Mitä ruoaksi porsaan sisäfileestä?
Mulla kaksi filettä jääkaapissa. Ruokavieraita tulossa iltapäivällä, mutta pää ihan tyhjä ideoista! Vinkkejä maukkaaseen sisäfileruokaan kaipailen...
Kommentit (4)
Mausta ainakin suolalla ja pippurilla... jos jaksat, tee marinadi nyt ja anna olla marinaarissa uuniin menoon asti...
Mä tein juuri porsaan sisäfilettä uunissa, mutta se ohje ei ollut musta erikoisen ihana. Sen sijaan lisuke oli:
Karamellisoidut lantut
n. 500 g lanttua
4 salottisipulia tai 2 pientä keltasipulia
25 g voita
1-2 rkl sokeria
1 rkl omenaviinietikkaa
suolaa
pippuria
(piparkakunmuruja)
rosmariinia
sinihomejuustoa
1. Kuori lantut ja leikkaa ne 2 cm x 2 cm lohkoiksi. Esikeitä lohkot ja valuta hyvin.
2. Kuori sipulit ja lohko ne.
3. Paista lanttuja voissa miedolla lämmöllä. Lisää sipulit ja sokeri, anna sokerin sulaa ja karamellisoitua hieman. Lisää etikka, suola, pippuri, (rosmariini) ja piparkakunmurut. Anna hautua kypsäksi kannen alla. Lisää murennettu sinihomejuusto.
Minä en laita rosmariinia, laitoin kerran, mutta se maistuu helposti liikaa, ilman on paljon parempi.
Hiero ruskistuneen lihan päälle seosta, jossa on yrttejä, suolaa, pippuria, valkosipulia, persiljaa. Lihat uunipannulle ja uuniin 175-200 astetta ja 20-30 min. Pannulle valuneesta liemestä saat kastikkeeseen pohjan, esim. lisää kermaa/viiniä ym.
Ja hyvää on, lisukkeet oman mielen mukaan.
Valmis file annetaan vetäytyä kastikkeen teon ajan foliossa ja leikataan sitten viipaleiksi ja tarjolle, vaikka vielä persiljaa päälle koristeeksi.
ja leikkaat vajaan sentin paloiksi hieman viistossa, hauduta uunissa hetken aikaa paloina. Siihen sitten maukas kastike- bearnaise tms.