Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt viiliä itse?

Vierailija
30.01.2011 |

Ja miten, jos olet.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitin ruokalusikallisen viiliä maitoon ja laitoin astiaan kannen päälle.

Muistaakseni jätin sitten ensin joksikin aikaa (en muista oliko kyse tunneista vai yhdestä yöstä) huoneenlämpöön tekeytymään, sitten säilöön jääkaappiin.

Jos haluat viiliisi ihanan kermakerroksen, sekoita rasvatonta maitoa ja kermaa, homogenoidun täysmaidon kerma kun ei erotu viilin pinnalle.

Vierailija
2/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään että saan siitä ruokamyrkytyksen. mutta ei kai siitä saa... ehkä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jätettiinkö kuinka pitkäksi aikaa huoneenlämpöön. Muistaakseni koko yöksi...

Vierailija
4/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se pahennu, kun ne bakteerit siinä jyllää. Mä kyllä luulen, että sen voi tehdä suoraan myös jääkaapissa, mutta silloin sillä kestää paljon kauemmin tekeytyä, ja silloinhan on oikeastaan aika samat mahikset sen pahentua.

Itse tein tuota kun olin raskaana ja asuin ulkomailla, missä viiliä ei saanut kaupasta.

Vierailija
5/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikkunalaudalle, patterin päälle. Kevättalvella. Tekeytyi nopeasti.

Vierailija
6/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeen neuvoi paikallinen.

Vierailija
7/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö laittanut pohjalle viiliä ollenkaan??? Siis maito juoksettui ja siitä tuli viiliä itsestään?

Vierailija
8/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöks, tuollaista en olisi uskaltanut itse tehdä tai ainakaan syödä. Mä olen aina luullut, että jotain hapatetta pitää laittaa juureksi. Tuliko siitä siis ihan oikeasti viiliä?

Vierailija
9/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsetehdyn viilin ideaa? Pitää olla viiliä ja pitää olla maitoa, eihän se tule edes paljoa halvemmaksi. Ei kai tuollainen itsetehty viili kovin kauaa säily jääkaapissa?

Vierailija
10/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli juuri sitä mitä tarvitsinkin. Ohjeen antanut paikallinen oli kemisti, joten uskalsin ottaa riskin ja kokeilla. Tein viili-rahkasta pashaa. 6

Vierailija
11/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsetehdyn viilin ideaa? Pitää olla viiliä ja pitää olla maitoa, eihän se tule edes paljoa halvemmaksi. Ei kai tuollainen itsetehty viili kovin kauaa säily jääkaapissa?

ja rakenne on erilainen. Mutta tosiaan, oletteko aivan varmoja että se on turvallista jättää yöksi huoneenlämpöön niin ettei siitä voi saada ruokamyrkytystä?

Vierailija
12/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin tarkoitus syödä heti :)

Vierailija
13/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulhon pohjalle vähän viiliä, mielellään rasvaista ja maitoa päälle, navetasta suoraan haettu parasta mutta kulutussmaitokin käy, voipaperi päälle ja aamulla on viili valmista.

Viilin teko ei onnistu jääkaapissa koskapa siihen käymisprosessiin tarvitaan lämpöä, väh. huoneenlämpö.

Vierailija
14/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rakenne on erilainen. Mutta tosiaan, oletteko aivan varmoja että se on turvallista jättää yöksi huoneenlämpöön niin ettei siitä voi saada ruokamyrkytystä?

Vielä en ole ikinä kuullut kenenkään saaneen ruokamyrkytystä mistään hapantuotteista, itsetehdyistä siis.

Vierailija
15/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai kaadetaanko vain maito päälle eikä sekoiteta? vai onko sillä merkitystä? Taidanpa kokeilla tässä joskus palstan innoittamana ;)

Vierailija
16/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin tarkoitus syödä heti :)

tarvitaan ruokalusikallinen viiliä, niin eikös ole ihan sama syödä se koko valmis viilipurkki. Tätä meinasin, että miksi sitä pitää tehdä, jos sen tekeminen jo vaatii viiliä.

Joku tuossa kyllä mainitsikin maun erilaiseksi, ilmeisesti parempaa sitten?

Vierailija
17/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkossahan voi käyttää sitä omateekemää viiliä. Viiliä ja maitoa ei muistaakseni tarvinnut sekottaa. Viiliä ei kannata tehdä varastoon vaan ainoastaan seuraavan päivän tarpeeksi. Taidanpa kokeilla pitkästä aikaa.

Vierailija
18/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketaas nyt uudelleen. siis jos ostat yhden viilipurkin ja syöt sen, saat yhden viilin. Jos taas ostat viilin ja jaat sen kulhoihin niin, että jokaiseen tulee lusikallinen viiliä ja maitoo päälle, niin montako viiliä saat. Ja jos maito on omasta takaa, että sulla on esim. navetta, niin pakostakin tulee koko satsi halvemmaksi kuin kaupasta ostettuna. Ja sit vielä se, että mahdollisimman perusruokaa, kun on itse tehtyä.

Lapsena tehtiin usein mummolassa. Ja tosiaan huoneenlämmössä paperin alla yö... aamulla sokeria ripoteltiin pintaan ja nam!

Vierailija
19/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyykö se kaupan viili hyvänä avattuna pitkäänkin? Itse en ainakaan söisi kovin montaa päivää samaa ja sitten vielä hapattaisi huoneenlämmössä. Enkä ainakaan monta kertaa päivässä mitään viiliä haluaisi. No, jos isolle perheelle tekee kerralla, niin sitten:)

Vierailija
20/23 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketaas nyt uudelleen. siis jos ostat yhden viilipurkin ja syöt sen, saat yhden viilin. Jos taas ostat viilin ja jaat sen kulhoihin niin, että jokaiseen tulee lusikallinen viiliä ja maitoo päälle, niin montako viiliä saat. Ja jos maito on omasta takaa, että sulla on esim. navetta, niin pakostakin tulee koko satsi halvemmaksi kuin kaupasta ostettuna. Ja sit vielä se, että mahdollisimman perusruokaa, kun on itse tehtyä.

viilissä ole mitään lisäaineita tai muuta ylimääräistä, ostan sitä, kun tekee mieli viiliä. Eipä niin kallista ole. Maidonkin joudun joka tapauksessa kaupasta ostamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä