Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Että ottaa aivoon. 5v pilasi leipomisen.

Vierailija
01.02.2011 |

Piti viettää pullantuoksuinen leipomispäivä lasten kanssa. Otin hiivan pöydälle lämpenemään, menin laittamaan vauvan nukkumaan.

Tulin takaisin ja ilmoitin, että nyt aletaan leipomaan. 5v meni jostain syystä kallistelemaan biojäteastiaa, hätistelin sen pois siitä sotkemasta.

Sitten puuhaamaan leipomista - mutta eipä ole enää hiivaa pöydällä. Ihmettelin ja etsiskelin, huomasin 5v:n syyllisen naaman. Ei kun kysymään, missä on hiiva. 5v ei käy kertomaan, missä se on, kauhistelen, että ei kai se ole syönyt sitä kaikkea! (Sillä on käsittämätön hinku syödä hiivaa...) Sitten viimein yhdistän 1+1. Hiiva löytyy biojätteistä.

Eli 5v oli nakertanut hiivan kulmasta palasen, yrittänyt peittää jälkensä laittamalla loput biojätteisiin, kun tajusi, että aletaan leipoa, yritti salaa kaivella hiivan biojätteistä takaisin.

Voi huoh. Eipä sitten leivota pullaa, mutta enemmän mua surettaa lapsen vilpillinen käytös. Olen niiin pettynyt, että lapsesta on tullut tuollainen salakavala valehtelija.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niiin pettynyt, että lapsesta on tullut tuollainen salakavala valehtelija.

Olisiko sinulla jokin lapsuuden trauma, ap, tai kenties epäonnistunut ihmissuhde takana?

Sellaiset asiat pitää tiedostaa ja yrittää olla heijastamatta lasten kasvatukseen. Vähän perspektiiviä hei.

Vierailija
22/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa jutussakin oli, niin se harmittaa eniten. Toki myös pullatta jääminen. Ei mun mielestä ole oikein palkita lasta tuosta toiminnasta lähtemällä väsäämään pikapullaa tms. Joskaan ei tämä asia meillä kotona niin isoa hälyä nostanut, kuin mihin tämä keskestelu taas on menossa. Harmitus on kyllä eniten minun päässäni ja näppiksen välityksellä avauksessani.

ap

Luvatta pienen palan hiivaa syönyt 5-vuotias on oikeasti salakavala valehtelija. Mitäpä sitä mitenkään kaunistelemaan.

Samoin lapsi, joka ei koskaan tee mitään ilman lupaa eikä kokeile rajojaan, on apaattinen ja heikkolahjainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, laitetaan asiat mittasuhteisiin tällä: Itse 5-vuotiaana sain ripityksen äidiltä että takkahuoneessa VARSINKAAN ei saa kajota kynttilään, koska takkahuoneen verhot ovat sellaiset että ne palavat hujauksessa. Tieto jäi kaivelemaan ja pakkohan se oli kokeilla: tuikkasin verhon tuleen :oD Säikähdin ihan älyttömästi kun syttyi, ja sain lätkittyä liekin sammuksiin. Peitin jälkeni laikkaamalla verhoista palaneen osan pois. Sain huudot verhojen leikkelystä, mutta mieti mikä meteli olisi tullut jos äiti olisi tiennyt asian oikean laidan. Kyllä äiti oli vaan silloinkin oikeassa: oli ne herkästi syttyvät verhot ;oD

Vierailija
24/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, kaikkea tätä 5- vuotias siis osaa, muttei valehdella?

Kyllähän totuuden muuttaminen on valehtelua!

Vierailija
25/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sinä tämän suurentelun aloitit.

Edelleenkään, ei viisivuotias osaa olla salakavala valehtelija.

Ei minun kotonani lapseni tarvitse kysyä että äiti saaaaaanko ottaa lasin maitoa, saanhan äiti.

Vierailija
26/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas lapset kertoo että käy pissalla tai menee juomaan. Onko se jotenkin väärin? :)

Meillä lapset ei ravaa kaapeilla juomassa, mutta saa kyllä luvan ja tiedän jos joku alkaa kittaan juotavaa ja on ehkä jotain vialla.

Kyllä 5- vuotias osaa juksata, siis valehdella.

Mutta ap: täällä on vaarallista kertoa että joku nyppii, se tarkoittaa siis että olet lapsesi hakannut ja huutanut sille äpärällesi viikon ottanut unilelut pois.

Mutta takasin astialle, ei omasta mokasta saa rankaista lasta.

Jos minä jätän jotain pöydälle niin joku lapsista saattaa siihen tutustua.. Elämä on! ;)

Ymmärrän ap harmisi, mutta ainahan voi asian korjata jä lähteä hakemaan kaupasta hiivaa.

Opeta lapselle mistä hiivaa löytyy niin voit opettaa lapsen käydä kaupassa ostamassa sitä.

25

Vierailija
27/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaankin myös salakavala valehtelija?

Vierailija
28/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harrastaa seksiä kun lapset nukkuu, onko sekin valehtelua?

Ei kertomatta jättäminen ole aina valehtelua. Se on jos sanoo ettei niin tee ja tekee silti vaikkei saa.

Vierailija
29/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaankin myös salakavala valehtelija?

Äiti, joka syö lasten karkit salaa ja väittää perheen koiran syöneen ne, on salakavala valehtelija.

Vierailija
30/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harrastaa seksiä kun lapset nukkuu, onko sekin valehtelua?

Ei kertomatta jättäminen ole aina valehtelua. Se on jos sanoo ettei niin tee ja tekee silti vaikkei saa.

Eli taas kerran mammojen mielestä aikuisten valehteleminen on Ihan Eri Asia. Jos lapselle sanotaan, että karkkia ei saa syödä joka päivä mutta äiti syö silti salaa karkkia, mitä muuta tämä on kuin salakavalaa valehtelua?

Meillä seksin harrastaminen ei kuulu lapsille mitenkään. Ehkä teillä on toisin.

Vierailija
31/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät lapsesi uskalla olla rehellisiä?

Melko pilkunviilaaja-raivopää olet jos lapsi ei uskalla sanoa miten asia on. Olet kaukana pullantuoksuisesta äidistä vaikka miten onnistuisit leipomaan. Kaupasta saa lisää hiivaa mutta mitäpä jos hiivan sijasta menettäisitkin lapsesi? Uutta et tilalle saa. On sulla arvojärjestys. Viisvuotiashan se vasta on - ehkä hiiva haisi niin pahalle että ajatteli sen olevan pilaantunut ja pisti biojätteeseen. Ainakin osaa lajitella! Ja mitä paskaa teillä siellä biojätteessä on jos ei hiivaa kärsi uudestaan käyttää? Hedelmien ym kuoriahan niissä lähinnä on ja ainakin meillä viedään biojäte päivittäin pois ennen kuin alkaa haista ja pilaantua.

Vierailija
32/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ei ravaa kaapeilla juomassa, mutta saa kyllä luvan ja tiedän jos joku alkaa kittaan juotavaa ja on ehkä jotain vialla.

En minäkään tarkoittanut että meillä lapsi kävis kaapilla ravaamassa juotavan perässä, eikä meillä maito ole janojuoma, mutta jos se maito on nostettu siihen pöydälle niin kyllä se otettavaksi on tarkoitettu...

Niin, valehteleminen ja juksaaminen on kaksi eri asiaa. Ap syytti lastaan salakavalaksi valehtelijaksi. Onko se samaa kuin juksaaminen?

26

Vierailija
33/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka viestissä kerroin, että minua _surettaa_, kun lapsi valehtelee. Se on ihan totta.

Toisessa viestissä kerroin, että _sanoin_ lapselle, olevani pettynyt valehtelemiseen. Ja valehteluahan tässä oli just se, että yritti peittää jälkensä hautaamalla hiivan biojätteisiin ja sitten kaivelemalla sen vaivihkaa sieltä esiin.

Niin, miksei lapsi uskalla kertoa totuutta? Varmaan siksi, että se on ihan tavallinen lapsi. Ingalsin Laurat taitaa löytyä lähinnä vanhemmista lastenkirjoista.

ap

P.S. biojätteissä oli kanakastikkeen jämät ja kahvinporoja, ei paskaa, mutta enpä alkaisi kaivelemaan hiivan murusia tuosta sotkusta.

Vierailija
34/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syyttänyt lasta salakavalaksi valehtelijaksi. Sen kirjoitin vain täällä. Lapselle sanoin, että olen pettynyt siihen, että tämä yritti salata asian ja valehteli, ettei tiedä mitään koko asiasta.

Ja hei, jos pöydällä on voipaketti, niin ei sekään ole siinä sitä varten, että käytäisiin lusikalla kauhomaan. Kyllä ainakin meidän 5v tämän tietää, vaikka mielellään varmasti myös lusikoisi :)

ap

Vierailija
35/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syyttänyt lasta salakavalaksi valehtelijaksi. Sen kirjoitin vain täällä.

Ja hei, jos pöydällä on voipaketti, niin ei sekään ole siinä sitä varten, että käytäisiin lusikalla kauhomaan. Kyllä ainakin meidän 5v tämän tietää, vaikka mielellään varmasti myös lusikoisi :) ap

Eipä tunnu tietävän, vai miksi hän nakersi sitä hiivapalaa.

Minä en pysty omaa lastani nimittelemään. Edes täällä palstalla.

Vierailija
36/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syyttänyt lasta salakavalaksi valehtelijaksi. Sen kirjoitin vain täällä.

Ja hei, jos pöydällä on voipaketti, niin ei sekään ole siinä sitä varten, että käytäisiin lusikalla kauhomaan. Kyllä ainakin meidän 5v tämän tietää, vaikka mielellään varmasti myös lusikoisi :) ap

Eipä tunnu tietävän, vai miksi hän nakersi sitä hiivapalaa.

Minä en pysty omaa lastani nimittelemään. Edes täällä palstalla.

Valehtelu on valehtelua.

Vierailija
37/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi en ole sinun lapsesi, enkä miehesi.

Tunnut olevan tosi joustava ja avarakatseinen tyyppi.

Vierailija
38/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksei lapsi uskalla kertoa totuutta? Varmaan siksi, että se on ihan tavallinen lapsi. Ingalsin Laurat taitaa löytyä lähinnä vanhemmista lastenkirjoista.

ap

että lapsestasi on tullut tuollainen salakavala valehtelija?

Vierailija
39/40 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä lapsi toimi loogisesti. Söi hiivaa - säikähti, kun oli kiellettyä - yritti piiloitella tekemisiä. Niinhän nuo tekivät Eeva ja Aatamikin aikoinaan. Eiköhän me kaikki olla tavalla tai toisella salakavalia valehtelijoita, kukin tavallaan? Se on vaan hätkähdyttävää, kun huomaa, ettei lapsi olekaan ihan kiltti pulmunen.

Ja tosiaan muakin ärsyttäisi enkä lähtisi leipomaan enää sinä päivänä.

Vierailija
40/40 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät että lapsesi on perso hiivalle, hyvä hyvä. Et kuitenkaan muistanut, saati älynnyt mainita lapsellesi että hiivaa tarvitaan leipomiseen ja että siihen ei saa koskea vielä? Asiasta tietämätön lapsi ei lue ajatuksiasi että: "Ahaa! Tätä tarvitaan, ei saa siis koskea vaikka hyvää onkin!" Totta kai hän siitä söi kun kerran tykkää. Ja nolostuneena ettei yksinkertaisesti TIENNYT että hiivaa tarvittiin hän yritti salaa saada hiivan takaisin jottei SINULLE tulisi paha mieli. Toisin sanoen unohdit kertoa lapsellesi hiivasta, sait hänet nolostumaan siitä sekä myös pahastumaan itselleen kun olet kuitenkin vihainen.

UNOHDIT KERTOA HIIVASTA! Olisit sanonut ystävällisesti "älä koske vielä, tulen kohta". Lapsi olisi sen ymmärtänyt. Hän saattoi "pilata leipomisesi", mutta tämä "salakavala valehtelija" ei ole ajatustenlukija vaan lapsi (joka siis ei ymmärtänyt hiivan olevan oleellinen osa leipomuksia). Lapsellinen ihminen - eli sinä - ei nähtävästi osaa nähdä asiaa lapsen kannalta. Pullantuoksuiset unelmat ovat sumentaneet mielenlaatusi.