Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirani puri minua, neuvoja?

Vierailija
27.01.2011 |

Minulla on lähes 10v collie-labradori-sakusekoitus, rakastaa lapsia, mutta on hieman arka.Ei ole koskaan purrut ketään, mutta on saattanut näykätä lasta jos tämä on häirinnyt koiraa liikaa (yleensä isompia lapsia), siis pari kolme kertaa ehkä.

Olimme lasteni kanssa puistossa, 2-vuotiaani istui penkillä ja söi pullaa, hoitelin siinä samalla toisia lapsia ja koira oli vapaana. Sitten tämä 2v laittoi pullan pnekille, ja koira nappasi sen siitä. Koiralla ei siis ole lupa ottaa mitä tahansa se näkee, vaan ruoka annetaan sille selvästi joko suoraan nenän eteen tai omaan ruokakuppiin. En tietenkään antanut sen varastaa lapsen pullaa, joten kielsin ja nappasin sen siltä suusta. Sitten huomioni herpaantui, en ole ihan varma miten se jatkui, mutta en USKO että koira otti pullan lapsen kädestä, vaan olisiko lapsi taas laittanut pullan siihen vierensä. (tiedän, minun olisi pitänyt olla tarkkaavaisempi.) ja koira taas otti pullan. Taas otin pullan sen suusta ja kielsin. Silloin koira tuli kohti ja puri minua kädestä. Yritin heti napata sitä kuonosta tiukasti, ja "lukea lakia", koira ei antanut ottaa vaan väisteli ja näykki/puri minua käsistä. Olin kieltämättä aika paniikissa kun tällaista ei ollut milloinkaan aikasemmin tapahtunut, enkä saanut heti otetta koirasta. Lopulta sain sitä kuonosta ja katsoin tiukasti silmiin mutta koira vain murisi takaisin. Odotin koiralta alistumismerkkiä (katseeni väistäminen), sitä ei tapahtunut ihan heti, vaan vei aika kauan aikaa, mutta lopulta se antoi periksi. Jälkeenpäin olin kyllä melko järkyttynyt koiran käyttäytymisestä, ja siitä etten osannut toimia tilanteessa oikein. Minun olisi ilmeisesti pitänyt pyöräyttää koira heti maahan, ei mahtanut olla minun auktoriteetilleni hyväksi että koira ehti purra useamman kerran (ei käynyt pahasti, mutta pikkurilli on jäykkä ja pieniä haavooja) enkä saanut sitä heti kuriin.

Nyt hieman pelkään että vastaavaa tapahtuu myöhemminkin. Tietenkin aion ennalataehkäistä tuota ensinnäkin sillä, että koira on muualla/hihnassa kun lapset syö jotain. En enää luota koiraan samalla lailla kuin ennen. En tiedä saisinko isoa koiraa helposti maahan, jos tilanne vaatii sitä. Onko siihen jotain hyvää vinkkiä? En halua vahingoittaa koiraa, mutta osoittaa auktoriteettini ja sen että koira on aina alimmassa asemassa ihmisiin nähden, pieniinkin ihmisiin!

Mitä ajatuksia tämä herätti teissä, hyvät koiraihmiset? Käyttäydyinkö ihan typerästi, mitä olisin voinut tehdä paremmin?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoisin tuota nro. 20 vastaustasi:

Koira ei IKINÄ saa käyttää hampaitaan ihmiseen, ei edes näykkäistä, jos halutaan, ettei se pure ihmistä. Sen kanssa pitää olla hyvin musta-valkoinen. se ei ymmärrä, että hampaita saa joissain tilanteissa käyttää, ja joissain ei. Se ei myöskään ymmärrä kuinka kovaa saa purra, jos kerran saa purra. Eli hampaita joko saa käyttää ihmiseen tai sitten ei saa. Tuossa on ongelmasi, että olet sallinut sille näykkimisen aiemmin. Kiellä jatkossa ehdottomasti näykkiminen ja vie koira pois paikalta jos se sellaista tekee. Itse kieltäisin myös murinan ja komentaisin koiraa siirtymään pois ärsyttävästä tilanteesta. Myös varsinkin vanha koira tarvitsee rauhaa, ja sitä eivät saa edes vieraat lapset häiritä. Se olettaa sinun johtajana huolehtivan siitä, että saa olla rauhassa ja turvassa.

Vierailija
22/27 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että koira olisi purrut sinua pahemmin siinä tilanteessa. Vanhalla koiralla voi olla myös kaikenlaista, vaikka dementiaa! Suosittelisin että et ala nyt mitenkään enempiä pelkäämään koiraa, mutta tiedostat että sillä tällaista käyttäytymistä voi olla, eikä käytöksen syy välttämättä selviä (joskin elkr-tutkimus voisi olla iänkin puolesta paikallaan, mutta ei perustutkimukseen kuulu kuitenkaan esim. magneettikuvaus eikä edes röntgenit, joten paljon voi jäädä selvittämättä...). Jos sillä on dementiaa, niin se ei välttämättä muista enää siinä uhkaamistilanteessa mistä oli kyse, vaan on voinut luulla että on tosi kyseessä.

Noita ruoasta luopumistilanteita voi harjoitella, niin että koira oppii että sille on kannattavaa antaa sinulle ruoka tai lelu, eikä siinä tilanteessa ole mitään uhkaavaa, mutta se vaatii sitä että itsekin tiedostat että niitä tilanteita ei ehkä enää voi hoitaa arjessa niin suoraviivaisesti että "vaan" ottaa pois ruoan, vaan koiran täytyy ehtiä tajuta mitä tapahtuu, eikä se saa kokea oloaan uhatuksi. Ja ennen kaikkea yrität ennakoida nämä tilanteet niin, ettei koira pääse varastamaan tavaroita/ruokaa eikä sitä uhata kun sillä on ruokaa. Helpointa on pitää koira kiinni tai portin takana tms. silloin kun ruokaa on esillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin on vain käynyt, enkä ole itse ollut silloin siinä vieressä. Joko lapset tulivat kertomaan siitä, tai joku toinen aikuinen näki. Jos näkisin koiran näykkäävän, tottakai kieltäisin kovasti. Mitä neuvoisit minua tekemään tässä tilanteessa, kun lapsi tulee kertomaan, että "koira puri mua!" (siis näykkäsi, kun mitään jälkeä ei tullut), ja tilanne on jo ohi? Ei koiraa voi jälkikäteenkään rangaista.

Vierailija
24/27 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira tuli vanhuuttaan hulluksi. Se oli äärettömän suloinen tapaus aina 6:een ikävuoteensa asti (kyseessä rotu joka ei elä kovin vanhaksi) ja sitten se alkoi näyttämään hampaitaan ja murisemaan. Se myös istui keskellä pihaa tuntitolkulla ihan paikallaan.

Vierailija
25/27 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahempia vahinkoja

Vierailija
26/27 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henki pois rakilta niin ei tule pahempia vahinkoja

Vierailija
27/27 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira tuli vanhuuttaan hulluksi. Se oli äärettömän suloinen tapaus aina 6:een ikävuoteensa asti (kyseessä rotu joka ei elä kovin vanhaksi) ja sitten se alkoi näyttämään hampaitaan ja murisemaan. Se myös istui keskellä pihaa tuntitolkulla ihan paikallaan.