Jippii jippii jippii!! Äitini jää eläkkeelle ylihuomenna!
Enää ei tartte jaksaa totaalivalvoneena/kipeänä täysin yksin kahden pienen kanssa. Siis toki vanhempani harrastavat ja matkustavat, mutta tiedän, että useimmiten, jos tulee ihan katastrofiyö lasten kanssa tai olen itse sairas, äitini tulee päästämään minut päiväunille nyt kun ei ole enää töissä. Vaikka pääosin aion hoitaa muksuni itse edelleen (tai siis miehen kanssa, mutta mytta se on töissä pitkät päivät), niin jo se MAHDOLLISUUS pyytää apua helpottaa kummasti : )
Kommentit (16)
ethän sitten suutu, jos kaikki ei menekään aivan niin kuin toivoit. Voi olla, ettei äiti jaksa, ehdi tai haluakaan olla avuksi aina silloin kun sinä toivoisit. Eläkkeelle jääminen on iso muutos.
Onhan se mukavaa tietää, että apua on saatavilla. juu ja ei tietenkään kannata laskea sen varaan, että aiti on päivystäjänä 24-7, heh. kuten jo sanoit, heilläkin oma elämä.
Meillä ex anoppi jää nyt eläkkeelle tänä vuonna ja mä odotan sitä kauhulla :D pelkään et se tuppaa kylään jokapäivä tylsyyttään (ei tulla toimeen). Miehen molemmat vanhemmat on jo eläkkeellä, tosin asuvat niin kaukana :(
ollut jo 4v,ihanaahan se on,katsoo mun lasta harvemmin mutta siskon lapsia sitten usein,sisko tyäönarkomaani,mutta milläs höö muuten saisi kalliin elämänsä yh:nna kustannettua.
olen ajatellut, että ensimäisen vuoden vain lepään ja nukun tarpeeksi ja hoidan kipuni ja vaivani rauhassa pois ja otan vähän omaa aikaa.
En ole arvannut, että lapset kieli pitkällä odottaa, että heti eka eläkepäivänä alan lapsenhoitohukin.
Vaikka niinhän se menee, että vanhat käytetään ensin loppuun, että nuoret saa levätä.
Ps. olen itse mitoittanut lapsiluvun sen mukaan, minkä jaksamme miehen kanssa hoitaa. Emme perhesuunnittelua tehdessämme laskeneet sen varaan, että muut hoitavat lapsemme.
Ihan niinku päivät vai? Eikös sinulla ollut mieskin ja lapsilla "isä"?
Voin kertoa ettei se nyt noiiiin vaativaa ole.
nykypäivänä tuntuu olevan niiiiin kauheaa pyytää isovanhempia apuun. Ennen se oli itsestään selvyys, ja monissa maissa se on vieläkin. Isovanhemmat helpottavat lapsiaan selviytymään töistä ym. Vastavuoroisesti lapset sitten auttavat isovanhempia, monesti ihan rahallisestikin.
Minunkin isäni jää osaaikaeläkkeelle, ja toivon että hänellä olisi sitten aikaa lapsenlapislleen enemmän. Töitten vuoksi on ollut hyvin väsynyt, niin en ole kehdannut lapsia tuputtaa sinne hoitoon kuin harvoin.
levätäkin välillä.
En toisaalta ihmettele naapurin pariskuntaa yhtään, että viettää talvet ulkomailla. Heti kun pääsevät kotiin, tuodaan lapsenlapset hoitoon. Sitä rumbaa jatkuu siihen asti, että pääsevat taas talveksi karkuun Suomesta.
nykypäivänä tuntuu olevan niiiiin kauheaa pyytää isovanhempia apuun. Ennen se oli itsestään selvyys, ja monissa maissa se on vieläkin. Isovanhemmat helpottavat lapsiaan selviytymään töistä ym. Vastavuoroisesti lapset sitten auttavat isovanhempia, monesti ihan rahallisestikin.
Minunkin isäni jää osaaikaeläkkeelle, ja toivon että hänellä olisi sitten aikaa lapsenlapislleen enemmän. Töitten vuoksi on ollut hyvin väsynyt, niin en ole kehdannut lapsia tuputtaa sinne hoitoon kuin harvoin.
ei kiinnosta tulla hoitamaan sinun pentujasi;hän haluaa nauttia eläkepäivistään tekemällä juuri sitä mitä itse haluaa...... oletko varma,että äitisi ajattelee noin niinkuin sinä? ettet nyt vain turhaan laske sen varaan,että äitisi eläke onkin lahja sinulle?
että hän ottaakin sitten ohjat meidän perheessä, kun kerran hänellä on aikaa. Tunki kukonlaulun aikaan, viikonloput soitteli perään. Nalkutti kaikesta, penkoi kaapit, penkoi postit ja oli suorastaan vimmainen. Kuin olisi saanut nuoruuden kukkeutensa takaisin!
Tunsin vajoavani jälleen noin 10-vuotiaaksi...
Lähestymiskielto oli sitten ainoa keino rauhoittaa tilanne.
Ja joka mielellään hoitaa lapsiamme. Esikoisemme on kehitysvammainen ja äitini on ollut paljon hoitamassa häntä. Aina kun tulee pattitilanne, olen saanut äidiltä apua. Hänelle tärkeysjärjestyksessä ykkösenä on lapsenlapset. Ilman apua en olisi pärjännyt.
Toivottavasti sinullakin ap, käy yhtä hyvä tuuri.
Älä kuuntele näitä itsekkäitä isovanhempia, heillä ei ole muuta kuin oma napa.
Minulla on ihana äiti, mutta on ikänsä tehnyt vuorotyötä. Annan hänen mielellään levätä. Hänellä on myös monia sairauksia.
Ajattelen niin, että hän on aikoinaan hoitanut omat lapsensa vuorotyön sivussa. Monesti yövuorosta tullessaan joutui hoitamaan meitä päivät, koska ei ollut hoitopaikkoja niin helppo saada.
Miksi hänen pitäisi jatkaa hautaan asti. Annan hänen olla ihana mummi lapsilleen ja minulle ihana äiti. Mutta hänellä ei ole enää työvelvoitetta. Annan hänen vihdoin nauttia siitä, että pääsee helpommalla.
Ja joka mielellään hoitaa lapsiamme. Esikoisemme on kehitysvammainen ja äitini on ollut paljon hoitamassa häntä. Aina kun tulee pattitilanne, olen saanut äidiltä apua. Hänelle tärkeysjärjestyksessä ykkösenä on lapsenlapset. Ilman apua en olisi pärjännyt.
Toivottavasti sinullakin ap, käy yhtä hyvä tuuri.
Älä kuuntele näitä itsekkäitä isovanhempia, heillä ei ole muuta kuin oma napa.
Oma äitini jää myös eläkkeelle muutaman kuukauden päästä, ja odotan sitä innolla. Kiva viettää enemmän aikaa yhdessä, nyt se ei välimatkan vuoksi onnistu. Ihanaa myös, että toisen lapsen syntymään pääsee mieskin mukaan, kun juuri eläkkeelle jäänyt isäni voi hoitaa esikoista sen aikaa.
Omassa lapsuudessani mummoni asui meillä jotta voisi auttaa lastenhoidossa (ja meitä on vain kaksi lasta). Ainakin lapsuuspaikkakunnallani oli ihan yleistä, että isovanhemmat ja sukualaiset auttoivat toisiaan paljon. Siksi olisin todella ihmeissäni, jos äitini kieltäytyisi yhtään auttamasta. Lisäksi se olisi todella surullista; eläkeläisellä ei ole kymmeniä vuosia aktiivista elinaikaa enää jäljellä, se on fakta. Olisi vähän outoa, jos siitä ajasta ei yhtään halua viettää rakkaimpien ihmisten kanssa.
Ja joka mielellään hoitaa lapsiamme. Esikoisemme on kehitysvammainen ja äitini on ollut paljon hoitamassa häntä. Aina kun tulee pattitilanne, olen saanut äidiltä apua. Hänelle tärkeysjärjestyksessä ykkösenä on lapsenlapset. Ilman apua en olisi pärjännyt. Toivottavasti sinullakin ap, käy yhtä hyvä tuuri. Älä kuuntele näitä itsekkäitä isovanhempia, heillä ei ole muuta kuin oma napa.
lastenlapsiin tarraavat ovat niitä, jotka eivät ymmärrä omaa arvoaan vaan ovat jatkuvasti kärttämässä suosionosoituksia ryhdyttyään lapsilleen ilmaisiksi kotiapulaisiksi. Vähän virolainen menininki tuo, jossa aikuiset lapset tekee töitä, bailaa ja bilettää, mutta isovanhemmilla on vastuu lastenlapsista.
Minusta eläkeläismummo voi muuttaa lastensa luokse asumaan, siinä saisi jokainen hyötyä ja iloa elämäänsä. Tosin se mummo istuisi sohvalla myös iltaisin ja pitäisi jöötä öisinkin, mutta eipä olisi itsekäs nirppanokka vaan osa perhettä.
että hän ottaakin sitten ohjat meidän perheessä, kun kerran hänellä on aikaa. Tunki kukonlaulun aikaan, viikonloput soitteli perään. Nalkutti kaikesta, penkoi kaapit, penkoi postit ja oli suorastaan vimmainen. Kuin olisi saanut nuoruuden kukkeutensa takaisin! Tunsin vajoavani jälleen noin 10-vuotiaaksi... Lähestymiskielto oli sitten ainoa keino rauhoittaa tilanne.
Lähestymiskieltoa en kuitenkaan hakenut vaikka kyllä sekin kävi muutaman kerran mielessä. Varsinkin silloin kun soitteli puolen tunnin välein ihan vaan kysyäkseen 'mitä olen tehnyt sitten edellisen puhelun, miksin olen juuri niin toiminut enkä jotenkin toisella tavalla'.
Tilanne on kuitenkin rauhoittunut äitini löytäessä uusia aikaavieviä harrastuksia (ihanaa!). Silti hän vieläkin suhtautuu minuun kuin johonkin 4-vuotiaaseen.
diagnosoi lapsilla koko ajan kaikenlaisia vaivoja ja sairauksia ja jankutti sitten aamusta iltaan niistä. Toinen lapsi oli sokea, toinen kampurajalka.
Meidän talo oli hänestä homeessa...
Toisella oli vilja-allergia, mikä ei mennyt ollenkaan jakeluun, vaan oli hänen mielestään "kummallinen oikkudieetti" jne.
13
Oma äitini jä osaaikaeläkkeelle, kun esikoiseni oli puolivuotias,,oli kyllä tosi mukavaa