Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saan raivohulluuskohtauksia pms-oireina :'(

Vierailija
01.02.2011 |

Ja olen pienen lapsen kotiäiti. Olen peloissani, sillä saatan jostain pienestä asiasta paiskata lautasen lattiaan tai karjaista vittuperkelettä. Tiedän tasan tarkkaan sen olevan väärin, väärin, niin väärin. Tiedän, muistan miltä tuntui, kun minulle on huudettu todella paljon pienenä ja äiti sai samanlaisia hormonaalisia raivareita. Mistä näihin olisi apua, onko jotain luontaislääkkeitä, vai mielialalääkkeisiinkö pitää turvautua? EN halua olla tällainen. Muina aikoina kiertoa olen ihan normaali, tasapainoinen äiti.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voinut tulla minun suustani.

Täällä siis myös kohtalotoveri.

Täytyy varmaan kokeilla tuota mäkikuismaa. Ajatuskin mielialalääkkeistä pelottaa. Olen kanssa yrittänyt ottaa selvää tästä pms-jutuista ja tästä raivohulluudesta.

Se on ihan käsittämätöntä ja ihan kamalaa. EN TODELLAKAAN halua olla sellainen ja silti, silti vaikka tiedostan sen, en pysty hillitsemään itseäni!

Tällä hetkellä en käytä mitään ehkäisyä, mutta jossain vaiheessa pitää varmaan mennä keskustelemaan ehkäisyn aloituksesta.

Pillerit voisivat olla parhaat ja mikä huippuidea tuo että syökin kolme laattaa putkeen. Ei raivo päiviä tulisikaan niin usein. Ihan huippu ehdotus!!

Vierailija
2/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä olen kokeillut mielialalääkkeitä raivareihin. Mulla oli pieni ja mieto annostus, mutta sain niistä niin ihme sivuoireita, että päätin mielummin olla "hullu" muutaman päivän kuukaudessa kuin saada sellaisia sivuvaikutuksia. Minulla lääke oli siis määrätty otettavaksi n. viikko ennen kuukautisia, ei jatkuvasti. Saan kaikista lääkkeistä aina kaikki sivuvaikutukset ja siitä syystä en siis syö pillereitäkääntai käytä muuta hormonaalista ehkäisyä, joten ei kai auta kuin kärsiä. Auttaako tuo mäkikuisma oikeesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako tuo mäkikuisma oikeesti?

ongelma siinäkin on vain se, että vaikutus alkaa vasta noin kuukauden käytön jälkeen, joten vaikutuksia ei saa selville heti alkuun.

muitakin luontaisia hoitokeinojahan on toki olemassa, etenkin ruokavalion vaikutusta on kovasti kehuttu. minä olen käyttänyt b-6 vitamiinia kuurina noin viikkoa ennen kuukautisten alkua. tiedä sitten auttaako se oikeasti, vai onko sillä vain lumevaikutus, mutta jotenkin jo tietoisuus siitä, että teen jotain helpottaa oloa. lisäksi elämän rytmittäminen siten, että on tietoinen, milloin oireet ovat alkamassa saattaa jo sinällään helpottaa. sitä hakeutuu helpommin omaan rauhaan ja esimerkiksi juuri lenkille iltaisin, joka myös auttaa sekä omaa oloa, että perherauhaa. =DD

Vierailija
4/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vielä viisastuisi niin että laittaisi ylös missä kierron vaiheessa tarkalleen noi raivarit tulee ja sitten koettaisi ennakoida. Mutta kun se on niin TODELLISTA joka kerta.

Vierailija
5/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma. Ihan kamalaa. :(

Mielialalääkkeet ei auta, mutta nyt kun on ollut hormonikierukka jo useamman kuukauden, niin tuntuu, että vähän helpottaa. Tiedä sitten johtuuko siitä vai ei.

Ja ei siinä auta muu kuin opetella itsehillintää. Ja mene vaikka mieluummin vessaan huutamaan sitä vittuperkelettä, jos on pakko.

Vierailija
6/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että varautuu siihen, voi auttaa. Kun on hormonimyrskyn aika, yritä ottaa mahdollisimman rennosti. Pysy kotona/tee jotain kivaa, älä tee kotitöitä tai mitään ylimääräistä, anna itsellesi lupa rentoutua. Sano miehellekin, että jättää sinut rauhaan tänä aikana.

Vierailija
7/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole silloin hyvällä tuulella. Ajattelen kuitenkin niin, että yksin hormoneiden syyksi et voi käytöstäsi laittaa. Ethän sinä esim mitään pahoja rikoksiakaan tee pms:n vuoksi. Sinulla on kyllä jonkinlainen itsehillintä pms:n aikanakin. Sinun pitää tehdä etukäteen itsellesi selväksi, että on asioita, joita et yksinkertaisesti voi tehdä vaikka olisi miten paha olo ennen kuukautisia. Esim astioiden paiskominen tai raivoisa kiroilu ovat täysin sopimattomia lasten aikana. Ne pitää lopettaa. Keksi vaihtoehtoisia tapoja purkaa pahaa oloa. Sellaisia tapoja, jotka eivät vahingoita ketään. Käyttäytymällä hotittomasti ja raivopäänä herätät lapsessasi turvattomuutta ja opetat hänelle huonoa esimerkkiä. Mene vaikka toiseen huoneeseen ja kihise kiukkua itseksesi, mutta älä käyttäydy lapsen nähden tuolla tavalla.

Vierailija
8/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kans noita raivonpuuskia :( ja ne tulee ihan yhtäkkiä, ja auta armias jos oot sattunu pikkasen alkoholia ottaan, esim siiderin. Mies parka :( Ja sitten kun kiertokin heittelee niin eihän tässä pysy itekään kartalla noista kaiken maan vaivoista...Lapsetkin ihmettelee, kun äitillä vähän väliä menee hermot. Onneksi/harmiksi? mulla on yks pms-vaiva väsymys, joka tulee vähän ennen noita raivareita. Voisin vaan nukkua ja nukkua ja nukkua..Tosin sekään ei ole mahdollista kovinkaan usein, joten väsymys + lähestyvät menkat on aika varma tapa saada ittensä kireäksi :(

Pitääpä kokeilla mäkikuismaa. Mullekaan ei sovi mitkään e-pillerit, joten hormonikierukkaakaan en ole uskaltanut kokeilla. Liikuntaa pitäs saada harrastaa säännöllisesti, rauhottaa olo noin muutenkin, vaan kun sekään ei aina onnistu pienten lasten ja paljon töissä olevan miehen kanssa..

Vierailija
9/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole silloin hyvällä tuulella. Ajattelen kuitenkin niin, että yksin hormoneiden syyksi et voi käytöstäsi laittaa. Ethän sinä esim mitään pahoja rikoksiakaan tee pms:n vuoksi.

taitaa olla olemassa yksi ennakkotapaus, jossa nainen on vapautettu murhasyytteistä erittäin voimakkaitten pms-oireitten takia. olisikohan ollut noin kymmenisen vuotta sitten yhdysvalloissa.

Vierailija
10/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Life-luontaistuotekaupasta tai vastaavasta auttavat. Ihan käsittämätön juttu! Hierojani, jolla on ollut samanlaisia joukkomurha-ajatuksia PMS-oireina kuin mullakin neuvoi ja tuo tuote on auttanut :-)

Vierailija
11/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä vie lapsia puistoon ja kökötän katsomassa tv.tä.

En ole läski, enkä edes pullukka. Todellakin vain noi pari päivää/kk olen ihan sohvaperuna ja herkkuperse.

Vierailija
12/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miehillä olisi moisia vaivoja, kyseiset päivät olisi jo aikaa sitten julistettu palkallisiksi vapaapäiviksi. Katsos, miehet ne osaavat pitää omia ja toistensa puolia. Naisilta vaan tuntuu keskinäinen solidaarisuus unohtuneen...

Reilu peli, minähän ne kaikki vaivat pääasiassa kestän (mulla myös kovia kipuja ym.), lienee kohtuullista ja kaikkien parhaaksi että mies hiippailee varpaillaan pari päivää parin kuukauden välein :)

Ja jos mies sanoisi, että akka saa hiippailla aina mun raivokohtausten (koska on aina semmoset, kun on täysikuu) takia pari päivää sukkasillaan, niin johan paukahtaisi "Jätä Se Sika"-viestit. Ei taitaisi riittää selitys reiluudesta, kun mulla on niiiiin paljon kärsimystä.

Vierailija
13/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa kun otan aina illalla kalanmaksaöljy kapselin ja e-pillerin yhtäaikaa. ihan vahingossa huomasin ku muuten en ois kala kapseleita muistanu ottaa ni aloin sit syömään niitä pilsujen kanssa.

Vierailija
14/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ne auttaa. kokeilin keltarauhashormonia ja mielialalääkkeitä, mutta noi pillerit parhaat.

Vierailija
15/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun olisi vielä yksi lapsi tervetullut niin en halua aloittaa e-pillereitä

Vierailija
16/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luontaistuotteena (mäkikuisma, jota saa apteekista, on luontaistuote, jota saa ilman reseptiä. keskieuroopassa sitä määrätään lähes yhtä paljon kuin muitakin mielialalääkkeitä.)

lisäksi liikunta auttaa, kunhan se on säännöllistä.

itse olen käyttänyt sekä lääkärin määräämiä mielialalääkkeitä että tuota mäkikuismaa ja molemmat olivat niissä elämäntilanteissa toimivia. nykyään riittää pelkkä lenkkeily, mutta siinä ei saa tulla lainkaan taukoa, tai oireet tulevat takaisin.

Vierailija
17/17 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuitenkin kun tietää ettei ole ainoa :)

Mulla ei noi raivarit ole enää ollenkaan niin pahoja, kun (kenties jo pitkään) taustalla kytenyt ja sitten "onneksi" diagnoisoitavaksi asti pahentunut kilpirauhasen vajaatoiminta saatiin lääkittyä.

Lisäksi asiaa on auttanut se, että syön pillereitä nykyään 3 levyä putkeen. Menkat -ja raivarit- tulee siis n. 2,5 kk välein. Auttaa jaksamaan, kun epätasapaino ei ole niin usein toistuvaa että enää vaikuttaisi omaan minäkuvaan niin voimakkaasti.

Lisäksi, kun tää aika on nykyään niin harvoin, olen sopinut miehen kanssa että mulle ei silloin niiden parin päivän aikana sanota poikkipuolista sanaa, ja miehen tehtävä on muutenkin tehdä silloin elämäni vähän tavallista helpommaksi.

Reilu peli, minähän ne kaikki vaivat pääasiassa kestän (mulla myös kovia kipuja ym.), lienee kohtuullista ja kaikkien parhaaksi että mies hiippailee varpaillaan pari päivää parin kuukauden välein :)