Ruotsalaista ei palveltu vaasalaisessa kaupassa ruotsiksi, vertasi tätä juutalaisvainoihin!
Aivan käsittämätöntä! Enbusken radio-ohjelmassa kerrottiin, että joku ruotsalainen kirjailija kävi Vaasassa ja kaupan myyjä ei suostunut puhumaan hänelle ruotsia. Nyt hän kirjoitti Expressenissä, että tämä ruotsinkielisten kamala kohtelu on verrattavissa 30-luvun juutalaisvainoihin!
Kuinka monessa kaupassa Ruotsissa puhutaan suomea?
Kommentit (26)
Itse olen joskus 10 vuotiaana viimeksi käynyt vaasassa ja siellä ei saanut palvelua SUOMEKSI!!! Muistan edelleen kuinka jäi karkit saamatta koska täti ei muka ymmärtänyt mua. Luulisi asian olleen toisin päin. Ihan oiken ruottalaiselle. En minäkään mene tukholmaan huutamaan kuinka en saa palvelua suomeksi!!
Itse olen joskus 10 vuotiaana viimeksi käynyt vaasassa ja siellä ei saanut palvelua SUOMEKSI!!! Muistan edelleen kuinka jäi karkit saamatta koska täti ei muka ymmärtänyt mua. Luulisi asian olleen toisin päin. Ihan oiken ruottalaiselle. En minäkään mene tukholmaan huutamaan kuinka en saa palvelua suomeksi!!
Voi olla, että se "harmonia" kieliryhmien välillä, jota yksi kirjoittaja tuossa edellä hehkutti, on käytännössä juuri tätä, että periaatteesta ei suostuta puhumaan "väärää" kieltä, vaikka osattaisiinkin.
että mikään laki tai pykälä EI velvoita kaupan myyjää missäänpäin Suomea puhumaan ruotsia tai mitään muutakaan kieltä.
ja täällä on ihan turha edes hakea asiakaspalvelutehtäviin,kuten kaupan kassalle jos ei osaa ruotsia,mutta ruotsinkielisiltä ei kyllä vaadita suomenkielen taitoa lähiskään joka paikassa..että tälleen.
Ja en osaa ruotsia sanaakaan,vaikka koulussakin sitä tuli muutama vuosi opiskeltua.
että mikään laki tai pykälä EI velvoita kaupan myyjää missäänpäin Suomea puhumaan ruotsia tai mitään muutakaan kieltä.
ja täällä on ihan turha edes hakea asiakaspalvelutehtäviin,kuten kaupan kassalle jos ei osaa ruotsia,mutta ruotsinkielisiltä ei kyllä vaadita suomenkielen taitoa lähiskään joka paikassa..että tälleen.
Ja en osaa ruotsia sanaakaan,vaikka koulussakin sitä tuli muutama vuosi opiskeltua.
Joo, toki kaupat voivat työntekijöiltään vaatia, mutta siis kaupoilla ei ole minkäänlaista velvollisuutta palveluun jollain kielellä. Asiakas voi sitten jaloillaan äänestää, mutta mitään lakeja ei rikota.
sopia Suomen ja Ruotsin vähemmistökielipolitiikan harmonisoinnista. Koska molemmissa maissa on samankokoinen naapurin kielen historiallisesti vanha kielivähemmistö, niin olisi oikeudenmukaista, että niiden kohtelusta sovittaisiin yhtäläisesti.
En tosin usko, että ruotsalaiset olisivat kovin innoissaan pakkosuomesta, mutta samat perusteet sen tarpeellisuudesta toki pätevät kuin pakkoruotsinkin osalta.
arvostella muiden maiden vähemmistöjen kohtelua. Hehän ovat kohdelleet isoa suomenkielistä vähemmistöään täysin ala-arvoisesti, mm. puhumiskieltoja kouluissa ja työpaikoilla.
Ruotsin suomenkielisen ja Suomen ruotsinkielisen vähemmistön asema ja kohtelu eroavat kuin yö ja päivä, vaikka molemmat ovat maissa vanhoja vähemmistöjä ja kooltaan suunnilleen yhtä suuria.