Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia perätilavauvan kääntämisestä?

Vierailija
03.02.2011 |

Olen rv 34+1 ja kääntäminen (tai sen yritys) uhkaa, jollei vauva käänny itsekseen viikon tai parin sisällä...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäydyin kääntöyrityksestä, koska siihen liittyy riskejä, esim. napanuoran kietoutuminen kaulan ympärille ja synnytyksen käynnistyminen ennenaikaisesti. Näin kävi hyvälle ystävälleni. Lisäksi oma, yksityisen puolen gyneni sanoi, että vain osa yrityksistä onnistuu, ja niistäkin osa vielä kääntyy takaisin väärinpäin, koska "joku syyhän siihen on, että vauva on väärin päin" (=ei mahdu kunnolla olemaan oikein päin).

Vierailija
2/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäydyin kääntöyrityksestä, koska siihen liittyy riskejä, esim. napanuoran kietoutuminen kaulan ympärille ja synnytyksen käynnistyminen ennenaikaisesti. Näin kävi hyvälle ystävälleni. Lisäksi oma, yksityisen puolen gyneni sanoi, että vain osa yrityksistä onnistuu, ja niistäkin osa vielä kääntyy takaisin väärinpäin, koska "joku syyhän siihen on, että vauva on väärin päin" (=ei mahdu kunnolla olemaan oikein päin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kääntynyt. Mitenkään rankasti ei edes yritetty. Lääkäri vain totesi, että istuu tiukasti ja turha enempää yrittää.

Vauva syntyi viikon päästä alateitse.

Vierailija
4/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi lopulta sektiolla, kun ei suostunut kääntymään itsekseen. Ja oli poikittain, joten itsekseen ei olisi tullut ulos (ts. normaalilla synnytyksellä)

Esikoinen syntyi alateitse, ja repesin tosi pahasti, joten en todellakaan osannut olla tuosta sektiosta pahoillani.

Vierailija
5/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin kääntöyritys rv36, mutta se epäonnistui. 2 kertaa ne yrittivät nostaa vauvan peppua ylöspäin ja sitten päätä työntää sivulle, että kääntyisi, mutta peppu oli niin alhaalla lantiossa, että se ei enää onnistunut. Mulle tehtiin sit suunniteltu sektio. Perätilasta aiheutui lonkkaluksaatio vauvalle, mutta se on jo korjattu.

Vierailija
6/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kahdellakin kaverillani vauva käännettiin, ja kääntyi takaisin, minkä jälkeen leikattiin.

Vierailija
7/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri ultrasi ensin ja totesi ultran perusteella (vähän tilaa ja lapsivettä), ettei ole edellytyksiä kääntöön. Joten ei edes lähdetty yrittämään. Sain ajan sektioon.

Vierailija
8/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapa nähdä kuinka meillä käy. Vauva liikkuu mahassa vielä tosi aktiivisesti ja usein, neuvolatäti oli sitä mieltä että vois kääntyä vielä itsekseenkin...

Vierailija
9/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vuonna 1995 jaesikoislapsi. Kääntö ei sattunut, tehtiin valvotusti ultralla seuraten. Täysi valmius toimia,jos vauvalla ilmenisi hapenpuutetta (napanuora kaulan ympärille). Lapsi pysyi raivotilassa käännön jälkeen ja syntui Rv 39+4. Oli pienikokoinen joka varmasti helpotti kääntämistä, 2600g syntyessään.

Vierailija
10/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen joutunut asiaa pohtimaan ja silloin törmäsin tähän "joogaamalla" kääntämiseen. Tätä kannattaa ihan ehdottomasti kokeilla sillä mitään hävittävää ei ole, eivätkä muut vaihtoehdot ole kovin houkuttelevia. Tästä löytyy parempiakin ohjeita mutta lyhyesti homma menee niin että ollaan mahdollisimman paljon ylösalaisin, jotta vauva pääsee irtoamaan lantiosta, ja sitten kääntymään jos haluaa. Itselläni tämä toimi kummankin lapsen kohdalla, kummallakin n. viikko ennen syntymää. Käytännössä olin yhden päivän aikana mahdollisimman monta kertaa asennossa jossa peppu on sohvalla ja hartiat lattialla, vähintään 10 min kerrallaan. Vaihteeksi olin välillä joogan koira-asennossa. Seuraavana yönä kumpikin lapsi sitten teki kuperkeikan. Suosittelen!

Vierailija
11/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että oli koko loppuraskauden (jostain 28 viikolta) istua kököttänyt mahassa. Eli olisi tod näk kääntynyt nopeasti takas siiheen lempiasentoonsa.

Vauvan koon vuoksi tehtiin suunniteltu sektio rv 39+4. Syntymämitat olivat 4,3 kg ja 53 senttiä. Oli kolmas lapsi, kaksi edellistä olivat syntyneet normaalisti alakautta.

Olen näin jälkeenpäin hyvin tyytyväinen että leikattiin, jos olisi mennyt muutaman päivän yliaikaiseksi, olisi pitänyt punnertaa jalat edellä 4,5 kiloista.. no thanks.

Vierailija
12/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääntää. Kääntö oli sovittu perjantaille mutta ke-to välisenä yönä meni vedet ja vauva (kolmas lapsi) syntyi sitten pe alakautta. Jos sulla ap ei ole eka lapsi ja muut edellytykset täyttyy niin kokeile ihmeessä alakautta!

Vierailija
13/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

37+0 käännettiin, kesti pari miinuuttia ja oli helppoa, eikä tosiaan kääntynyt takaisin ja synnytys meni kivasti. Oli syntyessään 39+1, 3,8kg ja 50cm.

Vierailija
14/18 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritetty kääntää, kummallakaan kerralla ei onnistunut. ensimmäinen tuli sektiolla, toinen alakautta.

Vierailija
15/18 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näin jälkeenpäin hyvin tyytyväinen että leikattiin, jos olisi mennyt muutaman päivän yliaikaiseksi, olisi pitänyt punnertaa jalat edellä 4,5 kiloista.. no thanks.

Yleensä ne tulevat siten. Jalat alimmaisena olevat leikataan käsittääkseni aina. Eli kaksinkerroin syntyvät, jos alateitse tulevat perätilassa. Ei kuulosta kivalta (kummallekaan)...

Vierailija
16/18 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syntyi ainakin toinen jalka edellä. Minä taas yhden aiemman sektion kokeneena olen tyytyväinen että lapsi tuli ala kautta. Niin paljon kivuttomampaa jälkeenpäin ja isompaa lasta pystyi hoitamaan kotona normaalisti.

Vierailija
17/18 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli todella helppo toimitus. En oikeastaan huomannut koko kääntymistä. Lääkäri vain kokeili kuinka tukassa vauva on ja humpsis:) Vauva oli iso: 4375g ja 54.5 cm, joten hyvä oli, että oli oikein päin.

Vierailija
18/18 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitähän olikin tullut paljon. Niinpä se taitaa olla, että niin monta erilaista tarinaa kuin on vauvaa ja äitiäkin... Ei voi etukäteen tietää kuinka käy...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi