Tajuatteko miten "hyvä" se tt-tuki tavallaan on??
Siis esim. tällaisia summia pk-seudulla tänä vuonna katsotaan, että ihmisille annetaan käyttöön asumiskulujen ja pv-hoitomaksujen JÄLKEEN.
Eli nämä tulee siis sen vuokran ja mahd. pv-hoitomaksun PÄÄLLE, ihan vaan siihen kaikkeen ruokaan yms.
Avo/aviopari 712,48 eur
1 lapsinen perhe 976,52-1005,86 eur (riippuen lapsen iästä)
2 lapsinen perhe 1219,6-1299,24 eur (riippuen lapsien iästä)
3 lapsinen perhe 1441,73-1529,75 eur (riippuen lapsien iästä
4 lapsinen perhe 1663,86-1781,22 eur (riippuen lapsien iästä)
10-17v. lapsesta maksetaan enemmän kuin alle 10v. lapsesta.
Ja en tarkoita että nämä olisi väärin tms., mutta vähän SUHTEELLISUUTTA, ei nämä mielestäni ole niin pieniä summia, että nyt ihan järkyttävän ankeasti pitäisi elää - kun asuminen kuitenkin maksetaan vielä erikseen.
Nämä on niitä Suomen kaikkein köyhimpiä, joilta nyt muka lapsilisätkin viedään - mutta oikeasti, jääkö kauhean monella alemman keskiluokan perheelläkään tuon enempää käyttörahaa kuukaudessa??
Vai pitäisikö nyt näille perheille antaa nuo lapsilisät vielä tuon summan PÄÄLLE? Esim. tuo 4 lapsinen perhe joka saa n. 1700 eur kuussa. Heille vielä 500 eur pitäisi antaa lapsilisää siihen PÄÄLLE?
Ja sitten tosiaan sossun asiakas voi saada vielä sitä lisärahaa niihin isompiin hankintoihin.
Kommentit (91)
"Jotain kertonee sekin, että kotikäynneillä kaikilla asiakkailla on aina isot, hienot taulutelevisiot. Eli köyhyys on todellakin suhteellista, ei absoluuttista. Itselläni kuvaputkitv. t.sosiaalityöntekijä"
Mitäköhän ajattelisit meistä? Kuvaputki-tv löytyy (lainassa veljeltä), vanha vuodesohva (lainassa isältä), digiboksia ei ole, tavallinen dvd-soitin, ei stereoita, cd-soitin/radio ostettu 8 vuotta sitten 40 eurolla, kannettava tietokone (lainassa isältä), toisen lapsen sänky (lainassa serkulta) jne.
Käy joskus perheissä, missä pitkäaikainen tt-tuen tarve. Ei taida löytyä litteää töllöä.
olemme 4-lapsinen perhe (6h yht,.), ja voimme käyttää ruokaan+hygieniaan yms. n. 650-800 eur kuussa. Ja sitten sossun laskelmien mukaan meillä olisi vielä 1000 eur kaikkeen muuhun kivaan.. (mutta emme hae tt-tukea, koska meillä omistusasunto). ap
Minulla jää asumisen, auton ja mökkilainan ja pakollisten laskujen jälkeen 1000-1500 kuussa ja olen yh. Jos olisin tt-tuella, minulle jäisi paljon vähemmän. 3 lasta.
Ota huomioon että asumisesta pitää maksaa itse myös, asumistuki kattaa vain 80%.
Mikä minua hermostuttaisi? Et taida tietää, miten iso paikkakunta Jyväskylä on. Enemmin hermostuttaisi jos myöntäisin asuvani jossakin pikkukunnassa, missä muutama kymmenen perhettä roikkuu tt-tuella. Silloinhan joku voisi vaikka tunnistaa. Huom! Harva kirjoittaa kotikuntansa tietoja jos ei halua paljastua.
Ei minulla ole mitään hävettävää. Mutta ap on mielenkiintoinen: kadehtii kaikista köyhimpiä. Mutta ahnella on ..... loppu, -vai miten se sanonta meni. Itse en laittaisi 2000 euroa asumiseen, jos käteen jää 3000 euroa. Ei ihme, että ärsyttää.
olemme 4-lapsinen perhe (6h yht,.), ja voimme käyttää ruokaan+hygieniaan yms. n. 650-800 eur kuussa. Ja sitten sossun laskelmien mukaan meillä olisi vielä 1000 eur kaikkeen muuhun kivaan.. (mutta emme hae tt-tukea, koska meillä omistusasunto). ap
Minulla jää asumisen, auton ja mökkilainan ja pakollisten laskujen jälkeen 1000-1500 kuussa ja olen yh. Jos olisin tt-tuella, minulle jäisi paljon vähemmän. 3 lasta. Ota huomioon että asumisesta pitää maksaa itse myös, asumistuki kattaa vain 80%.
vai oliko tää vitsi.
Eli sulle jää AUTON ja oikein MÖKKIlainan jälkeen vielä 1000-1500 eur kuussa.
Totta kai sulla jäisi tt-tuella paljon vähemmän.
Palkkasi ei taida olla ihan pieni. Kiva sinulle.
Eihän sossu maksa tietenkään kenenkään autoja ja mökkilainoja.
jää 950e,saan siis tttukea.
Tästä summasta maksan netin,puhelimen(myös vanhemman lapsen puhelinkulut),lasten vaatteet, ruuan,lääkkeet,osan lasten harrastusmenoista.
No kyllä tuolla summalla pärjää, mutta autoa ei todellakaan olisi varaa pitää,lehtiä ei ole varaa tilata,tv-lupaa en maksa,syödään halvinta ruokaa..
jää 950e,saan siis tttukea.
Tästä summasta maksan netin,puhelimen(myös vanhemman lapsen puhelinkulut),lasten vaatteet, ruuan,lääkkeet,osan lasten harrastusmenoista.
No kyllä tuolla summalla pärjää, mutta autoa ei todellakaan olisi varaa pitää,lehtiä ei ole varaa tilata,tv-lupaa en maksa,syödään halvinta ruokaa..
siitä maksetaan KAIKKI! Yhtään sentin senttiä ei tule sossusta tai kelasta (ok lapsilisät tulee kelasta, mukana tuossa summassa).
Perkeleen demarit!
ex:n kans yhteinen asunto-osake pistettiin myntiin kun en voinut sitä lunastaa itselleni. koska asunto oli vasta ostettu, oli velkaa vielä paljon ja remontti oli lisännyt sitä. asunto myytiin mutta velkaa mulle jäi vielä useampia tuhansia, ja sitä maksan vielä kahdeksan vuotta.
sossu päätti että velan maksua ei olisi tarvinut hoitaa joten asunnon myyntihinta omalta kohdaltani lasketaan tuloksi nyt ja tulevaisuudessa, kun/jos haen toimeentulotukea. kuitenkin maksimissaan kolmen vuoden ajan.
nyt tilanteeni on seuraava.
olen sairaana ja pysyvästi työkyvytön(kiitos ex) ja tuloni on kuukaudessa 750e. ex maksaa lapsista minimin ja siitäkin muistaa joka välissä minua syyllistää. vuokra on 527, siihen lisäksi sähkölasku n.60e, kotivakuutus(n.20e) ja muut kulut. voitte laskea paljollako perheemme elää. lapsilisistä(2lasta)180e menee suoraan pankille.
vaan asiasta ei voi valittaa, olenhan sentään saanut eron eksästä ja siitä ilosta voin senttejä venyttääkin.
ex:n kans yhteinen asunto-osake pistettiin myntiin kun en voinut sitä lunastaa itselleni. koska asunto oli vasta ostettu, oli velkaa vielä paljon ja remontti oli lisännyt sitä. asunto myytiin mutta velkaa mulle jäi vielä useampia tuhansia, ja sitä maksan vielä kahdeksan vuotta. sossu päätti että velan maksua ei olisi tarvinut hoitaa joten asunnon myyntihinta omalta kohdaltani lasketaan tuloksi nyt ja tulevaisuudessa, kun/jos haen toimeentulotukea. kuitenkin maksimissaan kolmen vuoden ajan. nyt tilanteeni on seuraava. olen sairaana ja pysyvästi työkyvytön(kiitos ex) ja tuloni on kuukaudessa 750e. ex maksaa lapsista minimin ja siitäkin muistaa joka välissä minua syyllistää. vuokra on 527, siihen lisäksi sähkölasku n.60e, kotivakuutus(n.20e) ja muut kulut. voitte laskea paljollako perheemme elää. lapsilisistä(2lasta)180e menee suoraan pankille. vaan asiasta ei voi valittaa, olenhan sentään saanut eron eksästä ja siitä ilosta voin senttejä venyttääkin.
tietenkin asunnosta saatava varallisuus pitää olla käteenjäävä - velat.
Eli asunto myydään esim. 100 000 eur, teillä velkaa 80 000 eur. JÄä 20 000 eur, jonka varmaan jaatte puoliksi.
Jos velkaa oli ENEMMÄN kuin asunnosta sai, niin tietenkään sitä velkaa sossu ei valitetavasti ehkä huomioi.
Mutta tällöinhän ei ole asunnon myyntituloakaan.
Vai oliko teilä sitten remonttilainat jonain kulutusluottoina tms.? NIitä sossu ei ehkä huomioi - kannattaisi aina remonttilainat ottaa asuntolainana.
ex:n kans yhteinen asunto-osake pistettiin myntiin kun en voinut sitä lunastaa itselleni. koska asunto oli vasta ostettu, oli velkaa vielä paljon ja remontti oli lisännyt sitä. asunto myytiin mutta velkaa mulle jäi vielä useampia tuhansia, ja sitä maksan vielä kahdeksan vuotta. sossu päätti että velan maksua ei olisi tarvinut hoitaa joten asunnon myyntihinta omalta kohdaltani lasketaan tuloksi nyt ja tulevaisuudessa, kun/jos haen toimeentulotukea. kuitenkin maksimissaan kolmen vuoden ajan. nyt tilanteeni on seuraava. olen sairaana ja pysyvästi työkyvytön(kiitos ex) ja tuloni on kuukaudessa 750e. ex maksaa lapsista minimin ja siitäkin muistaa joka välissä minua syyllistää. vuokra on 527, siihen lisäksi sähkölasku n.60e, kotivakuutus(n.20e) ja muut kulut. voitte laskea paljollako perheemme elää. lapsilisistä(2lasta)180e menee suoraan pankille. vaan asiasta ei voi valittaa, olenhan sentään saanut eron eksästä ja siitä ilosta voin senttejä venyttääkin.
tietenkin asunnosta saatava varallisuus pitää olla käteenjäävä - velat.
Eli asunto myydään esim. 100 000 eur, teillä velkaa 80 000 eur. JÄä 20 000 eur, jonka varmaan jaatte puoliksi.Jos velkaa oli ENEMMÄN kuin asunnosta sai, niin tietenkään sitä velkaa sossu ei valitetavasti ehkä huomioi.
Mutta tällöinhän ei ole asunnon myyntituloakaan.Vai oliko teilä sitten remonttilainat jonain kulutusluottoina tms.? NIitä sossu ei ehkä huomioi - kannattaisi aina remonttilainat ottaa asuntolainana.
velkaa oli ~100'000, asunnosta saatiin 89'000(asunto oli myynnissä 2v, hinnat oli tippuneet ja remonttilaina oli asuntovelan yhteydessä), tästä pois asunnonvälittäjän palkkio(2450e) niin velkaa jäi 14000 josta mulle jäi maksettavaksi 5500, tätä maksan kuukausittain yhteensä noin kymmenen vuoden ajan. Sossu ei huomioi asuntolainan maksua menoksi ja siksi mulle laskettiin tuloksi koko tuo puolet asunnon myyntihinnasta(89'000). eron tullessa meillä ehti asunto olla alle kaksi vuotta ostosta, siksi velkaa oli niin paljon. mulle jäi velkaosuutta vähemmän koska ex suostui ottamaan isomman osan siitä itselleen, muuten en olisi saanut pankin takausta mulle jäävään velkaan, vaan se olisi langennut maksettavaksi heti.
Minulla jää asumisen, auton ja mökkilainan ja pakollisten laskujen jälkeen 1000-1500 kuussa ja olen yh. Jos olisin tt-tuella, minulle jäisi paljon vähemmän. 3 lasta. Ota huomioon että asumisesta pitää maksaa itse myös, asumistuki kattaa vain 80%.
vai oliko tää vitsi. Eli sulle jää AUTON ja oikein MÖKKIlainan jälkeen vielä 1000-1500 eur kuussa. Totta kai sulla jäisi tt-tuella paljon vähemmän. Palkkasi ei taida olla ihan pieni. Kiva sinulle. Eihän sossu maksa tietenkään kenenkään autoja ja mökkilainoja.
En itse pärjäisi sillä vaikka yh:t kuulemma saavat todella paljon rahaa yhteiskunnalta ja mälläävät toimeentulotuella.
tietenkin asunnosta saatava varallisuus pitää olla käteenjäävä - velat. Eli asunto myydään esim. 100 000 eur, teillä velkaa 80 000 eur. JÄä 20 000 eur, jonka varmaan jaatte puoliksi. Jos velkaa oli ENEMMÄN kuin asunnosta sai, niin tietenkään sitä velkaa sossu ei valitetavasti ehkä huomioi. Mutta tällöinhän ei ole asunnon myyntituloakaan. Vai oliko teilä sitten remonttilainat jonain kulutusluottoina tms.? NIitä sossu ei ehkä huomioi - kannattaisi aina remonttilainat ottaa asuntolainana.
velkaa oli ~100'000, asunnosta saatiin 89'000(asunto oli myynnissä 2v, hinnat oli tippuneet ja remonttilaina oli asuntovelan yhteydessä), tästä pois asunnonvälittäjän palkkio(2450e) niin velkaa jäi 14000 josta mulle jäi maksettavaksi 5500, tätä maksan kuukausittain yhteensä noin kymmenen vuoden ajan. Sossu ei huomioi asuntolainan maksua menoksi ja siksi mulle laskettiin tuloksi koko tuo puolet asunnon myyntihinnasta(89'000). eron tullessa meillä ehti asunto olla alle kaksi vuotta ostosta, siksi velkaa oli niin paljon. mulle jäi velkaosuutta vähemmän koska ex suostui ottamaan isomman osan siitä itselleen, muuten en olisi saanut pankin takausta mulle jäävään velkaan, vaan se olisi langennut maksettavaksi heti.
siis eihän sossu voi laskea mitenkään sulle tuloksi sitä asunnon myyntihintaa, koska ettehän te edes "omistaneet" sitä, vaan siinä oli velkaa suurin osa tai lopulta kaikki.
Tee valitus johonkin ylöspäin.
Tosin sitä velan lyhennystä sossu silti tuskin huomioi.
Eli jos palkkasi+elari+lapsilisä on yhteensä sen verran kuin vuokrasi+teidän perusosa, niin et saa mitään.
tietenkin asunnosta saatava varallisuus pitää olla käteenjäävä - velat. Eli asunto myydään esim. 100 000 eur, teillä velkaa 80 000 eur. JÄä 20 000 eur, jonka varmaan jaatte puoliksi. Jos velkaa oli ENEMMÄN kuin asunnosta sai, niin tietenkään sitä velkaa sossu ei valitetavasti ehkä huomioi. Mutta tällöinhän ei ole asunnon myyntituloakaan. Vai oliko teilä sitten remonttilainat jonain kulutusluottoina tms.? NIitä sossu ei ehkä huomioi - kannattaisi aina remonttilainat ottaa asuntolainana.
siis eihän sossu voi laskea mitenkään sulle tuloksi sitä asunnon myyntihintaa, koska ettehän te edes "omistaneet" sitä, vaan siinä oli velkaa suurin osa tai lopulta kaikki.
Tee valitus johonkin ylöspäin.
Tosin sitä velan lyhennystä sossu silti tuskin huomioi.
Eli jos palkkasi+elari+lapsilisä on yhteensä sen verran kuin vuokrasi+teidän perusosa, niin et saa mitään.
Kysyin asiaa sosiaalivaltuutetulta tuon päätöksen jälkeen ja hänkin käski tekemään valituksen, koska nyt on käytetty ihan väärin harkintavaltaa. En vaan jaksa tehdä enää valituksia ja miettiä sitä, keskityn nyt tähän rauhalliseen elämään ja yritän saada itseni joskus takaisin työkykyiseksi, jolloin tilanne rahallisesti helpottunee :) Eihän tämä koko elämää kestä.
Niinhän se on tarkoitettukin, väliaikaiseen huonoon taloudelliseen tilanteeseen avuksi. Sitä ennen ja sen jälkeen on voinut olla rahaa juuri vaikka siihen taulu-tv:hen.
Meillä ainakin on näin, että kaikenlaista elektroniikkaa löytyy, samaten asunto (joka ei ole suuri, mutta kuitenkin uusi) on ostettu lainarahalla ja ratkaisuissa ei ole menty halvimman kautta AINA. Esim. jos keittiön kaapistot olisi jättänyt laittamatta, olisihan siinä säästynyt monta tonnia (vaikka nekin on nyt erään ruotsalaisen halpahallin halvinta mallia). Tai jos kodinkoneet olisi jättänyt ostamatta kaupasta, olisi kerännyt sukulaisten nurkista vanhat romut ja loput hakenut kierrätyskeskuksesta, olisi pannut vaan ruokatarvikkeet pahvilaatikoihin ja työtasona käyttänyt jotakin vanhaa keittiön pöytää, olisihan siinä ihan hyvin pärjäillyt. Monta muutakin kohtaa on erityisesti kalustuksessa, missä olisi voinut säästää paljonkin. Ne tonnit olisi käytetty sitten elämiseen. Mutta kun nämä päätökset on tehty siinä valossa, että on tietty summa asuntolainaa (hyvin kohtuullinen nyky-Suomen mittakaavassa), ja se käytetään järkevästi taloon, ja mieluusti niin että tarvittaessa asunnon saa myytyä. Ja nimenomaan sillä ajatuksella, että lähitulevaisuudessa tulot nousee kuitenkin vastaamaan sitä hankintojen tasoa, niin miksi tuhlata rahaa ostamalla romuja, jotka sitten parin vuoden päästä heivaa taas pois. Kun rahat sitten on loppu useista kasautuneista syistä johtuen, ei niitä rahoja saa enää talosta irti. Sitten kun kalusteet ja elektroniikka on otettu käyttöön, niin eihän niiden jälleenmyyntiarvo ole lähelläkään uuden hintaa. Totta on, että jos ei olisi mahdollisuutta ottaa lainaa ja saada luottoa, ei meillä sitä taloa olisi. Mutta ei meillä olisi myöskään sen enempää rahaa tässä vaiheessa.
Ja kolmesadalla saa kyllä oikein hyvän pesukoneen, kun katsoo sellaisen ihmeen kuin huuto.net. Kaupasta ei varmasti saa, mutta ei sitä kaupasta tarvitse ostaakaan.
asiakkailla on aina isot, hienot taulutelevisiot. Eli köyhyys on todellakin suhteellista, ei absoluuttista. Itselläni kuvaputkitv.
t.sosiaalityöntekijä
pitää nyt kysyä koska ettehän te voi tietää milloin se on hommattu ja mistä tai miten se on hommattu :P
asiakkailla on aina isot, hienot taulutelevisiot. Eli köyhyys on todellakin suhteellista, ei absoluuttista. Itselläni kuvaputkitv.
t.sosiaalityöntekijä
pitää nyt kysyä koska ettehän te voi tietää milloin se on hommattu ja mistä tai miten se on hommattu :P
Meilläkin on taulutöllö olkkarissa :D Entinen iso putkitv hajosi ja ostin uuden, vakuutusrahoilla maksoin mitä pystyin ja loput lyhennän 20e kuukaudessa :)
tv: 70
"Ja kolmesadalla saa kyllä oikein hyvän pesukoneen, kun katsoo sellaisen ihmeen kuin huuto.net. Kaupasta ei varmasti saa, mutta ei sitä kaupasta tarvitse ostaakaan."
Etpä ole paljon perillä köyhän tilanteesta. Ensinnäkin kuljetuskustannukset käytetylle pesukonelle ovat korkeat. Kun ei ole sitä omaa autoa. Toiseksi kätetyn pesukoneen kunnosta ei ole mitään takeita. Voi olla, että Huutonet-myyjä valehtelee. Liikkeessä myytävällä koneella on ainakin vuoden takuu. Sossu ei myönnä uutta konetta perään, jos ostos on susi. Ei köyhä uskalla osataa HuutoNet:istä. Vihoviimeinen virhe.
Ikävä kyllä. Suomessa on perheitä, joilla se on vuosikymmenien tuki. Muut tulot (esim. työkyvyttömyyseläke, omaishoidontuki, matalasti palkatut työt, jne...) ovat jääneet niin kauas ansiokehityksestä. On surullista, että lukuisia yksinäisiä ihmisiä ja perheitä elää minimiturvalla vuosikymmenestä toiseen. Niin pienellä minimiturvalla, ettei ole edes tarkoitus, että sillä tultaisiin toimeen pitkäaikaisesti.
Siis esim. tällaisia summia pk-seudulla tänä vuonna katsotaan, että ihmisille annetaan käyttöön asumiskulujen ja pv-hoitomaksujen JÄLKEEN. Eli nämä tulee siis sen vuokran ja mahd. pv-hoitomaksun PÄÄLLE, ihan vaan siihen kaikkeen ruokaan yms. Avo/aviopari 712,48 eur 1 lapsinen perhe 976,52-1005,86 eur (riippuen lapsen iästä) 2 lapsinen perhe 1219,6-1299,24 eur (riippuen lapsien iästä) 3 lapsinen perhe 1441,73-1529,75 eur (riippuen lapsien iästä 4 lapsinen perhe 1663,86-1781,22 eur (riippuen lapsien iästä) 10-17v. lapsesta maksetaan enemmän kuin alle 10v. lapsesta. Ja en tarkoita että nämä olisi väärin tms., mutta vähän SUHTEELLISUUTTA, ei nämä mielestäni ole niin pieniä summia, että nyt ihan järkyttävän ankeasti pitäisi elää - kun asuminen kuitenkin maksetaan vielä erikseen. Nämä on niitä Suomen kaikkein köyhimpiä, joilta nyt muka lapsilisätkin viedään - mutta oikeasti, jääkö kauhean monella alemman keskiluokan perheelläkään tuon enempää käyttörahaa kuukaudessa?? Vai pitäisikö nyt näille perheille antaa nuo lapsilisät vielä tuon summan PÄÄLLE? Esim. tuo 4 lapsinen perhe joka saa n. 1700 eur kuussa. Heille vielä 500 eur pitäisi antaa lapsilisää siihen PÄÄLLE? Ja sitten tosiaan sossun asiakas voi saada vielä sitä lisärahaa niihin isompiin hankintoihin.
Olette ymmärtäneet ihan väärin. Ei noita summia suoraan, "puhtaana käteen" makseta vaan ns. ensijaisten etuuksien ja toimeentulotuen perusosan erotus!!! Eli ensin huomioidaan tulona lapsilisä, sairaspäivätaha, asumistuki, työttömyyskorvaukset ym. ja vasta jos ne eivät riitä, saa erotuksen toimeentulotukena - ei siis suoraan tuota summaa.
Eikä niitä isompia hankintoja rahoitella kuin harkinnalla ja vain pitkäaikaisille asiakkaille.
t. sossu
Erittäin hyvä pointti ap ja tuon olen tosiaan huomannut! Minusta on NAURETTAVAA kun ihmiset kitisevät että tuosta pitää maksaa lehtitilaukset ja harrastukset ja autot jne jne. No niin pitää meidän muidenkin pienituloisten jotka ei sossussa käy! Meillä minä osa-aikatöissä, mies saa 1350 euroa käteen, yhteiset tulot 2050 euroa käteen. Meillä ei olisi todellakaan varaa asua asunnossa jonka vuokra olisi vaikka 800 euroa. Eikä me tilata lehtiä eikä ole maksullisia harrastuksia. Ja sitten eräät itkee kun siitä 1300 euron perusosasta pitää (vapaaehtoisia) menoja maksaa.
joo ja onneksi ei tietäisi missä on, never even heard of..