Ihmettelen, miksi kouluikäistä ei voi jättää päiväksi yksin
Kyllä meidän 7-vuotias ainakin pärjää hyvin ja jos esim. sairastuu, on ollut yksin 8-9 tuntia, kun olen ollut töissä. Itse haluaa olla ja eipä meillä ketään hoitajaa olisikaan. Miksi ei muka kesällä voisi olla päivisin yksin, jos vanhemmat töissä (viitaten tuohon toiseen ketjuun)? Ihmettelen. Oltiinhan sitä ennekin. Ei ihme, että nykylapsista tulee niin avuttomia.
Kommentit (26)
Muistaakseni tuon ikäinen on liian nuori ollakseen koko päivän yksin kotona
Mitä lapsesi tekee, jos loukkaa itsensä? Jos lyö yksin ollessaan vaikka kurotellessaan päänsä eikä siellä ole ketään ambulanssia soittelemassa? Syttyy tulipalo?
Mun mielestä alle murkkuikäisen yksinjättö on heitteillejättö. Sen ikäinen ei vielä pysty huolehtimaan itsestään kunnolla. Sillä ei yksinkertaisesti ole pärjäämisen edellytyksiä.
Muistaakseni tuon ikäinen on liian nuori ollakseen koko päivän yksin kotona
Suomessa ihan laillista, meillä ei ole mitään ikärajaa.
Onko tuo laillista? Muistaakseni tuon ikäinen on liian nuori ollakseen koko päivän yksin kotona
ET ole sitten koskaan nähnyt kuumekouristusta? Mitä lapsesi tekee, jos loukkaa itsensä? Jos lyö yksin ollessaan vaikka kurotellessaan päänsä eikä siellä ole ketään ambulanssia soittelemassa? Syttyy tulipalo?
Mun mielestä alle murkkuikäisen yksinjättö on heitteillejättö. Sen ikäinen ei vielä pysty huolehtimaan itsestään kunnolla. Sillä ei yksinkertaisesti ole pärjäämisen edellytyksiä.
Minun loppuvuodesta syntynyt on aloittanut vuotta myöhemmin koulun ja silti tarvitsee apuja. Ujo, herkkä, ja erityisongelmia. Normaali saattaa pärjätäkin satunnaisesti, mutta hurjalta tuntuisi.
Jos osaa käyttää todellakin mikroa, puhelinta ja uskaltaa hakea vaikka naapurista apua suuressa hädässä niin sitten.
päiväksi yksin sairastamaan...toki varmaan pärjäisi hengissä mutta mieti lapsen kannalta :( tunnut olevan aika hakusessa vanhemmuutesi kanssa.
iässä noin pitkäksi aikaa yksin kotiin enkä varsinkaan sairaana ja nyt teineinä ovat kaikkea muuta kuin avuttomia...tosin ovat saaneet kehittyä itsevarmoiksi nuoriksi kokiessaan turvallisuuden tunnetta ja välittämistä.
Paljon lapsesta.Toiset ovat niin passattuja ja hemmoteltuja etteivät osaa jääkaapista maitoa ottaa saati voileipää voidella.Toiset ovat taas hyvinkin omatoimisia ja fiksuja.Ei ole mitään oikeata vastausta.Perheet ovat niin erilaisia kaikki.
pahimmassa tilanteessa. 10 vee ei itse vielä mitenkään älyä, milloin pitää lähteä lääkäriin. Minä olen itse soittanut töihin, ilmoittanut ottavani vaikka lomista. En jätä sairasta lastani yksin! Meidän lapsella on vielä infektioastma, eli jokainen flunssa on tarkkaan valvottava.
voikkarit itse kuin sairastaa yksin autiossa talossa ja kokea turvattomuutta...se henkinen turvattomuuden tunne on usein tuon ikäiselle paha asia. Kukin tavallaan ja jos apn kaltaiset ääliöt eivät tajua muusta kuin voikkarin tekemisestä niin voi voi....
Niin on 10 veen muka pärjättävä mutta saahan sitä palkatonta pahimmassa tilanteessa. 10 vee ei itse vielä mitenkään älyä, milloin pitää lähteä lääkäriin. Minä olen itse soittanut töihin, ilmoittanut ottavani vaikka lomista. En jätä sairasta lastani yksin! Meidän lapsella on vielä infektioastma, eli jokainen flunssa on tarkkaan valvottava.
eihän laki palkallisena sitä tilapäistä hoitovapaata nuoremmillekaan lupaa. musta olis ihan reilua, että tilapäinen hoitovapaa olis vaikka peruskouluiän.
Meillä on oltu sellaisissa flunssissa tai mahataudeissa muutamaan otteeseen, että en jättäisi minkään ikäistä lasta selaisessa kunnossa yksin kotiin.
Juuri kymmenen täyttänyt flunssassa. Mies toisella puolen maata. Mummot & muut asuu 400 km päässä. Minä 4. viikkoa työharjoittelussa, jossa on 2kk koeaika. En tosiaan uskalla jäädä lapsen flunssan takia kotiin tässä vaiheessa. Pakko mennä töihin!
Ei 7-vuotiaan tarvitse osata kaikesta itse huolehtia.
Minkälainen vanhempi jättää lapsen sairastamaan yksin? Mikä sulle on tärkeämpää kuin oman lapsesi hyvinvointi?
Mutta ei meillä ikinä olekaan mitään mahatautia. Perusflunssaa, kuumetta yms. Nytkin oli lähes 2 viikkoa sairaana eikä mun työpaikalta saa olla kuin sen 3 päivää pois. Olin ensin lapsen seurana, mutta kun päivät loppui ja tauti jatkui, oli mentävä töihin ja lapsen pärjättävä. Ihan mielellään oli ja hyvin pärjäsi :) Soiteltiin ja viestiteltiin päivän aikana usein. Lapsi on kyllä tosi omatoiminen.
ap
Mannerheimin lastensuojeluliitto on huolissaan liian aikaisin itsenäistyvistä lapsista. Jälleen koulujen alettua moni lapsi on iltapäivällä pitkään yksin kotona.
- Suomessa on itsepärjäämisen kulttuuri, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa, on oikein pärjätä omin päin. Toivoisin vain, että itsenäistyminen tapahtuisi asteittain ikää ja kehitysastetta huomioiden, kertoo MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kalland.
Yksinolo on Kallandin mukaan yksi laiminlyömisen muoto. Yksinolon seuraksia on myös tutkittu - liian varhain liian paljon yksin olleilla on riski varhaiseen päihteidenkäyttöön ja masennukseen.
- Laiminlyöntien ja paapomisen väliltä löytyy hyvä linja. Pitää antaa sopivasti vastuuta ja jaksaa jankuttaa huoneen siivoamisesta, täytyy kestää riitoja ja keskusteluja lapsen kanssa. Toisaalta täytyy antaa riittävästi huolenpitoa, jotta lapsella on turvallinen olo.
Alle 12-vuotiasta ei saisi jättää yksin
MLL: Lapsen yksinäinen iltapäivä on laiminlyönti
* -Riittävä huolenpito tarkoittaa sitä, että lapsella on turvallinen olo.
Katso MLL:n pääsihteeri Mirjam Kallandin haastattelu
* (Huomenta Suomi 15.08.2008)
Yleispätevä ohje itsenäistymiselle on 12 vuoden ikä. Kallandin mukaan alle 12-vuotiasta ei pitäisi jättää yksin.
- Nyrkkisääntönä tuo ikä on hyvä. Syynä se, että tutkimusten mukaan lapset muistavat huonosti turvallisuussääntöjä. Lapsen on myös vaikea erotella sisäisiä pelkoja ja ulkoisia faktoja - lapsi voi esimerkiksi yksin ollessaan alkaa pelätä jääkaapin ääntä, Kalland kertoo.
Haasteena vanhemmuudessa onkin MLL:n mukaan tukea lapsen itsenäistymistä oikeassa aikataulussa. Lapsi voi samaan aikaan olla innokas, halukas ja pelokas. Haasteen Kalland heittää myös yhteiskunnan puoleen.
- En ymmärrä, miksi meillä on toiset koulupäivät kahdeksasta yhteen ja toiset yhdeksästä kahteen. Vanhemmat ovat kuitenkin kokopäivätöissä.
Mutta ei meillä ikinä olekaan mitään mahatautia. Perusflunssaa, kuumetta yms. Nytkin oli lähes 2 viikkoa sairaana eikä mun työpaikalta saa olla kuin sen 3 päivää pois. Olin ensin lapsen seurana, mutta kun päivät loppui ja tauti jatkui, oli mentävä töihin ja lapsen pärjättävä. Ihan mielellään oli ja hyvin pärjäsi :) Soiteltiin ja viestiteltiin päivän aikana usein. Lapsi on kyllä tosi omatoiminen.
ap
toiseksi: laissa on myös kohta "pakottavat perhesyyt" sillä perusteella sun on oikeus olla lisää.
jos kerran on 2vkoa putkeen sairaana. Ei kuulosta hyvältä....
ap
Jos lapsi on sairas. Olen jopa joutunut kiireesti viemään lääkäriin.