Lapseton, 30 -vuotias ja vauvakuumeessa. Kauanko voisit lykätä vauvan yritystä, jos olisi pakko?
Kuinka kauan sen ikäisellä on aikaa?
Onko enää järkeä lykätä?
Mielenkiinnosta kyselen, sillä itselläni sellainen tilanne tällä hetkellä, että sydän sanoo toisin, kuin mitä järki...
Kommentit (22)
Ja jos jostain oudosta syystä olisi täysin mahdotonta, niin 2-3 vuotta maksimissaan enää odottaisin.
Niin että kyllä elämässä pitäis olla asiat kunnossa ennen kun lapsi tulee.
Hyvä ja vakaa parisuhde esim.
Uran takia en lykkäis.
Mutta jos kaikki muu kunnossa niin en kyllä lykkäis muutenkaan yli 35-v. Jus luin jostain että 35-vuotiaana riskit itselle ja lapsen terveydelle moninkertaistuu.
Niin että kyllä elämässä pitäis olla asiat kunnossa ennen kun lapsi tulee.
Hyvä ja vakaa parisuhde esim.
Uran takia en lykkäis.Mutta jos kaikki muu kunnossa niin en kyllä lykkäis muutenkaan yli 35-v. Jus luin jostain että 35-vuotiaana riskit itselle ja lapsen terveydelle moninkertaistuu.
Meillä olisi kaikki asiat kunnossa vauvaa ajatellen.
Ainoa asia mikä on ogelma, on se, että työpaikalla on useita äitiyslomalaisia tällä hetkellä, ja olisi lähes mahdotonta saada tuuraajaa minulle.
Ensi keväänä minulla olisi eräs tärkeä projekti tehtävänä, ja silloin minun olisi hyvä olla töissä vielä.
Sen jälkeen voisinkin ehkä huolettomamin jäädä äippälomalle.
Noin 1,5 vuoden päästä tilanne saattaa helpottaa, mikäli muut eivät jää hoitovapaalle.
Mutta en haluaisi odottaa enää...
millaiset "kortit" on käteensä saanut hedelmällisyyden suhteen, joten ei sulle voi antaa vastausta. Monilla naisilla (tiedän lähipiiristä) on käynyt myös niin, että kolmekymppisenä on lykätty lapsentekoa ja sitten kun on ollut Se Oikea Aika niin mies onkin lähtenyt jo nuoremman matkaan ja ryhtynyt toisen kanssa isäksi. Surullista, mutta totta.
Jos jäät odottamaan muiden paluuta työpaikalle, sitä saat tehdä aina. Sieltä tulee toista ja kolmatta lasta ja hoitovapaita niiden jälkeen.
Ainoa asia mikä on ogelma, on se, että työpaikalla on useita äitiyslomalaisia tällä hetkellä, ja olisi lähes mahdotonta saada tuuraajaa minulle.
Sehän on täysin työantajan asia. Ei äitiysvapaalle jäävä järjestä sijaistaan vaan työnantaja. Etkä sinäkään ole korvaamaton, vaikka niin luulet.
millaiset "kortit" on käteensä saanut hedelmällisyyden suhteen, joten ei sulle voi antaa vastausta. Monilla naisilla (tiedän lähipiiristä) on käynyt myös niin, että kolmekymppisenä on lykätty lapsentekoa ja sitten kun on ollut Se Oikea Aika niin mies onkin lähtenyt jo nuoremman matkaan ja ryhtynyt toisen kanssa isäksi. Surullista, mutta totta.
Luultavasti meillä ei ole hedelmälisyysongelmia, sillä tulin kaksi kuukautta sitten raskaaksi yhdestä ehkäisyttömästä kerrasta.
Raskaus meni kuitenkin kesken, ennen rv. 6 :(
Pelkään kuitenkin, miten seuraavissa raskauksissa käy, jos vielä tulen raskaaksi.
Se palautti maan pinnalle siinä asiassa, että en voi itse näihin asioihin elämässäsni vaikuttaa.
ja antaa vauvalle tilaisuus, jos kerran lasta haluaa. Työasiat järjestyy aina jotenkin, eikä kaikkea tosiaankaan voi laskelmoida.
ja antaa vauvalle tilaisuus, jos kerran lasta haluaa. Työasiat järjestyy aina jotenkin, eikä kaikkea tosiaankaan voi laskelmoida.
Kunpa uskaltaisin luottaa että järjestyvät.
Jos eivät järjesty, täytyy palata töihin ainakin osa-aikaisesti kun vauva on 6 kk, ja isä jää kotiin hoitamaan.
olla merkki siitä että hedelmällisyys alkanut laskea, suurin osa keskenmenoista johtuu kromosomivirheistä.
Minulla 5 lasta alle 30v, ei yhtään keskenmenoa. Yli 30v 2 keskenmenoa peräkkäin ja jälkimmäisen jälkeen melkein vuosi ennenkuin raskaus alkoi.
olla merkki siitä että hedelmällisyys alkanut laskea, suurin osa keskenmenoista johtuu kromosomivirheistä.
Minulla 5 lasta alle 30v, ei yhtään keskenmenoa. Yli 30v 2 keskenmenoa peräkkäin ja jälkimmäisen jälkeen melkein vuosi ennenkuin raskaus alkoi.
Toivottavasti se ei kuitenkaan ollut sen merkki.
Tai muuten saatan vielä katua sitä, etten yrittänyt hankkia lapsia jo aiemmin :(
Täytän vasta tänä vuonna 30 v, joten en niin kovin vanha ole vielä.
Mutta mitä enemmän tätä asiaa mietin, sitä enemmän haluan antaa vauvalle mahdollisuuden jo nyt, enkä vaikkapa 6 kk - vuoden päästä.
Odottele sitten vaikka pari vuotta vielä.
Ja 10 vuottaki on aikaa vielä ihan hyvin.
t. yks joka vauvakuumeessa toista kierrosta, ja ikää se vähän päälle 30v
Itsellä yritys alkoi 30-vuotiaana vuonna 2006. Yhden keskenmenon jälkeen sain sitten lapsen ollessani jo lähes 33 v. Nyt ikää 35 ja toista yritetty, mutta 2 keskenmenoa tullut.
Kunpa uskaltaisin luottaa että järjestyvät. Jos eivät järjesty, täytyy palata töihin ainakin osa-aikaisesti kun vauva on 6 kk, ja isä jää kotiin hoitamaan.
Entä jos antaisit vauvalle luvan tulla jos on tullakseen?
Me saimme esikoisen nopeasti. Silloin minulla oli monia ajatuksia mielessä siitä, että jos ei tärppää heti, voin keskittyä paremmin töissä yhteen tärkeään projektiin yms. Varmaan suojelin itseäni ajatuksissani siltä tuskalta, että jos olenkin hedelmätön. Tärppäsi heti ja piti pistää ajatukset uusiksi. Että ihan tosiaan olen kohta jäämässä äitiyslomalle. Kakkosen hankintaa lykättiin, koska ajattelimme, että kuitenkin tärppää niin nopeasti, että parempi pistää asiat kuntoon (halusimme tehdä remonttia, töissä taas yksi projekti (kun olin ensin ollut 2 vuotta esikon kanssa kotona) jne.). No, nyt kun vihdoin jätimme ehkäisyn pois, ei kakkosta kuulu. Arvaa harmittaako, ettemme jättäneet ehkäisyä aikaisemmin pois? Työprojektit ei tunnu enää yhtään niin tärkeiltä.
Jos jäät odottamaan muiden paluuta työpaikalle, sitä saat tehdä aina. Sieltä tulee toista ja kolmatta lasta ja hoitovapaita niiden jälkeen.
Tässä tapauksessa olen melko varma ettei näiden työntekijöiden kohdalla tule enää uusia äitiyslomia. Hoitovapaalle jääminenkin on melko epätodennäköistä.
töiden takia! Jos elämässä on muuten sellainen tilanne, että lapsen olisi hyvä tulla, niin sitten vaan yrittämään!
Töiden takia ei kannata missään nimessä lykätä! Eihän sitä tiedä, vaikka joutuisi pitkät hoidot käymään läpi tai tulisi keskenmeno tms, niin asia voi lykkääntyä tahtomattaankin.
nimim. lapsettomuushoidot läpi käynyt, toive vauvasta elänyt jo monta vuotta
Varsinkin jos haluatte useamman lapsen! Kaverini aloitti lapsenteon vähän alle 30:senä ja kävi hoidot ja kaikki. Lasta ei vieläkään kuulu :(
Hedelmällisyys
Raskaaksi tuleminen voi kestää kuukausia vaikka parilla ei olisikaan mitään ongelmia hedelmöittymisessä. Terveellä pariskunnalla on jokaisessa kuussa vain 25 prosentin todennäköisyys tulla raskaaksi.
Naisen hedelmällisyyden katsotaan länsimaissa olevan korkeimmillaan noin 20 - 22 -vuotiaana. Se alkaa selvästi alentua noin 30-vuotiaana ja vielä selvemmin yli 35-vuotiaana. Hedelmällinen ikä on ohi vaihdevuosien aikaan eli kuukautisten loppuessa.
http://mammaksi.fi/info_pages.php?pages_id=17
Mutta ite aloin toivoa vauvaa 31-vuotiaana ja vasta 36-vuotiaana tulin äidiksi pitkien hedelmöityshoitojen jälkeen. Takana myös yksi keskenmeno. Eli koskaan ei voi tietää ja suunnitella liian tarkkaan näitä juttuja. Ymmärrän kyllä, että työasiat huolettaa, samoja juttuja mietin itekin, mutta sitten kun jäin äitiyslomalle ja vauva syntyi, ei työjutut ole merkanneet enää. Eli ei ehkä kannata kovin pitkään miettiä jos kuitenkin lapsen/lapsia haluaa. Kyllä kaikki muu järjestyy!
että unohdat koko lapsitouhun ja keskityt vaan siihen työntekoon kun olet niin tärkeä ja työ tuo elämääsi niin paljon sisältöä että aivan tosissasi mietit tuollaista...
30 on minusta aika nuori viela.