Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kala-allergikko allerginen kaikille kaloille?

Vierailija
01.02.2011 |

Vai onko kaloissa eroja? Kääntäen - jos vauva on maistanut yhtä kalalajia eikä saanut oireita, uskaltaako huoletta antaa muitakin?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna varovasti maistaen muitakin kaloja, jos siis teillä on perhetaustan takia syytä epäillä kala-allergiaa. Muuten normaalisti.

Allergiat voivat olla hyvin erityislaatuisia. Minun lapseni on erittäin vaikeasti allerginen vehnälle, on ollut vauvasta saakka. Mutta esim. kalaa, pähkinöitä, mansikoita on sietänyt aina, onneksi.

Vierailija
22/35 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin ei noita kalakokeiluja kannata kotona tehdä, siinä voi henki lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita kaloja voi syödä, mutta lohesta tulee oireita. ja kala oli varmasti tuoretta (itse pyydetty)

lohen valmistukseen käytetty aines, vaikkapa joku mauste.

- Allergikon äiti -

Vierailija
24/35 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän niille syötetään nykyään?

Oireiden takana voi olla joku muu

muita kaloja voi syödä, mutta lohesta tulee oireita. ja kala oli varmasti tuoretta (itse pyydetty)

lohen valmistukseen käytetty aines, vaikkapa joku mauste. - Allergikon äiti -

Vierailija
25/35 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä lienee kuitenkin sama proteiini. Jos yksi kala tekee iho-oiretta, niin tekevät muutkin. Ja myös äyriäisiä on syytä välttää. Testit tehdään turskalla.

T:Kala-allerginen aikuinen

Vierailija
26/35 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muita kaloja

Vierailija
27/35 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turska on kuulemma paha, mutta sei vähemmän allergisoiva. Ja tonnikalan proteiinit eivät muistuta muista kaloja juurikaan.

Minä olen ollut pahasti kala-allerginen aina ja vältellyt kaikkia kaloja koko ikäni. Kerran söin vahingossa hieman tonnikalapizzaa saamatta oireita. Mieleni tekisi tehdä kokeiluja, sopisiko joku kala (tai muut merenelävät) minulle. Mutta se täytyy tehdä niin että on allergialääkkeet valmiina ja joku valmiina viemään minut lääkäriin jos oireet pahenevat.

Vierailija
28/35 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kahdella lapsella on kala-allergia hävinnyt iön myötä.Moni muu allergia on palannut molemmille heille aikuisiässä takaisin kuten esim.omena,päärynä ,persikka,mutta kala-allergia ei ole vielä kummallekkaan tullut takas...toinen on 22v ja toinen 32v

Vierailija
29/35 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensimmäinen reaktio silakasta noin kaksivuotiaana. Suun ympärys punoitti ja tuli nokkosihottumaa. Vasta toisella kerralla ymmärrettiin, että kyse kalan aiheuttamasta reaktiosta. Koska aivan selkeä reaktio nin jätettiin kala kokonaan pois. Käytännön kokemuksesta (ikävä kyllä) kypsennetystä kampelasta ihokosketuksesta isot nokkospaukamat. Lisäksi silakan paistokärystä hengitysoireita. Ennen kouluikää verikokeen perusteella todettiin voimakas allergia turskalle. Epipen, antihistamiinit. Neuvona välttää äyriäisiä.  Aikuisella iällä uudet testit, erittäin voimakkasti allerginen turskalle ja lohelle, lievästi tonnikalalle. Ei äyriäisallergiaa. Ei välttämättä siis kasva pois, mielestäni ei kannata omin päin  kokeilla, jos aiemmin reagoinut.  Voi tulla paha reaktio, jopa henkeä uhkaava. Allergioiden aiheuttajat, voimakkuudet ja reaktiot yksilöllisiä.

Vierailija
30/35 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turska on kuulemma paha, mutta sei vähemmän allergisoiva. Ja tonnikalan proteiinit eivät muistuta muista kaloja juurikaan.

Minä olen ollut pahasti kala-allerginen aina ja vältellyt kaikkia kaloja koko ikäni. Kerran söin vahingossa hieman tonnikalapizzaa saamatta oireita. Mieleni tekisi tehdä kokeiluja, sopisiko joku kala (tai muut merenelävät) minulle. Mutta se täytyy tehdä niin että on allergialääkkeet valmiina ja joku valmiina viemään minut lääkäriin jos oireet pahenevat.

Järvikaloille voimakkaasti allerginen veljeni voi syödä tonnikalaa. Siitä ei tule mitään oireita. Muista kaloista menee kurkku tukkoon jne.

Vierailija
31/35 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tulee oireita vain norjan lohesta, syynä mahtaa olla niissä olevat antibioottien jämät, väriaineet tai muut myrkyt.

Vierailija
32/35 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kala-allergikko on lopun ikää allergikko ..."iän, myötä" allergia voi pahentua myös lääke-allergiaksi.

YM .YM

Vierailija
33/35 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin eilen tuoretta haukea heräsin yöllä raapimiseen ja olen jo pari vuotta ihmetellyt miten eri kalat vaikuttavat eritavalla ihooni. Siika ei vaikuta mitenkään eikä kampela tai kuha aiheuta allergista reaktioita minulle, mutta hauki miltein aina saa minut raapimaan itseäni ja joskus ahvenkin. Turskaa, tonnikalaa tai lohta en syö ikinä joten niiden testaaminen tuntuu hassulta minusta. Kannattaisiko suomalaisilla testata haukea kun kerran muillekkin näyttää hauen proteiinit aiheuttavan herkästi allergiaa. Minulla havaittiin(70 luvun lopulla) lapsena kala-allergia ja välttelin pitkään kaloja kunnes allergiatesteissä(turska) en saanut reaktiota noin 15 vuotta sitten. Selkeästi kuitenkin saan reaktioita aina silloin tällöin ja herkimmin hauesta. 

Vierailija
34/35 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin syödä lohta, muikkua, seitä, rapuja ja tonnikalaa myös pippurimakrillia,. Normi järvikaloja en, en edes voi käsitellä

Vierailija
35/35 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uida edes samassa järvessä kalojen kanssa. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä