Lattiakaivon puhdistus - itse vai huoltomies?
Kuulostaa varmasti uskomattomalta, mutta olen asunut vuokralla 2,5 vuotta enkä ole kertaakaan puhdistanut lattiakaivoa. Kylppärini on todella vanha. Minulla on istuma-amme, josta vesi menee lavuaarin alla olevaan lattiakaivoon. Nyt pari kertaa, kun olen käynyt suihkussa, koko pikkuruisen wc-kylppärini lattia on lainehtinut, koska viemäri ei vedä. Kurkkasin sinne, ja on aivan järkyttävän törkyisen näköinen. Lavuaarin putki on uusittu pari vuotta sitten, mutta ammeen alta tuleva putki on ihan kuin ruostunut, samoin koko lattiakaivon seinät ovat paskan peitossa. Pohjaa/hajulukkoa ei edes näe, koska vesi on sen verran korkealla. Ei siis ihme, ettei vedä. Minua oksettaa ajatus lattiakaivon puhdistamisesta. Eri asia olisi, jos sitä olisi ennen minun aikaani säännöllisesti hoidettu, mutta tuo näyttää siltä, ettei sitä ole vuosikymmeniin siivottu. Voinko soittaa isännöitsijän kautta huoltomiehen hoitamaan asian kuntoon? Tai kuinka saan tarpeeksi rohkeutta työntääkseni käteni sinne ties kuinka syvälle (en tiedä edes onko siellä hajulukkoa? :( En edes tiedä kenelle viemärin aukaisut kuuluvat, ilmeisesti vuokralaiselle, mutta hoitaisikohan huoltomies homman.
Kommentit (16)
rohkaisuista, ja vitoselle kiitos siitä, että sait mut nauramaan tämän ahdistuksen keskellä. Kai se on jotain tuntemattoman pelkoa, kun ei tosiaan tiedä, mitä sieltä paljastuu. Vaikka varmasti vain omia hiuksiani ja muutamia pumpulipuikkoja mahdollisesti...
aviomiespalveluehdotus ei ollut sit vitsi.
T: 5
sinun kannattaa avata viemäri Kodin Putkimiehellä. Ilmeisesti se kuitenkin heikosti vielä vetää, joten odota, että viemäri on vetänyt kaiken veden, ja lorauta viemäriin tota litkua ohjeen mukaan. Muista kumihanskat käteen, on hyvin syövyttävää. Haju tulee olemaan karmea n. vuorokauden, mutta viemäri on todella paljon mukavampi puhdistaa, kun se vetää. Lavuaarin alla olevat lattiaviemärit on aika ikäviä puhdistettavia, mutta vielä v-mäisempiä jos ovat tukossa. Helpoiten sen tukkii hammastahna, joten päästä vettä reilusi hammaspesun jälkeen!
Ja sitten kun alat puhdistamaan viemäriä, käytä ehdottomasti kumihanskoja ja koita hoitaa homma hygienisesti: viemäribakteerit ovat vahvoja ja voivat helposti aiheuttaa esim sepsiksen, jos niitä pääsee verenkiertoon (esim pikkuisesta haavasta). Tsemppiä!
Siinä aika yläosassa sen limakerroksen alla on samanlainen tulppa kuin lavuaarissa. Ota tulppa pois ja työnnä suihkulla vettä niin se aukaiseen hajulukon mutkan.
vielä vastauksista erityisesti kasille.
Aviomiespalveluun en kuitenkaan taida tällä kertaa turvautua, vaikkei se vitsi ollutkaan. :)
On pikkuhomma, kumihanskat käteen ja klorriitivettä sankoon, toinen sanko töhkälle. jos sulla on vaikka vanha tiskiharja niin sillä voi pestä putkia ja ritiläitä kloriittisankossa. Töhkät vaan roskikseen tai vessanpönttöön... suorastaan kivaa puhditstaa tuollaisia kun sille päälle sattuu!
Kloriittia ei pidä laittaa viemäriin se rikkoo putkia aivan samoin kaikki muutkin vastaavat aineet!Pitää kutsua putsaaja talolta.
Minulle tuli ihan lappu kun muutin uuteen asuntoon, että mikäli ei puhdista kaivoa säännöllisesti ja se tukkii putket niin tulee lasku perästä :D puhdistelen sitä kyllä viikottain, vaikka ei siellä mitään oo
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:46"]
Kloriittia ei pidä laittaa viemäriin se rikkoo putkia aivan samoin kaikki muutkin vastaavat aineet!Pitää kutsua putsaaja talolta.
[/quote]
kloriittipullossa on laimennusohje lattiakaivon puhdistukseen
Yleisesti vuokralaisen velvollisuus on puhdistaa lattiakaivot 4 krt/vuosi, ei niitä viikottain tarvitse hinkata, muttei myöskään jättää vuosiksi muhimaan.
Puhdista itse tai tilaa huoltomie, mutta sinä maksat.
http://www.vesiteknotukku.fi/tuotteet.php?sivu=tuotteet&kieli=1&r_id=610
Lähtee moskat
Laita viemäriin ruokasoodaa ja kaada etikkaa päälle. Odota parikymmentä minuuttia ja huuhdo kuumalla vedellä. Viemärin tukokset aukeavat varmasti! Viemäri pitäisi puhdistaa kerran kuukaudessa hiuksista, muuten käy noin niin kuin sinulle on käynyt.
Voi jeesus! Oletteko te "itsenäiset kyvykkäät ja viisaat" naiset noin uusavuttomia?
Yksi kyselee tällaista ja toinen kysyy voiko kananmunia syödä jos siinä on ollut eilen päiväys.
Todellisia arjen sankareita, itsenäisiä ja miehiä tarvitsemattomia , rohkeita ja upeita naisia =)
Hanskat käteen ja kyllä se siitä. Kippaa kloriittia ensin päälle, niin ei haise niin pahalle.