että oikean ammattilaisen ohjaama opetus tietyissä lajeissa olisi hyvä, ihan kouluakin ajatellen (minulle on kerrottu, että siellä pitää luistella vaikkei haluisikaan).

Haluaisin tarjota lapselle erilaisia mahdollisuuksia kokeilla siitä mistä tykkää, mutten tietenkään halua painostaa. Taidan olla huono pedagogi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän